• (Interviu cu domnul Horia Hăhăianu, director general "Teletrans")
Reporter: Într-un an de criză cum a fost 2009, cifra de afaceri a "Teletrans" a crescut cu 22% comparativ cu rezultatele întregistrate în 2008. Care sunt factorii care au condus la această creştere?
Horia Hăhăianu: Creşterea cifrei de afaceri a fost unul dintre obiectivele stabilite la începutul mandatului meu, odată cu venirea la conducerea "Teletrans". Rezultatele au fost peste aşteptările iniţiale: anul trecut am înregistrat o creştere de peste 22% a veniturilor, comparativ cu 2008. Însă nu vorbim doar de o evoluţie ascendentă a cifrei de afaceri, ci şi de o extindere a portofoliului de clienţi şi a vizibilităţii operatorului "Teletrans" în piaţă, de o încredere mai mare din partea unor companii pentru serviciile pe care le oferim şi cu care, ulterior, am încheiat contracte. Un alt obiectiv declarat pentru 2009 a fost creşterea flexibilităţii faţă de clienţi, o măsură ce se impunea indispensabil, având în vedere contextul economic. Am urmărit să depăşim statutul de simplu furnizor de servicii şi să ne transformăm într-un partener strategic al companiilor cu care lucrăm, capabil să le ofere soluţii potrivite şi valoare adăugată.
Rezultatele obţinute vin ca urmare a strategiei de business adoptate şi pe care am implementat-o anul trecut, strategie ce s-a concretizat prin eficientizarea activităţii interne, îmbunătăţirea accesibilităţii la reţeaua de telecomunicaţii, creşterea focusului şi proactivităţii pe partea de vânzări, adaptarea rapidă şi eficienţa la dinamica pieţei, dar şi prin încheierea unor parteneriate cu diverse companii ce au adus un plus de valoare serviciilor "Teletrans".
Reporter: Tot anul trecut, numă-rul clienţilor companiei, independenţi de "Transelectrica", a crescut cu 30%. Cum vedeţi evoluţia aces-tora în 2010?
Horia Hăhăianu: Şi în 2010, eforturile noastre se concentrează pe o extindere viitoare a bazei de clienţi independenţi de "Transelectrica". Prognozele de viitor sunt optimiste în acest sens şi vizează creşterea portofoliului de clienţi, prin ofertarea altor servicii pe lângă cele de telecomunicaţii - mă refer în acest caz la o posibilă cerere crescută în ceea ce priveşte serviciile de informatică de proces pe care le oferim.
Referitor la serviciile de telecom, având în vedere procesul de consolidare a pieţei, este greu de spus cum vor decurge lucrurile, cel puţin acum, în condiţiile actuale. Ne bazăm, însă, pe faptul că avem colaborări foarte bune cu clienţii noştri şi urmărim îndeaproape evoluţia pieţei, pentru a putea anticipa eventualele mo-dificări care apar.
Reporter: Recent, aţi împlinit un an de când sunteţi la conducerea companiei. Privind puţin în urmă, care au fost principalele provocări cu care v-aţi confruntat în anul care a trecut?
Horia Hăhăianu: Anul 2009 a reprezentat o provocare din două puncte de vedere: pe de-o parte, a trebuit să punem la punct strategiile care vizau creşterea companiei, iar pe de altă parte, a fost necesar ca acestea să fie adaptate la situaţia economică dificilă, caracteristică anului trecut.
Reporter: Ce rezultate aşteptaţi în acest an şi pe ce mizaţi pentru atingerea lor?
Horia Hăhăianu: Creşterea companiei şi a vizibilităţii pe piaţa de profil rămân pentru noi concepte-cheie şi obiective pentru anul 2010.
Aşa cum am spus anterior, urmărim în continuare o creştere a veniturilor şi facem eforturi în acest sens. Strategiile adoptate, potenţialul companiei (oferta, calitatea specialiştilor din cadrul organizaţiei) ne permit să ne fixăm şi să îndeplinim astfel de obiective, însă nu depinde totul de noi. Trebuie să avem în vedere că România este, încă, într-o perioadă nu tocmai favorabilă din punct de vedere economic, caracterizată de scaderea preţurilor, in-clusiv în industria telecom.
Acest lucru influenţează, bineîn-ţeles, şi compania "Teletrans", preţuri reduse înseamnă venituri mai mici. Diferenţa ar putea fi recuperată însă prin creşterea volumului de vânzări, lucru destul de dificil în condiţiile actuale de criză şi competitivitate ale pieţei locale de telecomunicaţii.
Reporter: Cum aţi caracteriza piaţa de profil în 2009 şi prin ce schimbări aţi văzut-o trecând de când aţi venit la "Teletrans"? Ce credeţi că va aduce 2010 pentru aceas-tă industrie?
Horia Hăhăianu: Piaţa de telecomunicaţii este una dintre cele mai mature şi dinamice pieţe, concurenţa fiind dominanta principală a aces-teia. Companiile mari se impun şi am asistat de-a lungul anului la preluări. Cred că şi în 2010 va continua procesul de consolidare a pieţei, pe fondul luptei pentru cota de piaţă a marilor jucători.
Reporter: La nivel de business, care sunt măsurile pe care le-a impus criza economică? Ma refer la reduceri de costuri, optimizarea activităţii etc.
Horia Hăhăianu: Criza financiară a determinat o nouă abordare în relaţia cu clienţii şi strategii axate în special pe flexibilitatea în stabilirea preţurilor pe servicii. Această ultimă consecinţă a condus automat spre încercarea diminuării costurilor.
Creşterea competiţiei şi a dinamicii din piaţă, precum şi reducerea preţurilor, ne-au determinat să ne gândim mai intens la rezultatele şi deciziile luate pe termen scurt, dar şi la efectele imediate asupra afacerii. Nu pierdem însă din vedere nici planurile de dezvoltare, gândite în perioada anterioară crizei, dar până acum am fost nevoiţi să fim mai precauţi şi să ţinem cont de condiţiile din piaţă, pentru a reuşi să ne atingem obiectivele financiare asumate.