• Sîntem pe primele locuri la impozite şi taxe şi pe ultimele la investiţii
Competiţia pentru atragerea investiţiilor străine în Europa Centrală şi de Est a generat un val de relaxare a fis-calităţii în întrega regiune. Începînd din acest an, Polonia a redus impozitul pe profit de la 27% la 19%, Ungaria de la 18% la 16%, iar Slovacia de la 25% la 19%. În plus, Guvernul de la Bratislava a introdus cota unică de impozitare a veniturilor persoanelor fizice de 19%, faţă de cotele progresive (între 10% şi 38%) practicate anterior. Sistemul fiscal a fost mult simplificat, fiind eliminate toate excepţiile, scutirile şi regimurile speciale existente, atît în taxarea companiilor, cît şi în cea a persoanelor fizice. Dintre statele baltice se remarcă Letonia (unde impozitul pe profit a scăzut de la 25% în 2002, la 19% în 2003 şi 15% în 2004) şi Lituania (care practică, de asemenea, o cotă de impozitare a profitului de 15%).
Pentru ţara noastră, capacitatea de răspuns la aceste mutaţii ale fiscalităţii regionale este redusă. Întîrzierile în reformele structurale au făcut ca principala ancoră în reducerea inflaţiei din ultmii ani să fie un deficit public scăzut. Aşa se va întîmpla şi în acest an, potrivit declaraţiilor ministrului de finanţe Mihai Tănăsescu. Deficitul bugetar este principalul element care mai trebuie convenit cu reprezenaţii Fondului Monetar Internaţional pentru în-che-ierea unui nou acord stand-by. Anul trecut, deficitul bugetar a fost de 2,4% şi nu ar fi exclus ca pentru acest an să fie programat la sub 2%. Ţintele ambiţioa-se de inflaţie necesită politici fiscale şi monetare strînse. De aceea, cîmpul de manevră în reducerea fiscalităţii este foarte limitat. Dimpotrivă, alte ţări din regiune practică deficite bugetare ridicate: Cehia - 7,9%, Ungaria - 5,7%, Slovacia - 5%, Polonia - 4,8%. Principala măsură de relaxare a fiscalităţii aplicată în ţara noastră, în acest an, a fost reducerea contribuţiilor la asigurările sociale cu 2,5 puncte procentuale, la 49,5%, după ce în 2003 mai fusese operată o scădere cu 5 puncte procentuale. Nivelul CAS rămîne, însă, printre cele mai ridicate din Europa, iar reducerile anun-ţate de autorităţi în perioada 2005-2007 măsoară cîte un punct procentual anual. În schimb, o cotă mai scăzută a impozitului pe profit ar putea fi aplicată, cel mai devreme, din 2005. Varianta reducerii impozitului pe profit şi creşterii impozitării dividendelor a fost ve-hiculată încă de anul trecut de oficialii Finanţelor.
Potrivit ministrului de finanţe, o echipă tehnică a FMI urmează să sosescă în luna aprilie la Bucureşti ca să stabilească împreună cu autorităţile noastre plafoanele la care ar putea fi stabilite cele două cote. Guvernul român nu concurează în mod activ cu celelalte state din Europa Centrală şi de Est, care au reuşit să cîştige anumite investiţii prin sisteme fiscale mai atractive. Aceasta a fost remarca directorului "The Economist" pentru Europa Centrală şi de Est, Orientul Mij-lociu şi Africa, Nenad Pacek, la sfîrşitul celei de-a şasea mese de afaceri organizată săptămîna trecută de grupul britanic cu Guvernul României. În acest context, reprezentantul "The Economist" a adăugat că nu nivelul corupţiei, ci cel al fiscalităţii atîrnă cel mai greu în decizia unei companii de a investi sau nu într-o ţară. Şi atunci, de ce să ne mirăm că investitorii ne ocolesc?...