Decalajele de conectivitate şi de coeziune existente între ţările din centrul Europei şi cele din vestul Uniunii Europene pot fi reduse considerabil doar prin intermediul investiţiilor masive în infrastructura de transport, de energie şi de comunicaţii, au arătat reprezentanţii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări (FII3M), în cadrul conferinţei "Region's needs and the role of the Three Seas Initiative Investment Fund", care a avut loc, ieri, la Bucureşti.
Fondul de Investiţii pentru regiunea celor Trei Mări ar reprezenta vocea unită a celor 12 ţări din această zonă cuprinsă între Marea Baltică, Marea Adriatică şi Marea Neagră. "Trebuie să arătăm care sunt necesităţile noastre de dezvoltare în această regiune, să ne ridicăm vocea, întrucât glasul comun a 12 state membre ale Uniunii Europene este imposibil de ignorat", a afirmat Beata Daszyñska-Muzyczka, preşedintele Consiliului de Supraveghere al FII3M.
Cele 12 ţări care fac parte din Iniţiativa celor Trei Mări sunt Austria, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia. Primele trei summituri ale Iniţiativei au avut loc la Dubrovnik (2016) - Croaţia, Varşovia (2017) - Polonia şi Bucureşti (2018) - România.
Stabilirea, în primăvara acestui an, strategiei şi a cadrului legal pentru funcţionarea FII3M a creat bazele poziţionării acestui fond ca accelerator al implementării proiectelor majore în domenii prioritare ale regiunii celor Trei Mări (Marea Baltică, Marea Adriatică şi Marea Neagră).
Fondul de Investiţii pentru regiunea celor Trei Mări a fost înfiinţat în luna mai 2019 de către banca de dezvoltare a Poloniei, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) şi Guvernul României, prin EximBank, ca expresie economică a deciziei şefilor de state şi guverne din regiune, decizie luată anul trecut la Summitul de la Bucureşti, de a stimula activitatea investiţională în proiecte de anvergură în această zonă.
Sursele de finanţare ale FII3M provin din partea instituţiilor fondatoare, BGK şi EximBank România, cu o contribuţie totală de peste 500 milioane de euro. Fondul este deschis investitorilor naţionali sau supranaţionali din ţările regiunii, celor instituţionali din întreaga lume, precum şi colaborării şi asistenţei tehnice cu Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Ţinta de capitalizare a acestui fond este cuprinsă între 3 şi 5 miliarde euro. Reprezentanţii FII3M susţin că în iunie 2020, alte trei state din regiune vor contribui, alături de România şi Polonia, la capitalizarea acestui fond. Având în vedere dimensiunea internaţională a fondului, acesta a fost creat sub incidenţa legislaţiei din Luxemburg. FII3M a selectat Credit Suisse Fund Services SA şi Fuchs Asset Management ca administrator central, respectiv manager al fondului şi Credit Suisse S.A. ca bancă depozitară.
Beata Daszyñska-Muzyczka, preşedintele Consiliului de Supraveghere al FII3M, a afirmat: "Fondul celor Trei Mări este un nou instrument financiar, complementar fondurilor structurale ale Uniunii Europene şi fondurilor guvernamentale din ţările membre, dar bazat pe reguli comerciale.
Fondul celor Trei Mări este dedicat susţinerii investiţiilor care vor reduce decalajele de infrastructură încă existente între Vestul şi Estul Europei. Împreună cu România am înfiinţat acest vehicul la care alte 10 state se află în proces de aderare. Am înfiinţat Fondul de Investiţii al celor Trei Mări pentru a contribui la implementarea mai multor proiecte de infrastructură în domeniul transporturilor, energiei şi digitalizării. Dezvoltarea infrastructurii de transport va conduce la extinderea relaţiilor comerciale, iar securitatea regiunii se va îmbunătăţi printr-o mai bună conectivitate a infrastructurii energetice de la nord la sud. Avem cu adevărat nevoie de creşterea competitivităţii regiunii noastre, ca factor decisiv pentru o Europă unită şi dezvoltată sustenabil. Fără conectivitate, nu vom fi capabili să atingem obiectivele, ţintele de dezvoltare a acestei regiuni".
