Deloitte: Companiile româneşti au nevoie de o strategie fiscală transparentă, stabilă, pe termen lung

PAULA BULZAN,ARAD
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 22 octombrie 2009

Cota unică de impozitare (16%) şi cota standard de TVA (19%) reprezintă două dintre principalele avantaje competitive ale sistemului fiscal românesc în context regional, însă frecvenţa schimbărilor legislative, insuficienţa reglementărilor şi ineficienţa aparatului administrativ acţionează ca factori de instabilitate în dezvoltarea robustă a mediului de afaceri românesc.

Concluziile se regăsesc în "Fiscalitatea românească - Radiografia unei reforme incomplete", prima analiză din perspectiva CFO asupra fiscalităţii în România, realizată de Deloitte Tax, direcţia de consultanţă fiscală din cadrul Deloitte România.

"Din foarte multe puncte de vedere, gradul de sofisticare fiscală dintr-o ţară este direct proporţional cu nivelul de maturitate al economiei respective", spune Rodica Segărceanu, Partener Deloitte Tax şi coordonator al echipei International & Corporate Tax. "În România, fiscalitatea a traversat numeroase etape de dezvoltare, încercând să răspundă cerinţelor mediului de afaceri. Companiile cu care am vorbit au recunoscut progresele înregistrate şi au punctat foarte clar o serie de avantaje fiscale. În continuare, însă, există motive de îngrijorare cu privire la interpretarea, stabilitatea, aplicabilitatea şi transparenţa procedurilor şi reglementărilor".

Pieter Wessel, Partener Deloitte Tax şi coordonatorul echipei de TVA, nuanţează o serie de aspecte, în baza experienţei sale de 22 ani la nivel internaţional.

"Am venit din Olanda pentru a mă alătura echipei de consultanţi fiscali Deloitte România în urmă cu şase luni. În tot acest timp, mi-am conturat o imagine de ansamblu a realităţii româneşti şi am putut compara sistemele fiscale din cele două ţări. Pot spune că procesul legislativ este foar-te apropiat de standardele Uniunii Europene. Cu toate acestea, modul de execuţie a acestor reguli nu este întotdeauna în spiritul Uniunii Europene. Potrivit Băncii Mondiale, nivelul impozitării, reglementarea şi administrarea fiscală sunt elemente cheie pentru mediul de afaceri, în momentul luării unei decizii de inves-tiţii. România şi-a dezvoltat sistemul fiscal în ultimii 20 de ani, însă reforma este în continuare incompletă, iar acest lucru se reflectă în nivelul de atractivitate pentru inves-titorii străini şi în evoluţia mediului de afaceri local".

Principalele concluzii ale raportului

Mediul de afaceri subliniază nevoia ca autorităţile să urmărească o strategie fiscală pe termen mediu şi lung şi să îşi concentreze eforturile pentru diminuarea frecvenţei modificărilor legislative (34%).

Necorelarea procedurilor adminis-trative atrage în practică costuri suplimentare pentru companii şi întârzieri în derularea activităţii. Companiile consideră oportună introducerea unor proceduri clare în administrarea fiscală (22%).

Cea mai mare parte a respondenţilor au indicat că legislaţia vizând diversele impozite este complicată şi adesea creează contradicţie între speţe.

În contextul în care nivelul actual al contribuţiilor sociale reprezintă unul dintre cele mai importante cos-turi pentru companii, plafonarea acestora este o măsură importantă pentru 23% dintre respondenţi.

TVA-ul reprezintă cel mai problematic aspect în relaţia cu autorităţile (35%).

Relaţia cu autorităţile rămâne un aspect controversat, respondenţii semnalând, de multe ori, lipsa de flexibilitate şi transparenţă, slaba pregătire a inspectorilor fiscali şi atitudinea necooperantă, precum şi comunicarea ineficientă (autorităţile evită să îşi asume răspunderea, nepronunţându-se în speţe mai dificile).

Deloitte Tax a realizat acest studiu în perioada 17 august - 20 septembrie 2009, adunând opiniile directorilor financiari sau ale coordonatorilor departamentelor de taxe din cadrul celor mai importante companii din Româ-nia. Opiniile celor 130 de respondenţi, exprimate în proporţie de peste 80% în cadrul unor interviuri directe, au fost centralizate într-un raport complex de 32 de pagini. Participanţii reprezintă cele mai importante domenii de activitate din România: Industria Bunurilor de Consum, Industria Serviciilor Financiare, Industria Prelucrătoare, Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii, Servicii Profesionale, Industria Medicală şi Farmaceutică, Energie şi Resurse, Imobiliare şi Construcţii, Aviaţie şi Servicii de Transport.

Rezultatele acestei analize reprezintă exclusiv opinia companiilor participante, Deloitte Tax S.R.L. asumându-şi doar rolul obiectiv de a le prezenta într-un mod centralizat. Grupul de companii selectate nu îşi propune să fie un eşantion reprezentativ pentru întreaga economie românească.

George Mucibabici: Taxa pe valoare adăugată (TVA) se va majorapentru că este o soluţie rapidă

"Cred că taxa pe valoare adăugată (TVA) se va majora pentru că este o soluţie rapidă şi pentru că, pe de altă parte, de cota unică nu se atinge nimeni, este o redută câştigată la nivel politic", consideră preşedintele Deloitte România, George Mucibabici. Domnia sa a adăugat. "Trebuie să ţinem cont şi de ceea ce se întâmplă în jurul nostru, multe state europene optează pentru această soluţie de cotă unică în care noi am fost un pic pionieri".

Pe de altă parte, el a explicat că din experienţa anterioară cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), experţii FMI pledează pentru soluţii sustenabile cu un efect pe termen lung, dar din cauza dificultăţilor întâmpinate de stat în implementarea acestora se optează pentru o soluţie rapidă, cum este majorarea TVA.

În acelaşi timp, Pieter Wessel, partener în cadrul Deloitte expert în fiscalitate, a subliniat că majorarea TVA reprezintă o soluţie la îndemâna statului, în condiţiile în care, pentru acest tip de taxă, certitudinea unei colectări rapide este mai mare.

"Eu am pariat acum câteva luni că taxa pe valoare adăugată se va majora la 22%. Sigur, optim ar fi să nu crească, însă, din punctul de vedere al bugetului şi competitivităţii în plan internaţional, majorarea TVA este răul cel mai mic, deoarece nu presupune o creştere a costurilor de producţie, în cazul exportatorilor, de exemplu. Pe de altă parte, dacă s-ar modifica alte taxe şi ar creşte costul cu forţa de muncă pentru angajator, acest lucru s-ar reflecta şi în costul de producţie, a precizat Wessel.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb