În această săptămână, retailerul american de jucării Toys "R" Us a solicitat, în mod oficial, intrarea în faliment, anunţând că va inchide sau va vinde toate cele 735 de magazine deţinute în Statele Unite, iar unul din factorii care ar fi putut să contribuie la declinul companiei este scăderea natalităţii, relatează Business Insider.
În ultimii ani, vânzările companiei au scăzut, în mare parte, din cauza cauza concurenţei venite din partea unor retaileri online cum este Amazon.co, a unor datorii de 4,8 miliarde de dolari şi a creşterii costurilor cu forţa de muncă. Toţi aceşti facgtori sunt menţionaţi în cel mai recent raport anual al Toys R Us, publicat în aprilie 2017. Raportul mai menţionează însă şi un alt factor, un risc neaşteptat pentru afacerile sale: declinul natalităţii.
"Majoritatea clienţilor noştri finali sunt nou-născuţii şi copiii şi, în consecinţă, veniturile noastre sunt dependente de ratele de natalitate din ţările unde ne desfăşurăm activitatea. În ultimii ani, ratele de natalitate au scăzut sau au stagnat în multe ţări, pe măsură ce populaţia a îmbătrânit, iar nivelul veniturilor a crescut. Un declin continuu, semnificativ, al numărului de nou născuţi şi de copii în aceste ţări poate avea un efect advers material asupra rezultatelor operaţionale", se arată în raportul companiei.
În Statele Unite, numărul naşterilor a scăzut rapid după Marea Recesiune care a început la sfârşitul lui 2007 şi s-a încheiat în 2009, iar evoluţia descendentă a continuat. Între timp, speranţa de viaţă s-a menţinut la un nivel relativ ridicat, de 78,6 ani.
Unii economişti afirmă că Statele Unite riscă să devină "o bombă demografică cu ceas", ceea ce înseamnă că ratele de natalitate scad concomitent cu longevitatea mai mare.
Potrivit celor mai recente date disponibile, numărul naşterilor din Statele Unite a atins un minim record în 2016, iar rata natalităţii în rândul femeilor cu vârste de 15-44 de ani a ajuns la 62 de naşteri la 1.000 de femei.
Unii demograţi încearcă să afle ce înseamnă acest lucru pentru economia Statelor Unite. Aşa cum notează Andrew Van Dam, de la publicaţia The Washington Post's, această schimbare poate avea implicaţii mari pentru magazinele care au ca clienţi finali nou-născuţii şi copiii mici.
Tendinţele sociale recente ar putea explica de ce tot mai mulţi americani nu mai au copii. Din cauza schimbării concepţiilor referitoare la rolul gen, un număr de femei mai mare ca niciodată intră pe piaţa muncii şi devin mame mai târziu (dacă o fac vreodată). În plus, generaţia milenară optează tot mai mult să nu aibă copii pentru a face carieră, a-şi plăti datoriile pentru studii şi pentru dobândirea independenţei financiare faţă de părinţi
Maternitatea este în prezent una dintre căile pe care o pot alege femeile, ceea ce este bun pentru egalitatea de gen, dar problematic pentru magazine ca Toys R Us., notează Business Insider.