Vă amintiţi de aplicaţia care înnebunise adolescenţii acum câţiva ani? Cea în care trebuia să vânezi nişte monstruleţi prin oraş astfel încât datul în gropi era un sport de masă? Ei bine, Pokemonii n-au murit, ci s-au reinventat şi predau chiar lecţii de educaţie financiară cu mici paranteze de vânzări de produse. Am aflat de pe net la sfârşitul săptămânii trecute că BCR organizează un soi de curs de educaţie financiară în aer liber pentru copii prin intermediul unei aplicaţii de mobil (Questo). Copiii urmau să-şi descarce aplicaţia, să urmeze un traseu prin zona centrală a oraşului din care să afle câteva noţiuni de educaţie financiară prin intermediul unor opriri strategice şi, la final, să ia chiar un mic premiu. Cum iniţiativa băncii părea să-mi vină mănuşă în faţa unui weekend fără prea multe idei pentru distrarea odraslei, am decis să participăm împreună cu el la traseele de educaţie financiară organizate de BCR.
Am luat deci startul din coada calului de la Universitate (Statuia lui Mihai Viteazul), iar aplicaţia ne-a trimis la următoarea destinaţie: fosta bibliotecă centrală, actuala cameră de comerţ şi industrie a municipiului. Acolo puştiul trebuia să obţină un indiciu pitit strategic pe faţadă şi primea apoi drept recompensă o scurtă istorie a banilor. Următoarea trimitere era la sediul BNR (cu indiciul solicitat-numărul de coloane) şi educaţia financiară continua cu geneza leului, moneda naţională. Urma pasajul Villacrosse (Macca) având că indiciu anul construcţiei şi informaţii noi despre euro de această dată. Nu vă povestesc toate opririle de pe traseul de aproximativ 2 km, acesta trece pe lângă biserica Stavropoleos, Librăria Humanitas, Palatul Şuţu cu întoarcerea la sediul BCR din Piaţa Universităţii. Copiii mai aflau, tot descoperind indiciile plantate pe faţadele clădirilor, că trebuie păstrat un echilibru între venituri şi cheltuieli, că există nevoi (hrană, adăpost, etc.) şi dorinţe (gadgeturi, jucării etc.) şi că trebuie satisfăcute primele pentru a ajunge la următoarele şi, în final, că e bine să aibă un loc unde să-şi depună economiile (evident, în bancă) şi să primească şi dobândă pentru asta. După cum se observă, vânătoarea de Pokemoni a fost înlocuită de vânătoarea de indicii, iar simplele explicaţii privind mărimea şi categoria monstruleţilor colectaţi cu mici injecţii de cultură generală. Ideea este interesantă, deşi nu absolut originală şi este aplicată nu doar pentru educaţie financiară ci şi pentru trecerea în viteză prin muzee, zone mai interesante din oraş, chiar şi pentru cimitirul Belu există un traseu inclus în Questo.
Partea care mi-a plăcut mai puţin a fost să descopăr marketingul pitit strategic printre explicaţiile oferite copiilor. Dincolo de faptul că la trecerea prin dreptul librăriei Humanitas existau invitaţii subtile de a intra acolo pentru cumpărături (eventual cu altă ocazie), ultima haltă de pe traseu - sediul BCR - era şi cea mai marketată, invitaţia de a economisi pentru a primi dobândă fiind dublată şi de sugestia de a deţine un card pentru a avea acces la economii. Nu se menţiona însă că acesta aduce şi costuri suplimentare (taxă de emitere, administrare, comisioanele de retragere), care pot chiar anula dobânzile la termen. Dar probabil că asta o vor descoperi micuţii singuri, pe pielea lor.