Noul an şcolar a început cu o mare problemă: clasa zero. Totul porneşte de la cota zero, iar misiunea dascălilor şi elevilor a fost serios îngreunată. În foarte multe unităţi de învăţământ nu există suficiente săli de clasă, mobilierul şi toaletele nu sunt adaptate micilor elevi, nu există destui profesori şi învăţători, începutul de an şcolar semănând cu un mic sfârşit de lume. Din cauzele expuse mai sus dar şi din multe altele, în foarte multe unităţi de învăţământ, la 20-30 de minute după ceremonia de deschidere, elevii din clasele mari au fost invitaţi să meargă acasă sau la plimbare şi să revină la şcoală două sau trei ore mai târziu, când se vor elibera o parte din săli. O singură clasă, zero, a reuşit să ameţească un învăţământ care şi aşa avea destul probleme de orientare. Şi cum ce începe prost are şanse mari să se termine la fel, nu trebuie să uităm că la sfârşitul acestui an şcolar elevii claselor a XII-a vor avea avea de optat între bacalaureatul clasic şi bacalaureatul profesional, o altă sursă de confuzie.
Ca lucrurile să devină şi mai de neînţeles, actualul premier a venit cu o declaraţie în care se anunţă schimbarea modificării. Victor Ponta a declarat la Târgu Jiu, la deschiderea noului an şcolar, că, din punc-tul lui de vedere, este necesar şi util ca "faimoasa clasă pregătitoare" să funcţioneze de anul viitor în cadrul grădiniţei, nu al şcolii, susţinând că autorităţile "au dat bătăi de cap părinţilor". Potrivit acestuia, copiii din clasa zero trebuie să rămână încă un an la grădiniţă, iar când vin la şcoală "să fie cât mai bine pregătiţi": "Pentru mine e o mare onoare şi plăcere, ca în fiecare an de altfel, să fiu la Tâgu Jiu, la deschiderea anului şcolar. Este o plăcere şi vreau să le urez succes în primul rând tuturor elevilor, începând cu faimoasa clasă pregătitoare pe care de anul viitor o văd necesară şi utilă în cadrul grădiniţei şi nu în cadrul şcolii. Cred că ne-am grăbit puţin şi am dat multe bătăi de cap părinţilor cu această clasă pregătitoare, cred că cei mai mici trebuie să rămână încă un an acolo unde au început grădiniţa, după care, când vin la şcoală, să fie cât mai bine pregătiţi". De asemenea, Ponta a spus că niciun copil nu poate avea "o şansă adevărată în viaţă" fără o şcoală performantă, venind şi cu un exemplu personal: "Sunt absolut convins că în România şi în lumea în care trăim fără a avea o şcoală performantă niciunul dintre aceşti copii nu are o şansă adevărată în viaţă. Aseară băiatul meu mă întreba dacă nu pot să amân şcoala cu o săptămână sau două şi i-am spus că dacă îşi doreşte cu adevărat putem să o amânăm de tot sau să nu mai meargă deloc, dar l-am întrebat ce face fără şi a spus < da, ai dreptate trebuie să merg la şcoală >". Inspectorul general şcolar al Municipiului Bucureşti, Constantin Trăistaru, a avut un moment de sinceritate declarând că începutul de an şcolar "parcă este mai zbuciumat ca niciodată".
Cum experimentele nu se opresc niciodată, Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat că specialiştii din cadrul ministerului lucrează la un proiect care va introduce în şcoli manualul electronic şi lecţia electronică, elevii vor avea astfel acces de la calculator sau telefon la informaţia predată în şcoli.
Pentru cei care au urmărit mai puţin epopeea "clasei zero", lucrurile au evoluat destul de alert începând cu 2010. Din acest an, grupa pregătitoare de la grădiniţă a fost desfiinţată, iar copiii născuţi în 2005 au fost admişi în clasa întâi fără să facă clasă pregătitoare, iar cei născuţi în 2006 au intrat intra în clasa pregătitoare. În clasa pregătitoare au fost înscrişi copiii care au împlinit vârsta de şase ani până la data începerii anului şcolar. La solicitarea scrisă a părinţilor, au putut fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copiii care împlinesc vârsta de şase ani până la sfârşitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare. Trecerea grupei pregătitoare la ciclul primar şi, implicit, transformarea ei în clasa zero au fost prevăzute în Legea educaţiei din 2010.
