Pentru viitori francizaţi, francizorii caută persoane care să fie motivate şi care să aibă o dorinţă foarte mare de a avea succes în afaceri. De asemenea, ei doresc ca aceste persoane să fie încrezătoare în forţele proprii şi să fie entuziaste, să creadă în produsul sau serviciul pe care urmează să îl vândă în cadrul francizei tocmai pentru a putea face ca acestea să fie vândute cât mai bine.
Pe de altă parte, după cum am spus în articolul anterior, francizorii nu caută un "aventurier". Ei doresc, de obicei, o persoană care să aibă capacităţi organizatorice şi administrative, care să vrea să îşi asume unele ris-curi, pentru a putea pune bazele unităţii francizate şi a demara afacerea, însă la un nivel moderat, dacă nu scăzut, tocmai pentru a avea nevoie de ajutorul francizorului pentru a demara, dezvolta şi conduce această afacere.
În acelaşi timp, francizatul ideal pentru francizori este cineva care are capacitatea şi, mai ales, dorinţa de a învăţa lucruri noi. În afară de aceasta, persoana respectivă trebuie să şi aibă abilitatea de a îi motiva şi învăţa pe alţii (cei care vor compune personalul angajat, de exem-plu). De asemenea, francizorul doreşte ca viitorul francizat să fie genul de persoană care va urma şi va aplica instrucţiunile primite de la francizor, în cadrul sesiunilor de training, pre-văzute în Manualul Operaţional etc. De aceea, nu este bine ca la interviu să sugeraţi sau să lăsaţi impresia că dumneavoastră credeţi că aveţi o idee mai bună şi că veţi putea îmbunătăţi sistemul de franciză.
În afară de întrebările privind situaţia financiară a potenţialului francizat şi de experienţa anterioară a acestuia (experienţa în muncă şi/sau în afaceri), francizorul sau reprezentanţii acestuia vor pune întrebări privind motivaţia candidatului, pentru a-şi putea da seama de ce tip de persoană este acesta. Astfel, de obicei se pun întrebări de genul "De ce doriţi să colaboraţi cu noi?" şi "De ce credeţi că veţi avea succes ca francizat în cadrul reţelei noastre?". De asemenea, majoritatea doresc să ştie planurile de viitor ale potenţialului francizat: care sunt scopurile pentru următorii ani şi cum se vede el/ea ca fiind după un număr de ani. Ideea care stă la baza acestor în-trebări este de a afla intenţiile candidatului în ce priveşte franciza res-pectivă.
Contractul de franciză se încheie, de obicei, pentru o anumită perioadă care poate fi de trei, cinci sau chiar 20 de ani. După expirarea acestei perioade, dacă francizatul s-a dovedit a fi o achiziţie bună pentru sis-tem (a condus afacerea cu succes, şi-a plătit toate taxele către francizor etc), marea majoritate a francizorilor oferă opţiunea de reînnoire a contractului deoarece este o variantă mult mai ieftină şi care presupune mai puţin efort decât căutarea, selectarea şi pregătirea unui nou francizat. De asemenea, există francizaţi care, după ce au pus bazele unei prime unităţi francizate, au demarat afacerea şi o conduc cu succes, doresc să achiziţioneze încă una, două sau mai multe licenţe în cadrul francizei respective. Şi, mai există şi aceia care doresc să deschidă o unitate francizată, să acumuleze anumite profituri şi apoi să se îndrepte spre alte activităţi. Bineînţeles, un potenţial francizat nu poate ştii ce drum va urma încă din momentul în care el investighează o franciză, iar francizorul respectiv, la rândul său, caută să afle dacă respectivul candidat poate fi un francizat bun, dar persoana respectivă are anumite planuri şi deci poate spune "Peste cinci ani vreau să mă retrag din activitate şi să trăiesc din profiturile acumulate până acum" sau "Aş vrea să deţin mai multe magazine sau chiar o reţea întreagă".
După cum am mai spus, interviul şi întrevederea cu francizorul sunt o bună ocazie de a strânge cât mai multe informaţii despre acesta şi despre compania sa. Dacă francizorul nu este interesat să afle despre situaţia dumneavoastră financiară sau despre experienţă, aces-ta ar trebui să fie un semnal de alarmă - probabil tot ce îl interesează este să vă ia banii pentru licenţă şi atât. De asemenea, nu trebuie să vă simţiţi incomodat de întrebările care vi se vor pune, oricât de indiscrete vi s-ar părea la început. La urma urmei nivelul contului din bancă sau situaţia familială nu sunt informaţii pe care să le împărtăşiţi tuturor. Dar, francizorii nu vor să afle detalii intime despre viaţa dumneavoastră personală, ci doar îşi protejează interesele.
Profitaţi de ocazie, însă, şi mergeţi la interviu pregătit cu întrebări privind francizorul şi compania sa. Şi nu plecaţi de acolo până când nu aflaţi tot ceea ce doriţi să aflaţi referitor la afacere. Fiţi sigur că nici ei nu vă vor lăsa până nu primesc toate informaţiile de care au nevoie pentru a se asigura că sunteţi o achiziţie bună pentru reţeaua lor de franciză. De asemenea, când vă prezentaţi la interviu, aranjaţi-vă astfel încât să faceţi o impresie bună, să arătaţi bine şi să aveţi o imagine pozitivă, de profesionist, deoarece devenind francizat deveniţi un reprezentant al francizorului şi al mărcii şi, deci, francizorul va dori o imagine cât mai bună pentru afacerea sa.