Sindicaliştii se gândesc să acţioneze autorităţile în Instanţă, după ce au fost anunţaţi că în jur de 1.500 de salariaţi din cadrul CFR Marfă urmează să fie concediaţi în perioada noiembrie-decembrie, după cum ne-a spus Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, care ne-a precizat: "Avem termen zece zile să contestăm decizia (n.r. de disponibilizare) şi să acţionăm în judecată autorităţile, lucru pe care îl luăm în calcul. Vom discuta şi cu colegii din teritoriu pentru a putea lua o hotărâre în acest sens. Acţiunile de acest tip ar fi trebuit stopate în momentul în care a început privatizarea companiei. În programul de privatizare nu scrie despre vreun plan de reastructurare de personal. Nu înţelegem de ce Ministerul Tranporturilor a făcut transferuri de active, a şters datorii, iar acum face concedieri şi nu vedem o reacţie a premierului legată de aceste lucruri şi în special de disponibilizări".
Domnul Măntescu susţine că, deşi li s-a promis că vor fi protejaţi, fiind aprobată Ordonanţa 36/2013 în acest sens, salariaţii care vor pleca de la CFR Marfă nu vor primi salarii compensatorii, ca urmare a adoptării în şedinţa de Guvern din 27 august a unei Ordonanţe de Urgenţă care conţine următoarea prevedere: "Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, venitul lunar de completare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponbilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare se acordă numai persoanelor disponibilizate în condiţiile stabilite de respectiva ordonanţă de urgenţă, din cadrul operatorilor economici reclasificaţi în sectorul administraţiei publice conform listei publicate de Institutul Naţional de Statistică".
Respectiva listă invocată în actul legislativ nu conţine, însă, şi compania CFR Marfă.
În aceste condiţii, sindicaliştii au înaintat premierului Victor Ponta o scrisoare deschisă în care şi-au exprimat nemulţumirea cu privire la situaţia de la CFR Marfă, menţionând: "Suntem profund şocaţi că ministrul transporturilor doreşte să schimbe condiţiile de privatizare la CFR Marfă, asumându-şi procesul de restructurare înainte de preluarea efectivă de compania privată, dar în perioada de transfer de la stat către aceasta. Care este logica începerii unui proces de restructurare care vizează aproape 1.500 de salariaţi la nivelul unei societăţi aflate deja într-un proces avansat de privatizare? O societate care, în ultimii ani, a trecut deja prin procese ample de restructurare, cu 4.964 de salariaţi disponibilizaţi în cursul anului 2010 şi încă 2.460 în 2011. Este surprinzător, deoarece responsabilitatea socială faţă de lucrători era a celui care cumpără, cu toate programele sociale de acompaniament ale unui asemenea proces de anvergură. Ceea ce este mai grav este că statul nu numai că se substituie operatorului privat, transferând o parte a responsabilităţii sociale către bugetul de şomaj, dar transferă conform noii legislaţii în vigoare costurile acestui proces pe umerii bietului salariat pe care îl deposedează şi de drepturile sale de salarii compensatorii. Nu este numai o bătaie de joc faţă de salariaţi, dar acest efect negativ va fi reflectat şi în situaţia economică a comunităţilor locale".
Prin scrisoarea semnată de Bogdan Hossu, preşedintele CNS Cartel Alfa, sindicaliştii solicită premierului o întrevedere de urgenţă.
Fostul ministru al transporturilor Relu Fenechiu ne-a precizat că autorităţile nu au stabilit o dată pentru demararea unui plan de restructurare de personal, acesta putând fi aplicat în orice moment.
Domnia sa anunţa, în data de 16 iulie, că prin semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă nu este prevăzută o înţelegere oficială privind disponibilizarea salariaţilor, restructurările de personal de la CFR, CFR Călători şi CFR Marfă urmând să fie voluntare, iar angajaţii acestor companiilor să beneficieze de prevederile OUG 36/2013.
Premierul Victor Ponta a declarat, la vremea respectivă, că vor fi făcute disponibilizări la CFR Călători şi CFR Marfă, însă nu de ordinul miilor de angajaţi.
La începutul săptămânii trecute, reprezentanţii MT şi cei ai Grup Feroviar Român au semnat contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă, urmând ca Autoritatea de Concurenţă să-şi dea avizul, în maxim şase luni, pe această privatizare demarată în urmă cu circa opt luni.
GFR încă nu a transmis dosarul de notificare către Consiliul Concurenţei.