Explicaţiile domnului Vlădescu mi se par şi mai ciudate decât existenţa în România a unui excedent bugetar transformat în deficit. Excedent bugetar înseamnă că sunt bani la buget pe care unii dintre ordonatorii de credite bugetare nu i-au cheltuit. Deficit bugetar înseamnă că, dimpotrivă, s-au efectuat mai multe cheltuieli decât permiteau veniturile. Cum poţi transforma, deci, un excedent bugetar în deficit bugetar, ştergând nişte datorii? Ştergerea datoriilor reprezintă o stingere a acestora prin remitere de datorie şi nu prin plată, ceea ce înseamnă că aceste datorii au fost şi au rămas nişte venituri pe hârtie şi nu bani reali. Nu pot să concluzionez aici decât că excedentul bugetar a fost calculat nu pe baza a ceea ce statul a avut în buzunar, ci pe bază a ceea ce a crezut că are, luând ca venituri nişte sume neachitate sau care nu vor putea fi achitate niciodată.
Verificând lista celor 35 de companii publice beneficiare ale cadoului ştergerii datoriilor, vom observa că toate aceste companii sunt "clienţi" ai casei, obişnuiţi ai acestor operaţiuni, beneficiari practic eterni ai ajutoarelor de stat prin ştergeri de datorii, eşalonări şi re-eşalonări. Este vorba de societăţi producătoare de energie electrică sau termică, mari consumatoare de materii prime şi poluante, societăţi din minerit, societăţi din transportul feroviar. Toate aceste companii, fără excepţie, sunt sau au fost beneficiare ale unor astfel de măsuri cel puţin odată în decursul celor 16 ani de aşa-zisa economie de piaţă, ceea ce le face din start neelegibile pentru ajutorul de stat (acela care se acordă "pe bune", conform normelor europene). Enervant este că datoriile pe care nu şi le plătesc la buget aceşti mastodonţi ne-concurenţiali ar trebui să se ducă în sănătate, învăţământ, sport etc şi că, ceea ce nu pot plăti ei, plătim noi, din impozite şi taxe care devin - din păcate pentru un contribuabil condus de un guvern aşa-zis de dreapta - din ce în ce mai multe şi mai mari.
Eu, unul, m-am săturat să tot fiu obligat să fac pe Moş Gerilă pentru aceste societăţi. Vreau să fiu respectat, pentru că îmi plătesc impozitele şi taxele la timp. Eu nu găsesc niciunde, nici în campania electorala a Alianţei D.A., nici în programul de guvernare, continuarea punerii în practică a programului de guvernare a guvernului Năstase. Unii dintre noi am votat contra PSD pentru că nu am fost de acord să mai facem astfel de cadouri de sfârşit de an. Unii dintre noi chiar l-am crezut pe actualul ministru al industriilor atunci când susţinea că astfel de cadouri anti-economice nu vor mai fi repetate de Guvernul Alianţei D.A.
Dar, oricâte întrebări şi nervi suscită cele de mai sus, sunt trei aspecte mult mai preocupante ale explicaţiilor domnului Vlădescu.
Mai întâi, domnul Vlădescu a declarat oficial că are acordul Consiliului Concurenţei pentru ajutorul de stat constând în ştergerea de datorii la cele 35 de companii. Surprinzător, Consiliul Concurenţei neagă, prin informaţii difuzate în presă, existenţa unui astfel de acord. Mai mult, Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra faptului că fiecare dintre cele 35 de companii beneficiare ale cadoului trebuie analizate separat, pentru a se putea decide dacă ajutorul de stat este legitim sau nu. Din fericire, suntem membri ai Uniunii Europene şi astfel de gogoşi nu mai pot fi înghiţite aşa de uşor.
În al doilea rând, explicaţia domnului Vlădescu cam frizează aritmetica. Prespunând că PIB-ul României este de aproximativ 85 miliarde euro, atunci 2,26 % din PIB (excedentul de 1,26% adunat la deficitul de 1%) înseamnă cam 1,85 miliarde euro. Datoriile şterse celor 35 de companii publice sunt cifrate, tot de MF, la circa 800 milioane euro, iar contribuţia la majorarea capitalului social al CEC este de 150 milioane euro. Cumulat, cele două
Ce cadou ascunde această rectificare de buget?
În fine, fac eforturi pentru a descoperi modalitatea folosită de Guvern pentru rectificarea bugetului pe 2006. Se vorbeşte de o ordonanţă de urgenţă a guvernului, dar până în prezent nu am descoperit ordonanţa cu pricina. Pe de altă parte, rectificarea bugetului nu se încadrează în lista domeniilor în care Constituţia permite legiferarea prin ordonanţa de urgenţă.
Aşadar, avem o măsură la limita Constituţiei, care iese din programul de guvernare şi care, anti-concurenţială fiind, va trebui anulată, pentru a nu risca penalizări din partea Uniunii Europene.
Interesantă intrare în Europa: prin
La finalul lunii noiembrie 2006 a apărut un excedent bugetar de 1,26% din PIB, dar Ministerul Finanţelor a anunţat, pentru finele aceluiaşi exerciţiu financiar, un deficit de 1% din PIB. Faptul este confirmat de Ministrul Finanţelor, presa de vineri relatând pe larg explicaţiile domnului Vlădescu cum că deficitul se justifică prin ştergerea unor datorii istorice a unui număr de 35 de companii publice şi prin contribuţia Statului Român la majorarea capitalului social al CEC. Am atras atenţia asupra acestei ciudăţenii a execuţiei bugetare pe anul 2006, în numărul din 29 decembrie 2006 al ziarului BURSA.