Experţii Fondului Monetar Internaţional se află la Bucureşti ca să analizeze împreună cu reprezentanţii BNR şi cei ai Minis-terului Finanţelor modul în care au fost îndeplinite obiectivele la care s-a angajat ţara noastră prin Scrisoarea de Intenţie şi Memorandumul Tehnic de Înţelegere semnate şi transmise la Washington în septembrie 2004, în baza Acordului stand-by aprobat în iulie 2004.
Principalele obiective macroeconomice ale programului pentru perioada 2004-2006 fixate în Acordul stand-by semnat în 2004 pun accent pe i) reducerea inflaţiei la 5% la sfîrşitul anului 2006; ii) limitarea deficitului de cont curent extern la mai puţin de 5,5% din PIB şi iii) menţinerea rezervelor la un nivel confortabil de 3,5 luni de importuri prognozate. Aceste obiective au fost convenite în condiţiile asigurării unei creşteri economice de 5% pe tot intervalul 2004-2006.
Misiunea reprezentanţilor noştri este destul de ingrată, în condiţiile în care construcţia bugetară pe anul 2006 ia în calcul o inflaţie de 5,5% şi un deficit al contului curent de 6,9% din PIB. În plus, Guvernul deja a decis introducerea cotei unice de impozit pe venit şi profit la 16% contrar celor agreate în septembrie 2004 în Memorandumul Tehnic de Înţelegere cu FMI. Deşi, în această privinţă, Alianţa a procedat corect pentru mediul economic românesc, totuşi, astfel, ea a săvîrşit eroarea să încalce o obligaţie pe care statul român şi-o asumase anterior printr-un acord, fără să gîndească în contrapartidă o strategie de negociere cu FMI. Aşa se explică modificările precipitate ale Codului Fiscal din acest an care, au iritat atît de mult mediul de afaceri.
Misiunea FMI nu este însă numai una retrospectivă în privinţa analizei respectării Acordului stand-by 2004-2006, ci şi una prospectivă. Negociatorul şef Emmanuel van der Mensbrugge soseşte mai repede la Bucureşti, scurtînd perioada de încălzire ce precede o negociere, într-un moment în care Guvernul nostru pregăteşte bugetul de stat pe anul 2006. Este foarte posibil în acest context ca reprezentanţii FMI să urmărească modul în care Guvernul va reuşi să treacă proiectul de buget prin dezbateri publice cu oamenii de afaceri şi partidele politice, odată cu prezentarea acestuia în Parlament.
Misiunea FMI se va încheia în două săptămîni, adică exact cînd proiectul bugetului de stat deja va fi lansat public şi foarte probabil, transmis la Parlament.
Deşi, domnul Vlădescu, ministrul finanţelor publice, a declarat public că Acordul stand-by va fi automat închis dacă nu se ajunge la o înţelegere cu FMI, domnia sa ştie foarte bine că nu are opţiuni. Compromiterea Acordului stand-by, în 1999, a condus, în cîteva luni, la căderea Guvernului Radu Vasile.
Astăzi, cifrele pe care le batem cap-în-cap cu acelea pretinse de FMI, ar putea să compromită, din nou, un Acord cu FMI. Este Guvernul Tăriceanu în pericol? Sau va conta mai mult faptul că vom primi un Raport de ţară favorabil de la Uniunea Europeană? Căci anul 2005 nu-i ca 1999...
Istoricul ultimilor 5 ani de asistenţă tehnică
1. Acord stand-by oct. 2001 - oct. 2003
Scrisoare de intenţie - 17 octombrie 2001
Memorandum de politici economice şi financiare - 17 octombrie 2001 Memorandumul tehnic de înţelegere pentru acordul stand-by - 17 octombrie 2001
Prima şi cea de-a doua revizuire în cadrul acordului, August 2002
Scrisoare suplimentară de intenţie - 12 august 2002
Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare - 12 august 2002
Memorandumul tehnic de înţelegere pentru acordul stand-by - 12 august 2002
A treia revizuire în cadrul acordului, Aprilie 2003
Scrisoare suplimentară de intenţie - 9 aprilie 2003 Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare - 9 aprilie 2003 Memorandumul tehnic de înţelegere pentru acordul stand-by - 9 aprilie 2003
A patra evaluare în cadrul acordului, Octombrie 2003
Scrisoare suplimentară de intenţie - 3 octombrie 2003
Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare - 3 octombrie 2003
Memorandumul tehnic de înţelegere pentru acordul stand-by - 3 octombrie 2003
2. Acord Stand By 2004-2006
- Scrisoare de intenţie şi Memorandum de politici economice şi financiare - 22 iunie 2004
- Aprobarea Acordului Stand-By de Board-ul FMI la 7 iulie 2004
Dintre cele nouă Acorduri stand-by, România a reuşit să finalizeze doar trei (1975-76, 1977-78 şi 2001-2003). Ultimul a fost încheiat în 2004. Cu şanse mari de finalizare au fost şi Acordurile stand-By încheiate pentru perioadele: 1991-1992 şi 1992-1993