Firmele de leasing vând maşinile în ţară şi în străinătate la "pachete" de cel puţin patru maşini, la preţuri mai mici cu 40-50% faţă de preţul achitat iniţial în 2008, susţin reprezentanţi ai pieţei de leasing, chestionaţi de NewsIn.
"În general maşinile s-au ieftinit, în medie, cu 40-50% faţă de 2008, motiv pentru care firmele de leasing vând de multe ori în pierdere maşinile recuperate", a declarat, pentru NewsIn, directorul general al Impuls Leasing, Răzvan Diaconescu.
El a adăugat că Impuls Leasing a vândut în primele şapte luni ale acestui an aproximativ de 600 de maşini recuperate, circa 10% dintre acestea fiind vândute în ţări precum Germania, Franţa sau Austria.
"Exportăm de aproximativ o lună şi jumătate o parte dintre maşinile recuperate. Preţurile sunt mai mici la export, însă se vând la pachet", a menţionat Diaconescu, explicând că în momentul actual trebuie să încerci să vinzi prin toate canalele disponibile.
Reprezentanţi ai companiilor de leasing susţin că într-un pachet sunt incluse cel puţin patru maşini.
La rândul său, directorul general al Raiffeisen Leasing, Mihaela Mateescu, a precizat că firma pe care o conduce a promovat deja oferta de bunuri rulate şi la nivel internaţional, cu ajutorul platformei web a grupului Raiffeisen, care centralizează toate obiectele de leasing recuperate de subsidiarele Raiffeisen Leasing International.
"Prin intermediul acestui canal am reuşit sa găsim interes pentru achiziţia acestor bunuri în ţări precum: Ungaria, Olanda, Polonia, Germania, Moldova, Albania, Grecia, Slovacia, unde există clienţi care obişnuiesc să achiziţioneze cu plata integrală mai multe unităţi la pachet", a adăugat Mateescu.
Alţi jucători de pe piaţa de leasing au dezvoltat platforme online şi sunt pregătiţi să exporte maşini la nivel internaţional, sub formă de licitaţie.
Directorul general al VB Leasing, Peter Demmer a spus că până în prezent "nu a fost vândut niciun obiect în străinătate, dar platforma online Motrada, care se poate accesa prin intermediului site-ului companiei, poate facilita acest lucru pe viitor, mergând pe sistemul de licitaţie".
El a explicat că fiecare persoană sau companie îşi poate face un cont, cu un nume de utilizator şi parolă unice, ce trebuie validat de VB Leasing, prin care ulterior poate participa la licitaţiile afişate şi poate cumpăra obiectul selecţionat în cazul în care devine câştigător.
Maşinile pe stoc sporesc costurile
Una dintre problemele cu care se confruntă companiile de leasing este că dacă încearcă să ţină prea mult maşinile recuperate în speranţa unui preţ mai bun, le cresc costurile de parcare şi întreţinere, în condiţiile în care valoarea de piaţă a maşinii oricum scade, dat fiind că vechimea acesteia creşte.
Astfel, pierderile companiei pot fi mai mari dacă vehiculele stau 4-5 luni în parc, decât dacă sunt revândute la preţuri mai mici dar mai repede, a explicat directorul general al Impuls Leasing. El a adăugat că are peste 500 de maşini recuperate, dintr-un portofoliu de circa 30.000 de contracte active.
Costul pentru o maşină "parcată" într-un parc auto este de circa 50 de euro pe lună (fără TVA) pentru o maşină, însă se pot face reduceri firmelor care aduc peste 20 de maşini până la circa 35 - 40 euro pentru o maşină, au declarat pentru NewsIn reprezentanţi ai unor parcuri auto din Bucureşti. În unele cazuri, în aceste preţuri sunt incluse şi două spălări pe lună.
Mihaela Mateescu a mai spus că Raiffeisen Leasing a avut mai tot timpul un stoc tampon de bunuri reposedate, care nu depăşea 15 bucăţi, în schimb, numărul acestora a crescut din toamna anului trecut.
"Numai anul acesta am reuşit să vindem aproximativ 300 de vehicule recuperate", a spus Mateescu şi a adăugat că o mare parte dintre acestea sunt reprezentate de vehicule comerciale medii şi grele.
"Compania a finanţat de-a lungul timpului cu precădere vehicule comerciale, fiind recunoscută în piaţă pentru acest lucru, de unde şi categoriile de bunuri recuperate sunt reprezentate de: autobasculante, autobetoniere, autotractoare, autoutilitare, semiremorci şi, într-un număr mult mai redus, de autoturisme", a explicat ea.
Ea a adăugat că, în prezent, pe pagina de internet a companiei se află aproximativ 140 de autovehicule recuperate în urma rezilierii contractelor de leasing.
La rândul său, directorul general al VB Leasing menţiona că numărul maşinilor recuperate şi aflate pe stoc la acest moment este de 836.
"Această cifră este, însă, una flexibilă, deoarece stocul se modifică mereu datorită vânzărilor acestor obiecte şi de intrarea altora noi în stoc", a explicat Demmer şi a precizat că la sfârşitul lui iulie VB Leasing a înregistrat 25.518 contracte active.
El a adăugat că, de la începutul anului, VB Leasing a vândut 629 de bunuri recuperate.