• Compania italiană plăteşte 1,27 miliarde dolari pentru 16% din producătorul auto american
"Fiat" SpA, cel mai mare producător auto din Italia, va plăti 1,27 miliarde dolari pentru 16% din acţiunile companiei americane "Chrysler" LLC. În urma preluării acestei cote, "Fiat" îşi majorează deţinerea la 46% din "Chrysler".
Acordul în acest sens a fost încheiat mai rapid şi la un preţ mai redus decât era aşteptat. Recent, surse apropiate companiilor declarau că "Fiat" vrea să plăteas-că aproximativ 1,5 miliarde dolari pentru pachetul de 16%.
Potrivit anunţului "Fiat", compania italiană a ajuns la un acord cu "Chrysler" şi cu ceilalţi acţionari ai grupului american (guvernul SUA şi cel canadian, precum şi fondul de pensii al sindicatului auto UAW), care îi permite să-şi exercite o opţiune de tip "call" pentru cumpărarea unui nou pachet de 16% din capitalul "Chrysler" în trimestrul al doilea din acest an. "Preţul pentru exercitarea acestei opţiuni va fi de 1,268 miliarde de dolari", a precizat conducerea "Fiat".
În urmă cu o săptămână, "Fiat" şi-a majorat cu 5% participaţia la "Chrysler", până la 30%, după ce compania italiană a îndeplinit o serie de obiective fixate de guvernul american. Pentru pachetul de 30% din "Chrysler", compania italiană nu a plătit nimic.
Amintim că, după ce "Chrysler" a ieşit din faliment, în 2009, "Fiat" s-a înţeles cu guvernul SUA să-şi pună la dispoziţie tehnologia şi managementul în schimbul unei cote iniţiale de 20% din compania americană, iar în funcţie de performanţe să-şi majoreze deţinerea la 35%, fără să plăteas-că nimic în schimb. Sergio Marchionne, directorul executiv al "Fiat", vrea ca, anul acesta, grupul "Chrysler" să raporteze primul său profit net de după ieşirea din faliment.
Sergio Marchionne intenţionează ca, în 2011, să majoreze participaţia deţinută de "Fiat" la "Chrysler" până la 51%. Ulterior, "Fiat" ar putea să lanseze o ofertă publică iniţială pentru compania americană.
Profitul net al "Fiat" a fost de 29 milioane de euro în primul trimestru din 2011, comparativ cu o pierdere de 25 milioane de euro în intervalul similar din 2010. Vânzările companiei au sporit cu 7,1%, la 9,2 miliarde euro.