IAR Ghimbav şi-a "donat" cele mai importante active către Eurocopter România

OVIDIU VRÂNCEANU, Braşov
Ziarul BURSA #Companii #Aeronautică / 17 iunie 2010

O majorare de capital social va transforma societatea doar în furnizor de piese pentru Eurocopter România

Activitatea de producţie de elicoptere, dată cu surle şi trâmbiţe francezilor

Acţionarii companiei IAR Ghimbav au aprobat, ieri, cedarea celor mai importante active către Eurocopter România, ca aport de capital. Potrivit hotărârii, aprobate cu 79% din voturi, "se aprobă participarea IAR SA la majorarea capitalului social al Eurocopter Româ-nia SA cu un aport în natură constând în terenuri, clădiri, mijloace fixe, pregătire de fabricaţie, documentaţia tehnică aferentă activităţilor de MRO pentru elicopterele IAR 316 B Alouette III şi IAR 330 Puma. Aportul IAR SA la creşterea capitalului social al Eurocopter România SA are valoarea de 3.259.000 euro şi reprezintă valoarea activelor aportate la Eurocopter România SA, în sumă totală de 3.533.000 euro (valoare rezultată din Raportul de Evaluare întocmit de Romcontrol SA), compensată cu suma de 274.500 euro ce constituie aportul neutilizat la capitalizarea iniţială a SC Eurocopter România SA (în loc de 10 ani, cum a fost prevăzut iniţial, se utilizează doar 7 ani), reprezentând dreptul rămas de uzufruct asupra clădirilor şi terenurilor aferente aportate în anul 2003 de către IAR la Eurocopter România".

Ciudat este că în urmă cu câţiva ani Eurocopter dădea doar un milion de euro pe toate activele, iar acum observă că doar o parte dintre aces-tea valorează peste trei milioane de euro.

Semnarea se va face doar după aducerea contractului cu Marea Britanie la Ghimbav

Pentru a se pune cumva la adăpost de intenţiile Eurocopter de a forţa preluarea activelor IAR Ghimbav şi de închidere a societăţii din Braşov, acţionarii au condiţionat totuşi semnarea contractului de aport de capital de mai multe măsuri care vor trebui luate în perioada următoare. Astfel, este necesară "scoaterea din inventarul industriei de apărare al SC IAR SA a activelor supuse tranzacţiei, amendarea corespunzătoare a Hotărârii nr. 00115/19.10.2009 a CSAT, privind stabilirea planului de mobilizare a economiei naţionale pentru perioada 2009-2012, obţinerea aprobărilor de punere la dispoziţia Eurocopter România SA a documentaţiilor administrate de MApN, aferente programelor de elicoptere PUMA, în conformitate cu prevederile OUG 95/2002 privind industria de apărare, aşa cum a fost ea aprobată prin Legea nr. 44/2003, localizarea contractului privind extensia de viaţă şi modernizarea elicopterelor Puma pentru Marea Britanie (LEP) la Eurocopter România SA, precum şi obţinerea avizului Consiliului Concurenţei din România.

Memorandum iniţiat anul trecut

După ce Eurocopter a "ratat" privatizarea IAR Ghimbav în două rânduri, francezii au propus Guvernului un memorandum prin care îşi arătau intenţia " de a sprijini activ o astfel de dezvoltare prin implementarea unui puternic parteneriat strategic în domeniul aeronautic, prin care să investească în această regiune, să întărească cooperarea deja existentă, să transfere know-how şi tehnologie şi să contribuie la angajarea şi calificarea forţei de muncă româneşti ce activează în acest sector".

O primă etapă a acţiunilor derulate în vederea atingerii acestui scop a fost deja realizată prin încheierea, la data de 24 august 2009, a unui Memorandum de Înţelegere prin care Guvernul României doreşte să dezvolte Parcul Tehnologic Aerospaţial din Braşov în cadrul căruia compania Premium Aerotec GmbH Germania, afiliată EADS, urmează să dezvolte o investiţie de tip green- field.

