Unii debitori împrumutaţi în franci elveţieni (CHF) au lansat o acţiune pe pagina de Facebook a Grupului clienţilor cu credite în CHF, ca urmare a interviului pe care domnul Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), l-a acordat ziarului BURSA.
În postarea online, iniţiatorii operaţiunii menţionează: "Pornind de la declaraţiile lui Sergiu Oprescu (ARB) privind relaţia client-bancă, pe care le-a făcut într-un interviu acordat ziarului Bursa, propunem o nouă acţiune.
Scrieţi reprezentanţilor ARB şi CPBR (n.r. Consiliul Patronatelor Bancare din România) detalii despre situaţia voastră, sumele împrumutate şi dificultăţile în rambursarea ratelor lunare, dar şi modul sfidător în care băncile vă tratează. Includeţi în email precizări privind:
- modul în care banca a comunicat cu voi când v-a acordat împrumutul şi minciunile privind stabilitatea cursului;
- modul în care banca a comunicat atunci când aţi avut dificultăţi financiare;
- «soluţiile» oferite de bancă atunci când aţi solicitat reducerea ratelor, dobânzilor, comisioanelor şi capcanele acestor soluţii;
- opinia voastră privind încrederea în bancă/sistemul bancar.
Trimiteţi un email către ARB (dacă aveţi credit la Banca Românească, BCR, BT/Volksbank, Bancpost, Credit Europe, OTP, Piraeus, Raiffeisen) şi CPBR (dacă aveţi credit la BCR, Bancpost, Raiffeisen).
În interviul pe care, cu amabilitate, domnul Oprescu ni l-a acordat recent, şeful ARB ne-a vorbit, printre altele, şi despre comunicarea pe care sistemul bancar a avut-o în ultima perioadă.
Domnia sa ne-a declarat: "2016 a fost şi un an al unei comunicări antagoniste, băncile fiind puse în situaţia să comunice mai mult şi să-şi explice activitatea pe care o au. Acest fapt nu face decât să elimine o parte din îndoială, din neîncredere, din lipsa de înţelegere a serviciilor pe care le prestează sistemul bancar. (...) Noi am introdus trei piloni principali cu ceea ce avem de făcut şi vom continua să facem în acest sens (n.r. în segmentul comunicării). Un prim pilon este transparenţa mai mare, respectiv să venim în faţa dumneavoastră cu tot mai multe informaţii şi cu tot mai multe elemente legate de piaţă. Cel de-al doilea pilon este comunicarea, şi ea are loc pe mai multe niveluri - pe cel direct, la nivelul reţelelor şi al front office-ului nostru, în relaţia cu clientul angajat într-o operaţiune, dar are loc şi la nivelul publicului larg, adresând majoritatea tăcută. Al treilea pilon este cel care ţine de educaţia financiară din ţara noastră. Aceasta se situează pe unul din locurile codaşe, la nivel mondial - respectiv pe poziţia 123 din 143 de ţări - şi pe ultimul loc în UE. De aceea, trebuie să facem mult mai mult pe acest segment. Aici este important şi rolul nostru, dar şi rolul presei, al instituţiilor statului, al mediului academic, şi rolul învăţământului din România, pentru că, în mod evident, ceva ne lipseşte. În acest sens, am făcut paşi foarte mari în 2016 la nivelul ARB. Am reuşit pentru prima dată să aducem la aceeaşi masă reprezentanţi din întreaga industrie financiară, nu numai din zona bancară, şi să pornim proiecte împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai industriilor financiare care să conducă la o creştere a culturii în domeniul financiar. Vorbim atât de educaţia clienţilor, cât şi de training-ul profesional la nivelul personalului bancar, astfel încât aceştia să aibă o interacţiune completă cu clientul. Această interacţiune este, de fapt, momentul-cheie dintre noi şi clienţi".
Pentru rezolvarea litigiilor dintre bănci şi clienţi, în primăvara anului trecut, a fost înfiinţat Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). Conform conducerii acestuia, Centrul se vrea "o variantă viabilă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare". Finanţarea CSALB este asigurată de bănci, însă conciliatorii nu vor fi plătiţi direct de instituţiile financiare, ci vor fi remuneraţi prin intermediul Centrului, indiferent de soluţia dată, în favoarea clientului sau a băncii, după cum a explicat, anul trecut, Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Centrul SAL este condus de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri, câte unul de la BNR, ANPC, ARB şi asociaţiile de consumatori, iar unul independent, ales de ceilalţi patru.
Până în luna noiembrie a anului trecut, CSALB soluţionase 27 de dosare, din cele 200 de cereri conforme înregistrate de la înfiinţarea Centrului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 08:10)
Ce cauta Bnr ul in Csalb. De fiecare data camd a primit intrebari de la clienti, ne-au tromis sa discutam cu bancile.....ca ei nu au treaba cu contractele.
Mie nu au vrut sa-mi comunice sursa oficiala de unde preiau bancile Libor ul...decat telefonic, in scris m-au pasat la banca.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 09:57)
Transparenta totala.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 14:23)
Ce prost esti. Liborul (libirul pentru sambatari) e un indice oficial care se comunica public. E ca si cum te-ai crede deosebit de inspirat sa investighezi de unde preia Protv prognoza meteo sau situl bursa de unde ia cursul euro.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 17:03)
Desteapta e maica-ta ....unde se comunica bai .....martiene? Asta am intrebat si eu ....sti tu inteligentule ?
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 17:33)
Zice mama sa-ti transmit ca la Londra se comunica, sclavete analfabet, de aia are L prima litera, de la Londea. Analfabeti furiosi pe ei ca nu stiu si nu inteleg. Bine ca ti-a dat drept de vot Iliescu, postaci analfabeti.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 20:55)
Zice mama ta cea care ingrijeste vreo batrana pe la Londra?
Bai taca eu sunt un om liber nu pup dosuri si nu sunt disperat ca-mi voi pierde locul de munca daca nu halesc ciocolata bancara zi si noapte . Tot nu a zis mamicata sursa....nu orasul bre.....uite aici tema de gandire.....care a fost banca de la noi care a aplicat alti indici de ref Libor acum 2-3 ani? Nu o suna pa mama ta ca s-a intamplat aici nu la Londra cum spui tu......mandrule!
2. Educatia clientilor
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 09:56)
Se realizeaza cu profesori de nota 5?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 10:11)
Vrajala curata ,am sesizari facute catre ARB inca de anul trecut si nici pana astazi nu am primit raspuns...RUSINE...am sesizat abuzurile Bancii Romanesti referitor la modificarea dobanzilor unilateral...dar Atentie toate bancile din Romania care au aliniat contractele la oug 50/2010 indiferent de moneda creditului inclusin in lei au modificat unilateral dobanziile...Despre ce vorbim...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2017, 14:25)
Foarte bine. Da in plata ca sa-i inveti minte pe bancarzi sa nu-ti mai dea altadata credit si mars in chirie.
3.2. Korectule si impartialule (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Clujean în data de 27.01.2017, 17:13)
Sa ti se uste mainile daca chiar crezi ce ai scris acolo
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.01.2017, 16:43)
Am dat in plata....si am castigat si procesul asta este paguba mare.....si merg in chirie intr o vila a sotiei....asta este paguba mare....