Gratuitatea prin care PSD ruinează CFR Călători

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 6 iulie 2018

Gratuitatea prin care PSD ruinează CFR Călători

Un abonament lunar la clasa a II-a pentru trenurile Intercity (rapid) de pe ruta Ploieşti - Bucureşti costă 413,7 lei. Într-un an, abonamentul pentru un adult costă 4964,4 lei. Dacă o persoană s-ar înscrie la cursurile cu frecvenţă la zi ale facultăţii de drept Nicolae Titulescu, ar plăti o taxă anuală de 2000 de lei. În calitate de student, adultul ar beneficia de gratuitate la transportul pe calea ferată şi ar ieşi în câştig cu 2964,4 lei.

CFR Călători este una dintre companiile de stat detestate de cei mai mulţi dintre cetăţeni. Deşi călătorii preferă să apeleze la transportul pe calea ferată, orele de întârziere, mizeria din vagoane, căldura sufocantă pe timp de vară, frigul din toiul iernii pe unele rute, staţionarea trenurilor în zone nelocuite şi degradarea materialului rulant constituie suficiente motive pentru care CFR Călători se află pe unul dintre locurile codaşe într-un top privitor la calitatea serviciilor oferite de companiile de stat.

Toată această stare de lucruri este cauzată şi de managementul defectuos pe care CFR Călători l-a avut din 1990 încoace. Indiferent de cine a condus compania şi indiferent de cine au fost membrii Consiliului de Administraţie, starea financiară a societăţii s-a agravat constant, cu mici excepţii în anii în care bilanţul contabil a înregistrat un oarecare profit.

Iar la situaţia societăţii a contribuit din plin şi factorul politic, prin deciziile luate de guvernele care s-au perindat la Palatul Victoria, deoarece foarte puţine dintre aceste hotărâri au fost în folosul companiei de stat.

Una dintre aceste decizii este hotărârea de guvern 42/2017, luată de guvernul PSD-ALDE condus de Sorin Grindeanu, la 31 ianuarie 2017, exact în ziua în care Executivul aproba şi OUG 13. Aceasta stabileşte normele metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi. Mai precis, din raţiuni lesne de înţeles, guvernul a stabilit acordarea gratuităţii la achiziţionarea biletelor de tren de către studenţii care sunt înscrişi la cursurile cu frecvenţă la zi. Astfel, nici măcar costul emiterii pe hârtie a tichetului respectiv nu este acoperit.

Hotărârea dată în mod hei-rupist de guvernul PSD-ALDE nu a luat în calcul cheltuielile pe care CFR Călători era nevoită să le facă în privinţa suplimentării numărului de vagoane la garniturile feroviare şi nici alte cheltuieli adiacente.

În acest context, am fost curioşi să vedem execuţia bugetară pentru anul trecut a companiei de stat şi să ştim în ce măsură a afectat HG 42/2017 bugetul acesteia.

Peste 16 milioane de călătorii gratuite ale studenţilor

În demersul nostru, am solicitat informaţii atât de la CFR Călători, cât şi de la Ministerul Transporturilor, care supraveghează activitatea companiei de stat. Din păcate, am primit răspuns doar din partea companiei, ministerul de resort refuzând până în acest moment să ne pună la dispoziţie datele solicitate.

Din datele primite de la CFR Călători am reţinut că numărul călătoriilor efectuate gratuit de studenţi reprezintă 30% din numărul biletelor de călătorii emise de companie în anul 2017.

"Deoarece ne desfăşurăm activitatea pe o piaţă concurenţială, nu vă putem furniza informaţii comerciale privind numărul de bilete emise studenţilor care au circulat în anul 2017 cu trenurile CFR Călători. Din numărul total de bilete vândute, un procent de aproximativ 30% îl reprezintă biletele emise pentru studenţi", se arată în răspunsul pe care l-am primit de la compania de stat.

Am încercat să aflăm de la Institutul Naţional de Statistică numărul călătoriilor efectuate pe calea ferată prin intermediul CFR Călători în anul 2017. Am fost îndrumaţi să aşteptăm publicarea, în data de 11 iulie, a îndrumarului statistic "România în cifre", în care un capitol va fi dedicat transporturilor.

Însă, potrivit surselor noastre din cadrul companiei, anul trecut au mers cu trenurile CFR Călători 54,3 milioane de persoane.