Pentru realizarea acestei investiţii ce are ca scop fabricarea de componente de aeronave, în principal pentru programele Airbus, s-a ales ca locaţie IAR SA, avându-se în vedere ca terenul să fie pus la dispoziţia investitorului în baza unui contract de superficie. Ministrul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri a emis Ordinul nr. 1708/25.09.2009 prin care a fost numită comisia de specialişti ai părţii române ce a avut atribuţia să negocieze termenii şi condiţiile de realizare a programelor EADS în România.

În martie 2010 a fost semnat contractul de constituire a unui drept real de superficie dintre IAR SA şi Premium Aerotec SRL, prin care IAR SA pune la dispoziţia investitorului o suprafaţă de teren de 60.000 metri pătraţi. Societatea a încasat de la Premium Aerotec SRL prima tranşă a redevenţei aferentă tranzacţiei şi a semnat cu aceasta procesul verbal de predare a parcelei.

O a doua etapă a acţiunilor vizate de Guvernul României şi concernul EADS are la bază propunerea Eurocopter SAS, subsidiară a EADS, de a se găsi soluţii constructive pentru extinderea perimetrului de afaceri al ECRom, care ar putea asigura astfel menţinerea şi dezvoltarea unei capabilităţi autentice şi de lungă durată în domeniul industriei româneşti de elicoptere.

Astfel, la ECRom va fi dezvoltat un centru de competenţă cu privire la întreţinerea, repararea şi revizia generală de elicoptere (MRO), capabil să se adreseze pieţelor internaţionale şi să asigure totodată necesităţile Sistemului Naţional de Securitate (SNS) pentru lucrările de MRO, într-o manieră competitivă, tot aici urmând să fie înfiinţat un centru de competenţă privind personalizarea şi asamblarea elicopterelor de fabricaţie EC, astfel încât să asigure posibilitatea ca elicopterele noi ce sunt necesare SNS să fie asamblate şi/sau adaptate (personalizate) nevoilor autorităţilor menţionate.

În acest timp, la IAR Ghimbav se va menţine şi dezvolta un centru de competenţă pentru producerea componentelor şi subansamblelor de elicoptere. Memorandumul a fost aprobat încă din 23 martie de Consiliul Suprem de Apărare al Ţării (CSAT), dar la acea oră nimeni nu a confirmat semnarea de către partea română.

Francezii forţează Guvernul să le dea comenzi

În dezbaterea din cadrul şedinţei de Guvern din data de 17 martie 2010, când a fost aprobat acest memorandum, s-a solicitat completarea acestuia cu prevederile privind preluarea de către ECRom a 120 salariaţi de la IAR SA, specializaţi în activităţi de MRO, la momentul transferului activităţilor (practic, întregul număr de angajaţi care se ocupă de mentenanţă la IAR Ghimbav), precum şi asigurarea de către ECRom / EC a unui volum de comenzi la IAR SA de minimum 100.000 ore manoperă / an, în vederea asigurării viabilităţii activităţii rămase la SC IAR SA.

După renegocierea solicitărilor părţii române, însă, s-a convenit că în anul 2010 şi în prima parte a anului 2011 vor fi preluaţi de la IAR SA un număr de 60 de specialişti în activităţi MRO (pentru programul PUMA LEP UK).

Suplimentar, începând cu anul 2011 vor fi angajaţi de la IAR SA salariaţi specializaţi în activităţi de MRO, funcţie de contractele care vor fi încheiate între Eurocopter România SA şi componentele Sistemului Naţional de Siguranţă. Ţintele de personal avute în vedere de SC Eurocopter România SA sunt atingerea unui număr de 240 angajaţi pentru activităţi de MRO naţional şi internaţional şi, respectiv, de 300 angajaţi în situaţia în care se deschide linia de asamblare/personalizare elicoptere noi.

Nici la comenzi nu s-a păstrat solicitarea iniţială. În forma finală a memorandumului se stabileşte că "o primă estimare efectuată de Eurocopter SAS şi Eurocopter România SA asupra acestui volum de activitate este o medie de 50.000 ore manoperă/an în perioada 2011-2013 şi, în funcţie de dezvoltarea pieţei din România, părţile vor depune toate eforturile pentru a găsi ore suplimentare de lucru care să fie alocate IAR-ului".

