Spuneam în articolul anterior că cea mai înţeleaptă cale este ca francizatul să-şi plănuiască "ieşirea" dintr-un sistem de franciză chiar de la începutul colaborării sale cu respectivul sistem. Astfel, încă din momentul negocierii contractului de franciză, noul francizat ar trebui să se asigure că în respectivul document se prevăd şi condiţiile de terminare a contractului înainte de termen, dar şi ce se va întâmpla după expirarea perioadei prevăzute de contract, în cazul în care francizatul nu doreşte reînoirea acordului de franciză.
În cazul în care francizatul doreşte să părăsească un sistem de franciză, de obicei el sau ea fie vinde afacerea către un cumpărător din afara reţelei, unui alt francizat sau chiar francizorului. Oricum, înainte de a face acest pas, francizatul trebuie să recitească foarte atent contractul de franciză pentru a se asigura că îi este permis să vândă afacerea şi să transfere contractul. De obicei contractele permit vânzarea afacerii, însă trebuie văzut care sunt condiţiile în care trebuie să se realizeze aceasta. De asemenea, francizorul trebuie anunţat şi el, despre hotărârea de vindere a afacerii, deoarece cu siguranţă va dori să îşi dea acordul asupra acceptării noului proprietar.
Cei mai mulţi francizori îşi rezervă, prin contract, aşa-numitul drept de preempţiune în cazurile când francizatul doreşte să-şi vândă afacerea, adică dreptul de a face prima ofertă de cumparare. De aceea este bine să vă consultaţi cu francizorul, iar dacă vrea să cumpere, faceţi o înţelegere în scris în acest sens. De asemenea, pentru a vă fi mai usor, interesaţi-vă dacă nu există alţi francizaţi din reţea care ar dori să cumpere afacerea, deoarece ar fi cel mai rapid mod pentru dumneavoastră de a ieşi din sistem. Şi, asiguraţi-vă ca ştiţi ce prevede contactul referitor la perioada post-contractuală, dacă există obligaţii pe care le veţi avea în momentul în care părăsiţi sistemul (de exemplu, condiţia de ne-concurenţialitate). Aceşti termeni pot juca un rol foarte important asupra planurilor de afaceri pe care le aveţi pentru viitorul apropiat, mai ales dacă aţi semnat un acord de ne-concurenţialitate.
Pasul următor este să parcurgeţi toate etapele necesare pentru a pregăti vânzarea, aşa cum sunt aceste etape stipulate în contractul de franciză. Verificaţi ce drepturi şi obligaţii aveţi, împreună cu francizorul, pentru a evita neînţelegerile ulterioare.
Înainte de realizarea vânzării, informaţi-l pe potenţialul cumpărător cu privire la toate obligaţiile care se tranferă prin contract. De asemenea, cu ceva timp înainte (o lună, de exemplu) de data stabilită pentru efectuarea vânzării, notificaţi în scris toate părţile implicate în contractul de franciză (francizor, francizat şi, de exemplu, partenerul din umbră al francizatului), despre intenţia de a vinde. Bineînţeles, această perioadă de timp poate fi şi mai scurtă sau mai lungă, în funcţie de prevederile contractului. Dacă respectivul contract interzice transferul sau vânzarea sau nu are clauze privind vânzarea afacerii, consultaţi un avocat pentru a găsi soluţii pentru această problemă.
Dacă toate aspectele privind legalitatea vânzării au fost puse la punct, pregătiţi pachetul pentru vânzare, incluzând capitalul fix, anunţaţi angajaţii, stabiliţi pretul de vânzare, pregătiţi materialele informative şi alte informaţii pe care urmează să le furnizaţi potenţialilor cumpărători. Solicitaţi asistenţă şi din partea francizorului; există şanse ca acesta să fi avut deja cereri de francizare în zona unde activează unitatea pe care doriţi să o vindeţi, iar aceşti solicitanţi încă aşteaptă o astfel de oportunitate.
Este bine ca francizatul să se pregătească înaintea vânzării propriu-zise, să alcătuiască o listă cu potenţiale întrebări care i-ar putea fi adresate de către cei interesaţi să achiziţioneze afacerea. De asemenea, nu trebuie să se limiteze doar la informaţii referitor strict la unitatea sa, deoarece potenţialii cumpărători vor dori să afle nu doar despre situaţia afacerii, ci, pe baza a ceea ce află, să îşi dea seama dacă vor avea succes operând respectiva unitate. Astfel, francizatul ar trebui să se informeze şi asupra pieţei pe care activează, situaţie curentă, tendinţe, previziuni. De asemenea, trebuie să pregătească toate datele şi cifrele înainte de a demara vânzarea.
Specialiştii sfătuiesc ca francizaţii să ofere şi ceva în plus, nu doar afacerea propriu-zisă, ci şi training şi/sau asistenţă pentru primele zile ale cumpărătorului în cadrul afacerii, pentru a câştiga încrederea celor interesaţi. Accentul ar trebui pus pe acele aspecte unice ale afacerii, despre care cumpărătorul nu poate afla din altă parte, decât de la o persoană care s-a confruntat direct cu ele.
Deşi în timpul acelei exaltări a începutului, a faptului că se porneşte pe un nou drum, nu ne vine prea uşor să ne gândim că, într-o bună zi, şi această afacere va avea un final, este foarte important ca acest final să fie planificat cu ceva timp înainte. O astfel de strategie bine pusă la punct poate însemna economie de timp şi de bani, când francizatul ştie deja ce are de făcut şi că nu trebuie decât să acţioneze conform unui plan. Bineînţeles, acest plan poate suferi modificări în timp, în funcţie de evoluţia afacerii. Însă este mai bine ca planul să existe, deoarece, cum spune o veche vorbă, prevederea este mama înţelepciunii.