Ţinând cont că în răspunsul oficial primit de la companie ni se spune că din numărul total de călători 30% au fost studenţi, rezultă că, în anul 2017, aceştia din urmă au beneficiat de 16.290.000 de călătorii gratuite. Iar numărul acesta mare se vede raportat şi în exerciţiul bugetar pe anul trecut aprobat în 29 mai 2018, al CFR Călători, unde compania a ieşit pe minus cu 31.850.000 de lei la capitolul încasări în numerar de la călători.

Astfel, dacă în anul 2016 încasările în numerar, pentru biletele vândute, au fost de 422.236.000 lei, în anul 2017 vorbim de o sumă de 390.386.000 lei. Totodată, au crescut şi cheltuielile cu întreţinerea vagoanelor, a locomotivelor şi cu suplimentarea numărului de vagoane la garniturile de tren, cheltuieli care au fost, anul trecut, cu 13 milioane de lei mai mari faţă de 2016. Cu menţiunea că la calcularea diferenţei dintre veniturile totale din exploatare şi cheltuielile totale din exploatare se înregistrează o pierdere de 17.294.576 lei.

Din execuţia bugetară pe anul trecut privind transportul de călători, mai reţinem că numărul cel mai mare de călătorii şi implicit creşterea cheltuielilor privind materialul rulant au fost consemnate în perioada aprilie-septembrie 2017, cu un vârf în lunile iulie şi august, adică în plin sezon estival, când trenurile au fost pline de studenţii care au mers gratuit la mare.

Pierderi totale de 69 milioane lei

Deşi în parcul activ de material rulant (apt pentru circulaţie) există peste 850 de vagoane de călători, inclusiv vagoane de dormit şi cuşetă, "deficitul de material rulant de la acest moment este de circa 400 de vagoane", conform datelor pe care ni le-a transmis CFR Călători. Adică un pic sub 50% din materialul rulant activ.

În afară de acestea, CFR Călători are la reparat 250 de vagoane, care ar urma să ruleze din nou pe calea ferată, în ultimul trimestru al acestui an. La numărul de vagoane defecte se adaugă şi 42 de locomotive aflate în diferite stadii de reparaţie, însă doar 29 dintre acestea vor putea fi văzute pe calea ferată, în cursul acestui an. Probabil şi din cauza datoriilor destul de mari pe care compania de stat le are către furnizori, printre care se numără şi atelierele de reparaţii, inclusiv cel din Griviţa.

Tot din execuţia bugetară pe anul trecut, mai reţinem că, deşi CFR Călători încheiase anul 2016 cu un profit de 48.962.744 de lei, acesta s-a topit în cursul anului 2017, an marcat de gratuitatea acordată studenţilor. Astfel că 2017 a fost încheiat de companie cu o pierdere în valoare de 20.155.777 lei, care se adaugă la cheltuirea profitului din 2016, ducând la o pierdere totală de aproape 69 milioane lei.

Un capitol important este dedicat împrumuturilor. Dacă în anul 2016 CFR Călători avea datorii de peste 110 milioane lei la şapte bănci, în anul 2017 datoriile la bănci au crescut la 315.376.422 lei. O parte dintre ele pentru refinanţări de credite luate de la cele şapte bănci şi garantate cu loturi de teren şi de alte mijloace fixe deţinute de compania de stat. Toate aceste credite au fost contractate pe termen scurt, de până într-un an, pentru ca CFR Călători să nu plătească dobânzi foarte mari.

Cu toate acestea, în raportul de audit se consemnează că o problemă gravă cu care se confrunta compania în anul 2017 era creşterea ROBOR, care majorează valoarea pe care compania trebuie să o returneze pentru împrumuturile pe termen scurt contractate de la bănci - valoare care a crescut şi mai mult în anul 2018 şi care va contribui şi ea la pierderile înregistrate de CFR Călători.

După toate acestea, în luna aprilie 2018, Parlamentul a aprobat acordarea, prin legea 95/2018, de gratuitate pentru toţi studenţii, indiferent de vârstă, la transportul pe calea ferată. Elevii vor plăti tot 50% din valoarea biletului.

Opinia Cititorului ( 23 )

  1. Eu mă gândesc la un master.

    Sunt frustrat ca merg cu rapidul (interregio) si la sărbători sunt singurul bou cu bilet în tot compartimentul. 

    Cifra de 30 la suta din călători cu bilet gratuit e falsă, sunt majoritatea.

    Pierderile sunt legate de contracte politice păguboase, încasările au crescut f.mult de când cu studenții . 

    1. La master intru la fără taxă.

      Recomand ca facultate de complezență relații .  

      Internaționale sau cu publicul.

      Bucuresti Chisinau e legatura sa facem ovizita la BCR?E bun si Viena Chisinau la o adica

      Ha-ha De la Iași plătești spre Chișinău ca acolo sunt "prospături" de fete.

      asa dulce ca m-am gandit sa devin CONSIGLIERE la patronul ONE , BIR, ERSTE sa nu se incurce cu modelele. Aista a fost si motivul pentru care nu a folosit modele interne., deoarece se luau la cearta Georgiana, Ileana, Andrea, Ana Maria cu tizele lor de la Bucuresti atunci cand in receptor se aizea Vienna is calling.

      Acum observ ca si BNR are nevoie de specialisti sa le implementeze modele interne. Ce ziceti, am calificarea necesara sau mai bine zis aduc eu o ce valoare sau doar talentul ma recomandata, bineinteles in tandem cu Vocea:-) 

    V-a scăpat tren privat care merg si care vor merge.

    Salut ideea de călătorie gratuită pentru studenți și 50 la sută pentru elevi. 

    1. La trenurile private biletul este mai ieftin, pentru ca smecherii de pe privat, care au lucrat la stat, primesc subventie la pretul biletelor. Subventie din bugetul de stat. Mi se pare ca statul aplica fata de propria companie CFR Calatori o politica neconcurentiala ajutandu-i foarte mult pe privati.

    cat de mare a fost scaderea calatorilor dupa ce a fost eliminata taxa de prima inmatriculare si au inceput sa se aduca roabe din DE pe platforme?

    corelata cu gratuitatea studentilor, cred ca Dragnea i-a dat "fatality" lu' CFR.

    Dar cine sa se gandeasca la politici corelate?  

    1. Taxa de prima inmatriculare a fost eliminata din cauza presiunilor Comisiei Europene (cica taxa era discriminatorie).

      Pe de alta parte, calatoriile studentilor sunt gratuite pentru ca Statul plateste CFR contravaloarea calatoriilor. Chiar daca e o forma mascata de ajutor de stat acordat CFR, personal, strategia nu mi se pare inteligenta macar prin faptul ca 20%-30% din studentii aia care circula gratuit o vor sterge in alte tari injurand statul roman ca "e de rahat" si "nu face nimic pentru ei". 

    Rentabilizarea unor activitati economice nu este un obiectiv pentru companiile de stat?

    Pe ce lume traim? 

    Gaurile CFR calatori vor fi acoperite de guvernul Grindeanu?

    Nu e o subminare a CFR si a economiei nationale? 

    1. Spre deosebire de Franta, unde statul investeste masiv in SNCF si in modernizarea tuturor mijloacelor fixe si mobile ale socitatii de cale ferata, la noi guvernele ingroapa CFR Calatori, CFR Marfa si CFR SA.

      Prietene, Franța va privatiza în lunile ce vor veni al lor SNCF. Nu prea ești la zi! Toate bune!

      Da, dar cand face privatzarea? După ce a modernizat totul. Iar guvernul lui Macron apelează la privatizare şi din cauza greveleor foarte multe în ultimii ani ale angajatilor SNCF. Care au paralizat traficul feroviar saptamani intregi, ceea ce a dus la pierderi masive si în alte sectoare de activitate. SNCF va fi privatizată, nu pentru că ar fi nerentabilă, ci pentru că angajaţii vor cât mai multe drepturi.

    Facilitățile acordate de guvern prin orice fel de modalitate , nu însemnă că operatorul economic CFR trebuie să facă prestații gratuite, ci că, Guvernul acoperă de la Buget costul biletelor !! Dacă s-a întâmplat altcumva, CFR trebuie să ceară Guvernului achitarea contravalorii prstațiilor făcute în baza HG 42/2017, dată de guvernul PSD-ALDE . Altfel. Guvernul României poate fi acuzat de falimentarea CFR !!

    1. Ce te faci cand in actul normativ nu se pomeneste nimic despre subventie? Despre acoperirea costurilor? Costurile se acopera doar in cazul pensionarilor.

      Pai, asta zice si articolul.

    (5) Decontarea facilităților la transportul pe calea ferată și cu metroul a elevilor și studenților prevăzute în prezentele norme se va efectua, în condițiile legii, din bugetul ministerului transporturilor, cu încadrare în bugetul aprobat, de la capitolul - "Asigurări și asistență socială", către operatorii de transport feroviar și cu metroul în baza deconturilor prezentate, conform anexelor nr. 3-7, și a facturilor transmise, după caz.

     

    HG de care se vorbește în articol menționează că CFR va deconta banii de la Guvern. Deci nu este vorba despre faptul ca iese in pierdere ci ca isi ia banii de la Guvern, nu de la student. Care-i problema? Nu este nicio problema. Articolul este problema. 

    1. Articolul este un FAKE NEWS anti-PSD. Asta este. Nu falimenteaza nimeni pe nimeni daca biletele sunt platite.

      Pai bre nene, articolul ti-a prezentat exercitiul bugetar pe 2016 al SNCFR. Ti se pare tie ca a decontat guvernul sau MT vreun ban? Din cifrele bilantului reiese ca nu. Si atunci cum ti se pare ca nu e falimentata cu premeditare societatea de cai ferate? Interesul e sa o puna pe chituci si sa o vanda pe nimica toata unui smecher. Dupa vanzare, de a doua zi, SNCFR va deveni o companie super profitabila, cu controale draconice, ca sa nu scape nimeni fara sa bage bani in buzunarul patronului. Nu asa s-a intamplat cu toata industria Romaniei inca de pe timpul FSN si al tatucului Ilici?

      Amice, ești total în afara filmului chiar dacă pari că joci într-o comedie cu proști. Citește încă o dată asta "În acest context, am fost curioşi să vedem execuţia bugetară pentru anul trecut a companiei de stat şi să ştim în ce măsură a afectat HG 42/2017 bugetul acesteia."

      Și vezi că îți fură cineva chiloții falimentându-te singur prin faptul că mintea nu te duce nici să îți legi șireturile. 

      Iar raspunsul curiozitatii este că nu, HG nu afecteaza cu nimic, biletele NU SUNT GRATUITE, sunt platite de stat din bugetul de ajutoare sociale. Articolul este o incercare nereusita a autorului anti-pesedist.

    ...

    Din cate stiam gratuitatea studentilor era acordata de ministerul transporturilor nu de cfr, din cate am inteles cfr a intrat in buba pentru ca (printe multe altele) a construit in jur de 6 gari la nivel european pe trasee pe care calatorii se numara pe degete deci stau pustii si sunt facute degeaba in timp ce vagoanele de pe vremea lui ceasca se deterioreaza si podurile se darama, nu va mai spalati pe cap cu banii mancati de studenti, mancam de la stat, aia care sunt acum studenti au stat cu 45 de lei alocatie pe luna, macar acum sa ne luam portia de la stat, macar acum sa avem o sansa sa facem un invatamant universitar si sa ne ajute statul, ca de scoala i-a durut undeva painea pe masa nu m-a dat-o statul 22 de ani, mi-au dat-o parintii care au platit si taxe, aia 45 de lei nici pe o carie nu ajungeau. Pe langa spalatura de bani si vina data de catre cfr pe studenti ( a caror bilete sunt oferite gratuit de ministerul transporturilor - cfr isi primeste banii pe fiecare bilet ) e oare de interes pentru tara asta ca pensionarii sa aiba gratuitate ? sau studentii fara venit ce vor sa faca ceva cu viata lor si se " plimba" cu un scop ala de a face si poate peste 10-20de ani sa trezeasca putin o urma de sens in tot sistemul corupt si care da vina pe victima- dar voi nu vreti asta. Ps.Ziceti ca studentii iau bilete si nu se prezinta - bullshit, trenurile ce circula in orasle universitare sunt mereu peste 100%din capacitate, spuneti ca nu au loc pensionarii de noi, problema nu e ca suntem prea multi, problema este deficitul de 300 de vagoane recunoscut de cfr (deficitul e mai mare in realitate) si infrastructura ce duce la intarzieri de fiecare data si podurile pe care ma rog sa nu mor cand vad ca se circula cu 8km/h si scartaie.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb