Star Market, platformă a Shanghai Stock Exchange pe care sunt tranzacţionate companii tehnologice după modelul pieţei americane Nasdaq, s-a prăbuşit după ce, în primele zile după lansarea sa din 22 iulie, cunoscuse creşteri uriaşe.
De la inaugurarea Star Market până în prezent, volumul tranzacţiilor de pe platforma chineză şi preţurile acţiunilor au coborât masiv, ceea ce a redus optimismul iniţial al investitorilor legat de faptul că şi China poate crea o piaţă de acţiuni ce poate concura cu Nasdaq-ul american.
Crearea Star Market este al treilea efort al Chinei de a pune bazele unei burse pentru companii tehnologice, care să fie competitivă. Iniţiativa a venit în condiţiile în care China şi SUA sunt blocate într-un război comercial.
Potrivit Wall Street Journal, faţă de prima zi de tranzacţionare pe Star Market (22 iulie), volumul transferurilor a scăzut cu peste 90% pentru multe acţiuni. De exemplu, în prima zi de activitate a Star Market au fost tranzacţionate 29 de milioane de acţiuni Suzhou HYC Technology Co., prima firmă listată pe această platformă. Dar, şapte zile mai târziu, volumul a scăzut la 13,6 milioane, ca să ajungă la 2 milioane în 18 octombrie. Scăderea faţă de debut este de 93%.
Evaluările ridicate au afectat multe dintre companiile listate pe platforma Star. Acest lucru i-a determinat pe investitori să cumpere acţiuni ale aceloraşi companii la preţuri mult mai mici pe alte burse din China.
Un semn al problemelor Star Market este acela că platforma a întârziat lansarea unui indice care să urmărească performanţa per ansamblu a celor 33 de companii tehnologice listate. Unii specialişti văd acest lucru ca un semn că piaţa chineză este îngrijorată de performanţele sale. Oficialii Star Market declarau, în iulie, că indicele urma să fie lansat în aceeaşi lună, când numărul companiilor aşteptate la tranzacţionare era de 30.
O provocare cu care se confruntă platforma chineză este că pieţele acţiunilor sunt dominate de traderii retail, care utilizează strategii speculative mai degrabă decât investiţii de tipul "cumpără-păstrează", scrie Wall Street Journal.
Mai mult, numărul IPO-urilor de pe Star Market a scăzut mult sub aşteptări. "Ne aşteptam iniţial să fie listate în jur de 100 de companii pe Star, în acest an. Acum sunt aşteptate câteva zeci, în cel mai bun caz", a declarat Edward Au, co-lider al departamentului de Oferte Publice Naţionale din cadrul Deloitte China, citat de Bloomberg.
Specialiştii sunt de părere că, în situaţia dată, companiile tehnologice din China care au nevoie de bani trebuie să se îndrepte către pieţele americane.
Star Market urmărea să creeze o nouă platformă prin care să obţină finanţare societăţile din China continentală care au operaţiuni în domenii precum producţia de cipuri şi biotehnologie. Lansarea platformei a fost grăbită de faptul că aceste companii se confruntă cu perspectiva ca lanţurile lor de aprovizionare să fie "strangulate" de furnizorii din SUA, în contextul în care războiul comercial dintre Washington şi Beijing a escaladat, devenind un război tehnologic în luna mai 2019. Ulterior, însă, SUA au oferit concesii în acest conflict.