Efortul pe care îl depun agenţii economici ca să obţină certificatul de atestare fiscală, dar mai ales prejudiciile pe care le suportă aceştia din cauza birocraţiei depăşesc cu mult obligaţiile contribuabilului, stabilite prin lege.
Ordinul nr. 448/1999 emis de Ministerul Finanţelor Publice arată că obligaţiile contribuabilului se rezumă doar la depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală şi la plata taxelor de timbru. Realitatea este, însă, alta. Contribuabilului îi sînt cerute 11 tipuri de documente, care există deja în evidenţele administraţiei financiare. Acesta trebuie să treacă prin şase servicii din Cadrul Administraţiei Publice, astfel că termenul maxim de cinci zile prevăzut pentru emiterea certificatului de către autorităţi nu poate fi respectat. Aşadar, încălcarea legii în acest caz se face chiar de către stat.
Pe de altă parte, legea nu obligă agentul economic să depună un dosar cu toate actele şi nici nu prevede componenţa dosarului sau prezenţa agentului economic la toate serviciile administraţiei financiare. Mai mult, nu sînt instituite proceduri suplimentare care să modifice termenul maxim de cinci zile pentru emiterea certificatului.
Efectele acestei situaţii sînt reclamate de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), care consideră că eliberarea cu întîrziere a certificatului produce prejudicii importante societăţilor comerciale. Ovidiu Nicolescu, preşedintele CNIPMMR, a declarat că "agenţii economici ajung să fie descalificaţi în cadrul procedurilor de achiziţie publică din cauza imposibilităţii de prezentare la timp a ofertei". Pe lîngă pierderea de timp şi bani, "procedurile birocratice nu fac decît să încurajeze corupţia", potrivit afirmaţiei lui Ovidiu Nicolescu, deoarece "nu ai să pierzi o licitaţie de sute de miliarde, în loc să scoţi o atenţie".
Paşii pe care persoanele juridice trebuie să îi facă, în mod real, pentru obţinerea certificatului menţionat sînt:
1) întocmirea dosarului, care va conţine 11 documente, printre care şi formularul tip procurat "de la un prestator de servicii particular aflat în apropiere". De menţionat că declaraţia pe proprie răspundere anexată cererii de eliberare a certificatului fiscal trebuie vizată de şase servicii diferite ale administraţiei financiare, de la Serviciul Gestiune Declaraţii pînă la Compartimentul Juridic; 2) înregistrarea cererii şi a dosarului; 3) verificarea contribuabilului şi a fişei de plătitor, care se face după o lună de la depunere, de către inspectorul administraţiei financiare; 4) eliberarea certificatului, care se face cu o nouă verificare şi o programare a ridicării certificatului, "după o săptămînă".
Aglomeraţia cauzată de faptul că din trei-patru ghişee ale administraţiei financiare, numai unul are program cu publicul, iar lucrătorii acestuia pot fi "în pauză de masă sau în schimb de tură" fac ca timpul şi banii să fie pierduţi într-un sistem ce acuză lipsa fondurilor şi salarii proaste.