Nicolae Albu, membru al Consiliului de Supraveghere al Fondului, a spus: "Datorită eforturilor excepţionale din ultimele luni ale fondatorilor săi, BGK din Polonia şi EximBank din România, FII3M este pe punctul de a deveni operaţional în totalitate, demonstrând angajamentul nostru ferm pentru un instrument investiţional care poate contribui semnificativ la dezvoltarea economică şi socială a regiunii. FII3M îşi propune să reducă decalajele de dezvoltare dintre diferite zone ale Europei şi, astfel, având această misiune ambiţioasă, să aducă beneficii nu numai ţărilor din regiunea celor Trei Mări, ci şi întregii Uniuni Europene".
La rândul său, Pawel Nierada, membru al Consiliului de Supraveghere al FII3M a subliniat că obiectivul acestui fond este atragerea capitalurilor pentru dezvoltarea regiunii celor Trei Mări. El a menţionat că FII3M se axează pe trei tipuri de investitori: instituţiile de dezvoltare sau băncile din ţările membre, instituţiile financiare internaţionale şi investitorii privaţi de pe piaţa globală. Cu privire la aceştia din urmă, Pawel Nierada a oferit informaţii referitoare la profitul pe care investitorii privaţi l-ar putea obţine din participarea la FII3M. Acesta a menţionat că, în domeniul proiectelor din infrastructura de transport, beneficiul investitorilor privaţi ar putea ajunge la 8% din suma investită.
FII3M îşi propune să deruleze proiecte cu o valoare agregată de până la 100 miliarde de euro. Proiectele se pot afla în stadii diferite de implementare, iar modalitatea de finanţare acoperă o plajă largă de investiţii tip greenfield, sau aflate deja în primele stadii, achiziţie de acţiuni, participare în vehicule investiţionale cu scopuri speciale sau datorii subordonate. Pentru a fi finanţate de acest fond, proiectele trebuie să aibă o legătură de conectivitate între cel puţin două state din această regiune.
Raportul SpotData din acest an indică un decalaj în infrastructura regiunii celor Trei Mări care necesită investiţii de peste 500 miliarde euro, în timp ce bugetul la nivelul Uniunii Europene dedicat pentru investiţii structurale în această regiune, pentru viitorul cadru financiar multianual 2021-2027 va fi de aproximativ 40 miliarde euro. 290 de miliarde euro sunt necesari în această regiune a Uniunii Europene pentru modernizarea până în anul 2030 a infrastructurii de transport. Din această sumă necesară a fi investită, 165 miliarde euro ar urma să fie alocaţi reabilitării infrastructurii de transport rutier, 100 miliarde euro către modernizarea căilor ferate, 13 miliarde euro pentru căile maritime şi fluviale şi 11 miliarde euro pentru transportul aerian.
Investiţiile necesare în energie în regiunea celor Trei Mări ce ar trebui făcute până în anul 2030 se ridică la 88 miliarde euro, din care 21 miliarde euro pentru reţelele de transport a energiei electrice, 51 miliarde euro pentru distribuţia electricităţii şi 16 miliarde euro pentru infrastructura din domeniul gazelor naturale.
În privinţa infrastructurii digitale, regiunea celor 12 ţări membre ale Iniţiativei celor Trei Mări are nevoie de investiţii în valoare de 160 miliarde euro. Din această sumă, 130 miliarde euro vor fi destinaţi pentru infrastructura din domeniul telecomunicaţiilor, iar 30 miliarde euro pentru infrastructura ITC în transporturi şi energie.
Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări va susţine şi suplimenta programele finanţate cu fonduri europene, contribuind astfel la creşterea competitivităţii la nivelul întregii Uniuni Europene. Resursele fondului vor avea rolul de a potenţa bugetele naţionale şi fondurile structurale prezente în regiune, strategia de investiţii permiţând investirea în mai multe proiecte în acelaşi timp.
1. Mesaj eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 29.11.2019, 09:10)
...
2. Foarte bine!
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 29.11.2019, 09:14)
Este de interes sa, concret, ce lucrari vor fi realizate din acest fond.