Acest experiment a dat bătăi de cap încă de la înscrierea copiilor. Mulţi părinţii au fost nevoiţi, pentru a-şi putea înscrie copiii la şcoala dorită, să apeleze la clasicele "atenţii" sau, şi mai dramatic, la nivel scriptic să-şi schimbe domiciliul, să se declare de altă etnie sau chiar să divorţeze. Tocmai din cauza acestor "eforturi" ale părinţilor, ministrul Ecaterina Andronescu a decis să nu mute încă din acest an clasa pregătitoare la grădiniţe.
Anul şcolar 2012-2013 are 36 de săptămâni de cursuri, însumând 178 de zile lucrătoare. Semestrul întâi începe în 17 septembrie şi se finalizează în 21 decembrie. După şapte săptămâni de curs, elevii din clasele I-IV vor avea o scurtă vacanţă de o săptămână, din 5 până în 11 noiembrie. Vacanţa de iarnă va începe sâmbătă, 22 decembrie 2012 şi se va încheia duminică, 13 ianuarie 2013. Semestrul al doilea va începe în 14 ianuarie 2013 şi va dura până în 21 iunie, fiind întrerupt de vacanţa de primăvară, în perioada 6-14 aprilie, cu o săptămână mai puţin decât în anul şcolar precedent. Cursurile vor fi reluate în 15 aprilie şi se vor desfăşura până la 21 iunie 2013, când se va încheia anul şcolar. Elevii vor fi în vacanţă de vară din 22 iunie până în 15 septembrie 2013, urmând ca în 16 septembrie să înceapă anul şcolar 2013-2014. În săptămâna 1- 5 aprilie 2013, elevii nu vor avea cursuri, dar vor participa la activităţi extraşcolare, în cadrul programului numit "Să ştii mai multe, să fii mai bun!". Totodată, în perioada 2-7 aprilie 2013 vor avea loc etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învăţământ şi ale concursurilor şcolare. Elevii vor da tezele din semestrul I până la 30 noiembrie 2012, iar pe cele din semestrul al doilea până în 25 mai 2013.
•
• Senatul a votat proiectul de lege privind introducerea bacalaureatului profesional
Plenul Senatului a adoptat, ieri, proiectul de lege privind introducerea bacalaureatului profesional, cu 73 de voturi "pentru", 15 "împotrivă" şi o abţinere. Raportul comisiei de învăţământ a fost aprobat cu 72 de voturi "pentru", 16 "împotrivă" şi 4 abţineri.
Potrivit proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, absolvenţii ciclului superior al liceului care susţin şi promovează examenul de bacalaureat profesional dobândesc, potrivit legii, diploma de bacalaureat profesional, care le dă dreptul de acces pe piaţa muncii, fără drept de acces, însă, în învăţământul superior.
Legea dă dreptul oricărui elev de a da acest examen, din orice liceu, oricare ar fi profilul acestuia, pentru că disciplina de educaţie antreprenorială o parcurg toţi liceenii.
Potrivit legii, examenul pentru bacalaureatul profesional nu schimbă conţinutul programei pe care elevii au parcurs-o pe timpul anilor de liceu, iar probele din examenul de bacalaureat profesional, cronologic, vor fi aşezate înaintea probelor scrise de la examenul de bacalaureat naţional.
Pentru bacalaureatul profesional, potrivit proiectului de lege, elevii vor susţine două probe: un proiect şi o probă practică, precum şi o lucrare scrisă la educaţia antreprenorială. Probele de competenţe sunt comune şi la bacalaureatul naţional şi la bacalaureatul profesional. În plus, dacă cineva care susţine bacalaureatul profesional vrea să meargă spre învăţământul superior şi se răzgândeşte în aceeaşi sesiune, după o sesiune sau două sesiuni de bacalaureat, el se poate întoarce, poate susţine probele scrise de la bacalaureatul naţional şi, după aceea, are acces spre învăţământul superior. Legea are caracter organic, Senatul fiind for decizional.