Când vorbim de franciză, majoritatea oamenilor se gândeşte la restaurante fast-food, la ateliere de reparaţii sau magazine de îmbrăcăminte. Însă şi ideile de afaceri care ne-ar părea ciudate pot fi francizate dacă au la bază un concept viabil care să poată fi replicat şi implementat indiferent de locaţia geografică. Acesta este şi cazul francizei americane 1800-AUTOPSY (1800-AUTOPSIE), considerată de către cei mai mulţi drept franciza cu cel mai neobişnuit obiect de activitate.
Afacerea a fost demarată în 1988 de către Vidal Herrera care, după 28 de ani de muncă în cadrul Biroului de Medicină Legală din Los Angeles, California, a suferit un accident care l-a ţintuit timp de câteva luni într-un scaun cu rotile, iar când şi-a revenit, şi-a căutat un loc de muncă timp de patru ani, însă nu a găsit. Compania înfiinţată de Herrera oferă servicii de programare şi de efectuare a autopsiilor, autopsii private, exhumare, analize de toxicologie, diagnoze post-mortem, prelevare de ţesuturi şi organe pentru transplanturi, precum şi servicii de radiografie şi o gamă largă de teste. De asemenea, firma deţine şi o unitate mobilă complet echipată, atât cu instrumente chirurgicale, recipiente adecvate de depozitare, dar şi echipamente de tele-comunicaţii; unitatea mobilă efectuează transportul organelor şi al ţesuturilor către spitale sau institute medico-legale etc.
De obicei, când există o cerere pentru un anumit produs sau serviciu, se creează o nişă de piaţă; conform iniţiatorului acestei companii, cel puţin în Statele Unite există cerere şi pentru astfel de servicii. Astfel, mulţi vor să ştie care a fost cauza reală a decesului persoanei iubite, a rudei sau a prietenului sau dacă, în cazul în care respectiva persoană a decedat în spital, dacă nu a fost pus un diagnostic greşit şi nu a primit medicaţia sau tratamentul adecvat. Conform lui Herrera, în anii "70, jumătate din cei decedaţi în spital erau autopsiaţi, în timp ce în prezent, doar 2% ajung să fie examinaţi de medicul legist.
Deşi a întâmpinat destule obstacole, datorită neobişnuitului şi, cel puţin în viziunea unora, macabrului domeniu de activitate, după ce a demarat şi şi-a dezvoltat afacerea, Hererra a ajuns să răspundă la 600-700 de solicitări pe an, iar cifra sa de afaceri este de ordinul sutelor de mii de dolari, anual. Compania a înregistrat un asemenea succes încât canalul de televiziune Discovery a realizat un reality-show intitulat "Family Anatomy". Iniţiatorul companiei a mers şi mai departe: doreşte să se extindă prin francizare. Francizatul nu trebuie neapărat să fie medic legist, ci beneficiază de unitatea mobilă pentru a realiza transportul până la spital, institut medico-legal sau antrepriza de pompe funebre, unde se vor realiza autopsia sau, respectiv, îmbălsămarea. Investiţia totală pentru achiziţionarea şi demararea acestei francize se ridică la 92.000 dolari, care acoperă şi sesiunea de training, echipamentele şi utilizarea unei unităţi mobile complet echipată.
De asemenea, prin intermediul web-site-ului, firma comercializează diferite obiecte, suveniruri, de la brelocuri în formă de schelet uman, tricouri şi genţi în formă de sicriu până la matriţe pentru prepararea de jeleu în forma de creier uman, la scară naturală, şi pixuri în formă de oase sau artere. Aceeaşi companie, însă, colaborează cu diferite instituţii şi organizaţii pentru stimularea şi realizarea donaţiilor de organe, pentru salvarea şi ameliorarea a numeroase vieţi omeneşti.
O altă franciză, cu un domeniu de activitate oarecum apropiat, este Crime Scene Cleaners Inc. Neal Smither, un bancher care a fost "disponibilizat" în urma reducerilor de personal, a creat o companie care să realizeze curăţarea diferitelor spaţii şi locaţii unde au avut loc omucideri, sinucideri, dar şi infestări cu rozătoare sau materiale chimice periculoase. Smither, care a avut această idee în timp ce viziona un film în care două personaje au fost nevoite să cureţe o cameră în care avusese loc o crimă cumplită, a decis să-şi extindă afacerea prin francizare după ce a văzut că are succes, serviciile firmei sale fiind solicitate peste tot în SUA, unul dintre clienţii săi constanţi fiind un renumit lanţ hotelier care apelează la această companie cam de trei ori pe zi.
Între alte francize cu obiect de activitate mai neobişnuit se numără şi 1-800-GOT-JUNK, o companie din Vancouver, British Columbia, care prestează servicii de colectare a gunoaielor; Gigi"s Hair Gallery, din California, care comercializează extensii de păr; Bail Bond Franchisors Inc., din Pennsylvania care oferă servicii de plată a cauţiunii; Interquest Detection Canines, din Houston, Texas, care pune la dispoziţia instituţiilor guvernamental, şcolilor, precum şi altor organizaţii, câini dresaţi să prindă şi să ţină urma după miros.
www.fbb.ro