• (Interviu cu Enzo Casolini, directorul executiv Eurofighter)
Reporter: Spuneţi-ne în câteva cuvinte principalele atuuri ale companiei pe care o conduceţi.
Enzo Casolini: "Alenia Aeronautica" este desemnată să promoveze avioanele de luptă de tip "Eurofigh-ter Typhoon" în România.
Enzo Casolini: "Eurofighter" este un consorţiu format din patru producători: Eads (Germania), BAE System (Marea Britanie), Alenia Aeronautica (Italia) şi Eads Spania.
Consorţiul "Eurofighter" oferă României un offset de participare industrială, în valoare de aproximativ 80% din contract, restul urmând a fi asigurat în mod direct de către firmele afiliate companiei italiene. Banii vor rămîne în România şi nu vor merge în Suedia sau SUA, aşa cum se va întâmpla dacă această ţară va cumpără Gripen sau F16 la second-hand.
Consider că aeronavele de luptă "Eurofighter reprezintă o componentă vitală pentru economia româ-nească. Desigur, nu putem omite faptul că acesta este un moment dificil pentru întreaga economie globală, însă, la ora actuală, multe guverne europene investesc în astfel de programe tocmai pentru a-şi ajuta economia şi industria prin crearea de noi locuri de muncă.
Reporter: Mai concret, în ce sens credeţi că acest program poate îmbunătăţi rata şomajului în ţara noastră?
Enzo Casolini: Cred că astfel de programe, de tip "Eurofighter", pot stabiliza rata şomajului în anumite sectoare, bineînţeles nu în toate, dar spre exemplu sectorul aeronautic sau cel de producţie. Este de la sine înţeles că aceste programe pot fi de mare ajutor pentru o economie.
În cazul în care România se va decide să achiziţioneze avioanele de luptă "Eurofighter", această decizie va reprezenta o investiţie pentru viitor, care, alături de programul de offset industrial, va crea între 1.000 şi 2.000 noi locuri de muncă.
Redactor: Oferta "Eurofighter" pentru ţara noastră s-a îmbunătăţit faţă de anul trecut?
Enzo Casolini: Da. De asemenea, înţelegerea ar putea fi realizată şi între cele două guverne, respectiv cel italian şi cel român.
Când ministrul italian al apărării a venit în România, în luna mai, a avut o întâlnire cu actualul ministru MApN, Mihai Stănişoară, precum şi cu Adriean Videanu, ministrul economiei, cărora le-a făcut o propunere foarte clară. În cadrul înţelegerii, a fost înaintată o propunere îmbunătăţită. Până în acest moment, Guvernul României nu a oferit însă niciun răspuns. Sperăm totuşi că odată cu instalarea noului guvern, vom obţine un răspuns satis-făcător.
Suntem încrezători că putem găsi o soluţie convenabilă pentru ambele părţi. "Eurofighter" este un program extins la nivelul a patru ţări partenere, în cadrul căruia sunt implicate peste 100.000 de persoane numai în Europa. Vrem să ne extindem şi în România.
Reporter: În ce stadiu mai sunt negocierile cu Guvernul pentru privatizarea societăţii "Avioane" Craiova?
Enzo Casolini: "Alenia" a evaluat împreună cu Finmeccanica posibilitatea de a participa la programul de privatizare al "Avioane" Craiova, care ar putea reprezenta un exemplu de cum am putea investi în companii româneşti, care să devină mai apoi centre de mentenanţă pentru avioanele "Eurofighter".
Reporter: Aşa cum ştiţi, situaţia de la Craiova este încă una foarte dificilă. Credeţi că va mai fi privatizată până la urmă?
Enzo Casolini: Mai devreme sau mai târziu, autorităţile române vor trebui să se hotărească ce să facă cu "Avioane" Craiova. Acum, pe fondul crizei financiare, îşi vor reduce numărul de angajaţi la circa 200- 300, ceea ce este foarte rău pentru rata şomajului din acest sector.
Sper că "Avioane" Craiova îşi va urca numărul de oameni la 500 şi cred în continuare că ar fi un mare beneficiu să includem această companie în programul "Eurofighter".
Reporter: Dacă nu veţi concretiza negocierile la "Avioane" Craiova, intenţionaţi să începeţi discuţii cu alte companii din ţara noastră?
Enzo Casolini: Dacă nu vom reuşi la "Avioane" Craiova, mai avem posibilităţi la alte companii din România. Această companie era o şansă pentru noi, datorită privatizării, însă nu suntem fixaţi pe "Avioane" Craiova. Totuşi, luăm în considerare să formăm un joint-venture, pentru că în continuare credem că am putea deveni partenerul potrivit pentru "Avioane" Craiova.
Aşteptăm să fim contactaţi de Minis-terul Economiei pentru a purta o discuţie în acest sens. Vrem să dăm o mână de ajutor la "Avioane" pentru a ajuta compania să iasă din criză, mai ales că noi suntem interesaţi să investim aici. Ne bazăm pe faptul că turbulenţele la nivel mondial se vor domoli în curând şi economia îşi va reveni.
Reporter: Dacă totuşi discuţiile se dovedesc în zadar, v-aţi gândit la alte companii?
Enzo Casolini: "Alenia" a început discuţiile cu anumite companii, însă acum nu este momentul să nominalizăm vreuna, pentru că încă nu am stabilit nimic clar.
Reporter: De ce a participat "Eurofighter" la târgul "Expomil" de tehnică militară din România?
Enzo Casolini: Avem cel mai bun avion din lume. Şi asta o spun experţii internaţionali, nu numai noi. Trebuie să fim aici, să ne promovăm avioanele, tehnologiile şi capacităţile. Asta e motivul pentru care participăm aici (n.r. în ţara noas-tră) la diverse evenimente.
Sperăm că autorităţile să dovedească înţelepciune şi să aleagă avionul cel mai potrivit la ora actuală, care este clar "Eurofighter-ul".
Reporter: Cum aţi perceput criza politică din ţara noastră?
Enzo Casolini: Am urmărit atent cum s-au derulat evenimentele şi acum aşteptăm rezultatul alegerilor prezidenţiale pentru a vedea cu cine urmează să discutăm. Totodată, aşteptăm şi formarea noului Guvern. Investiţia în dotarea armatei române cu avioane performante şi moderne va fi un beneficiu, nu un cost. Investiţia se amortizează în timp.
Reporter: V-a afectat în vreun fel scandalul "Desintco", în care fratele preşedintelui Traian Băsescu, Mircea Băsescu, a fost implicat într-un scandal cu privire la derularea unor afaceri dubioase în domeniul industriei de armament?
Enzo Casolini: Nu ne-a afectat în niciun fel, doar am citit despre asta în ziare.
Reporter: Firma LordExpert, condusă de Sebastian Vlădescu (n.r. fost ministru al finanţelor) este, în continuare, consultantul dumneavoastră ?
Da, şi vom continua colaborarea, suntem mulţumiţi de ei.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. Leasing SAAB
(mesaj trimis de mugur în data de 24.11.2009, 13:20)
L-am vazut evoluind la 2 mitinguri aviatice,am prieteni romani care lucreaza la SaaB care pe mine m-au convins Grippen rules