Investiţii de 7,1 milioane de euro

Ca să mai îndulcească puţin lucrurile, francezii au anunţat în memorandum că vor investi 7,1 milioane de euro în EC Rom, dar numai dacă IAR Ghimbav nu îi va face concurenţă. "Eurocopter SAS solicită părţilor să agreeze ca, după finalizarea acestei tranzacţii, IAR să nu mai deruleze nicio activitate care ar putea să dubleze sau să diminueze perimetrul de afaceri dezvoltat la Eurocopter România deoarece acest lucru ar putea ameninţa viabilitatea economică a modelului de afaceri aşa cum a fost el expus anterior".

Şedinţă cu miting la poartă

Cei 330 de angajaţi ai IAR Ghimbav nu au fost mulţumiţi de deciziile luate de acţionari. Ei s-au adunat înaintea şedinţei în curtea societăţii pentru a protesta împotriva deciziilor. "Noi am întrebat oamenii democratic ce părere au şi din 330 unul singur a ridicat mâna şi a zis că este de acord, că e mai bine ca montajul general să treacă la Eurocopter. Ceilalţi au zis nu. Eu acest punct de vedere o să-l transmit în AGA. Şi eu vreau să aflu de la secretarul de stat în Ministerul Economiei, Claudiu Stafie, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, ce se va întâmpla cu locurile actuale de muncă, cel puţin pe perioada valabilităţii contractului de modernizare a elicopterelor pentru Marea Britanie", a declarat Şuba Arpad, preşedintele Sindicatului Liber ICA de pe platforma IAR Ghimbav. Acesta spune că oamenii se tem că îşi vor pierde slujbele, de vreme ce li s-a promis de la cel mai înalt nivel - premierul Boc, creşterea acestora, dar s-a produs inversul: într-un an, personalul a scăzut cu 62%, de la aproape 1.000 de salariaţi pe platformă (inclusiv Construcţii Aeronautice), la circa 360.

Eurocopter poate lua toate activele IAR în caz de faliment

Potrivit Acordului acţionarilor , "în caz de faliment al unuia dintre acţionarii ECRom, celălalt acţionar are drept de preemţiune cu privire la acţiunile deţinute de celălalt acţionar". Cum este cam greu ca grupul Eurocopter să falimenteze prea repede, este destul de clar care dintre cei doi acţionari ai ECRom este vizat de această modificare. Ceea ce nu face decât să dea "apă la moară" sindicaliştilor care susţin că odată cu cedarea celor mai importante active ale IAR Ghimbav se va ajunge la falimentul companiei româneşti, iar Eurocopter va ajunge, astfel, să controleze în totalitate Eurocopter România, fără ca statul român să aibă vreun beneficiu de pe urma acestei companii.

Mai mult, liderul sindicaliştilor de pe platformă, Şuba Arpad, a afirmat deseori că la nici 12 luni după cedarea halei montaj, vizată de această cedare de active, compania cu capital românesc va intra în faliment.

Un alt semnal în acest sens l-a dat preşedintele SIF Transilvania, Mihai Fercală, care ar dori ca societatea de investiţii financiare să facă un schimb de acţiuni cu statul român sau chiar să primească o serie de active în schimbul participaţiilor pe care le deţine la IAR şi la Construcţii Aeronautice Ghimbav.

De asemenea, Eurocopter România va avea drept de preemţiune, potrivit aceluiaşi document, şi asupra tuturor utilajelor, maşinilor - unelte, documentaţiei tehnice şi pregătirii pentru fabricaţie, turnului de control şi heliportului, în cazul în care IAR decide să înceteze producţia pieselor, componentelor sau subansamblelor pentru elicopterele EC sau IAR 330 şi IAR 316, sau în cazul în care IAR este dizolvată, lichidată sau încetează în alt mod să activeze în industria aeronautică.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb