DUPĂ CE ASF A OMIS PREVEDEREA LA TRANSPUNEREA DIRECTIVEI EUROPENE, Proiectul legii RCA introduce posibilitatea limitării tarifelor

ADINA ARDELEANU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 19 mai 2016

Proiectul legii RCA introduce posibilitatea limitării tarifelor

Cristian Muntean, ASSAI: "Nu văd suficientă determinare din partea Parlamentului, pentru aprobarea legii RCA în această sesiune"

Proiectul legii RCA, înregistrat luni la Senat, introduce posibilitatea limitării tarifelor, potrivit expunerii de motive.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu a preluat în legea 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare un articol care i-ar fi permis să limiteze creşterea tarifelor RCA, din directiva europeană Solvabilitate II, şi nu a oferit nici explicaţii pentru această omisiune, aşa cum ar fi fost normal.

În schimb, ASF a propus pentru proiectul legii RCA un articol similar, care a fost păstrat în documentul depus în Parlament: "ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor".

La solicitarea să explice de ce nu a transpus articolul 181 din Directiva Solvency II, aplicabilă începând cu ianuarie 2016, ASF ne-a transmis: "ASF nu comentează acest aspect, având în vedere că articolul este în propunerea de lege RCA şi nu vrem să influenţăm dezbaterile".

În schimb, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), ne-a declarat, recent: "Am aflat că acest articol, care permitea limitarea creşterii tarifelor RCA, a fost introdus de trei ori în proiectul iniţial de transpunere a Directivei Solvency II, iar apoi nu a fost implementat. De ce? Cine răspunde? Preşedintele ASF (n.r. Mişu Negriţoiu) ar trebui să-şi dea demisia, pentru că se joacă «alba-neagra» cu noi! Să spună public cine nu a vrut implementarea acelui articol!"

Într-un comunicat din februarie, ASF a menţionat că, potrivit articolului 21 din Directiva europeană nr. 138/2009 (Solvency II), coroborat cu articolul 181, nivelurile primelor RCA nu sunt supuse aprobării prealabile sau notificării sistemice către ASF.

Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, ne-a spus într-un interviu recent că parlamentarii au promis că legea RCA va fi adoptată până la finalul lunii iunie 2016. Acum însă, domnia sa nu mai este atât de optimist: "Încep să îmi pierd acest optimism. Nu văd suficientă determinare din partea Parlamentului".

Potrivit expunerii de motive, principalele modificări pe care le aduce iniţiativa legislativă se referă la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale şi particulare ale acoperirii asigurării RCA, modalitatea şi termenele de plată în cazul în care se optează pentru plata în rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevăzute de lege.

Contractul RCA poate cuprinde alte clauze şi condiţii suplimentare în măsura în care acestea nu restricţionează drepturile terţelor persoane prejudiciate, conform documentului.

Contractul RCA se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului, iar plata primelor de asigurare se face integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA.

Expunerea de motive face referire şi la articolul din directiva europeană, omis de ASF: "În contextul reglementat de art 21 alin (2) şi art 181 alin (3) din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Directiva Solvabilitate II), transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate solicita asiguratorilor să notifice în prealabil majorarea tariferlor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor. Transpunerea prevederilor sus-menţionate în legislaţia naţională lărgeşte posibilităţile de acţiune şi intervenţie cu privire la stabilirea nivelului primelor de către asigurători, în condiţiile introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor. În absenţa acestei prevederi, nu există vreo situaţie în care să se poată interveni asupra nivelului primelor".

Iniţiatorii au precizat că piaţa asigurărilor este liberalizată complet din punct de vedere al stabilirii preţurilor, respectiv primelor de asigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiară neputând interveni asupra condiţiilor de asigurare decât în măsura în care acestea pot fi dovedite ca fiind abuzive în relaţia cu asiguraţii: "Cu toate că piaţa asigurărilor este liberalizată, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, în anumite condiţii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preţurilor. În acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorării acestora, ca parte a unui sistem general de control al preţurilor.

Introducerea în proiectul de lege a acestei prevederi va oferi posibilitatea legală de a se putea interveni asupra nivelului primei, ca o acţiune de ultimă instanţă, în contextul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor.

Decizia de introducere a unui sistem general de control al preţurilor nu aparţine Autorităţii de Supraveghere Financiară".

Creşterea preţurilor RCA a dus la un scandal imens, în ultima perioadă. Transportatorii au făcut proteste şi au transmis că, în ultimul an, tarifele RCA au crescut exploziv între 100-300%, nejustificat, în timp ce ASF, bazându-se pe raportările transmise de societăţile de asigurare, a precizat că prima medie pentru poliţe încheiate pe 12 luni, calculată cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane şi transport de persoane, înregistra o creştere de 42% faţă de nivelul lunii iunie 2015.

Mădălin Roşu, UNSAR: "Avem cel mai scump RCA din regiune"

Şoferii români plătesc unul dintre cele mai mari tarife pentru poliţele auto obligatorii (RCA), de circa 150 de euro, însă acest nivel este explicabil în condiţiile în care avem cea mai ridicată frecvenţă a daunelor, de circa 7-8% şi a infrastructurii precare, spune Mădălin Roşu, reprezentant UNSAR.

"Avem una dintre cele mai mari prime pentru poliţele auto din Europa, de circa 450 de euro la Casco şi 140 de euro la RCA. Cifrele sunt însă explicabile. În România, avem cea mai mare frecvenţă a daunelor din Europa, de 7-8%. În plus, infrastuctura locala este deficitară. Peste 90% din decesele din accidente rutiere au loc în ţările cu venituri scăzute (...) există o legătură directă între venituri, accidente şi infrastructură", a spus Roşu, responsabil pe segmentul asigurărilor auto în cadrul asociaţiei profesionale a asiguratorilor UNSAR, citat de Mediafax.

El spune că implementatea compensării directe în piaţa de asigurări, sistem care permite şoferului păgubit să opteze între asigurătorul RCA al persoanei vinovate de accident şi asigurătorul propriu, ar putea conduce la majorarea tarifelor RCA.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb