Guvernul vrea să extindă regimul de zonă liberă în portul Midia pe o suprafaţă de teren de aproximativ 2,34 milioane de metri pătraţi (mp), potrivit unui proiect de Hotărâre privind extinderea regimului de zonă liberă în porturile maritime aflate în administrarea Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa.
"Prin extinderea regimului de zonă liberă în portul Midia, operatorii economici vor beneficia de facilităţi vamale conform legislaţiei în vigoare şi, totodată, se vor dezvolta şi moderniza noi facilităţi pentru operarea mărfurilor, care vor duce la creşterea traficului de mărfuri în port", se arată în nota de fundamentare a proiectului.
În porturile Constanţa şi Basarabi, unde s-a instituit regimul de zonă liberă, operatorii economici beneficiază de facilităţi vamale, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Situaţia creată a dus la dezvoltarea de noi facilităţi pentru operarea mărfurilor şi implicit la creşterea traficului de mărfuri. În vederea continuării acestei dezvoltări se propune extinderea regimului de zonă liberă în portul Midia.
Portul Midia, cu o suprafaţă totală de 8.338.949 mp din care suprafaţa teritoriilor portuare de 2.337.491,00 mp şi 6.001.458,00 mp acvatoriu portuar, a fost proiectat şi construit pentru a pune la dispoziţie operatorilor economici facilităţi portuare pentru operarea mărfurilor generale, a animalelor vii, a produselor petroliere brute şi rafinate.
Suprafaţa de teren de 2.337.491,00 mp aparţine domeniului public al statului, este în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" S.A., Constanţa. Digurile de Nord şi de Sud au o lungime totală de 6,97 m iar portul dispune de 14 dane cu o lungime totală a cheului de 2,24 km. În urma lucrărilor de dragaj efectuate, adâncimea apei a crescut la 9 m la danele 1-4 de descărcare petrol brut, permiţând astfel accesul tancurilor petroliere având pescaj maxim de 8 m şi 20.000 dwt. În incinta portului s-a finalizat cel mai mare terminal maritim de gaz petrol lichefiat (GPL) din ţară, cu o capacitate de 2 stocare de 4.000 mc, cu potenţial de a deveni unul dintre cele mai importante terminale din piaţa de gaz petrol lichefiat din Europa Centrală şi de Est. Infrastructura portuară a portului permite dezvoltarea unor terminale specializate care vor duce la creşterea traficului de mărfuri.