Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi-a propus ca, în acest an, să crească numărul de conexiuni la internet în bandă largă (broadband).
Preşedintele ANCOM, domnul Cătălin Marinescu, a declarat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că "penetrarea broadband în România este la jumătatea ratei medii de penetrare din Uniunea Europeană", ceea ce face ca sporirea numărului de conexiuni broadband să fie unul dinte principalele obiective ale mandatului său la conducerea acestei instituţii.
Pentru îndeplinirea acestuia, domnul Marinescu îşi propune relansarea, în cel mai scurt timp, a licitaţiei pentru licenţele BWA (n.r. acces wireless la internet de mare viteză) şi finalizarea deciziei privind furnizarea serviciilor 3G în banda de 900-1800MHz. De asemenea, va fi evaluată şi posibilitatea de a stimula operatorii să extindă aria de furnizare a serviciilor 3G în cadrul licenţelor existente şi reorganizarea, împreună cu aceştia, a benzii 3G în scopul creării condiţiilor pentru acordarea a cel puţin încă două licenţe, cu compensările financiare corespunzătoare.
Potrivit reprezentantului ANCOM, un alt obiectiv al Autorităţii îl reprezintă stimularea concurenţei pe pieţele de comunicaţii, prin orientarea pe costuri a tarifelor de interconectare practicate de operatorii mobili, precum şi demararea procedurii de orientare pe costuri a tarifelor percepute de Societatea Naţională de Radiocomunicaţii SRR şi SRTV. În plus, ANCOM va continua revizuirea pieţelor de comunicaţii şi va interveni acolo unde for fi identificate probleme legate de concurenţă.
Conducerea ANCOM şi-a mai propus ca, începând cu acest an, să maximizeze beneficiile utilizatorilor şi capacitarea lor pentru a profita din plin de piaţa concurenţială. În acest sens, Autoritatea va dezvolta o serie de proiecte care vizează eficientizarea informării utilizatorilor, realizarea comparatorului de tarife şi implementarea unei noi strategii în domeniul serviciului universal.
• Televiziunea digitală, o realitate iminentă
Nu în ultimul rând, domnul Marinescu a precizat că trecerea de la televiziunea analogică la cea digitală este un obiectiv deosebit de important pentru ANCOM, dar şi pentru ţara noastră. "Trecerea la televiziunea digitală reprezintă o obligaţie, dar şi o oportunitate pentru România", a declarat domnul Marinescu.
Acesta a adăugat faptul că, dacă nu vor fi impuse condiţii clare de dezvoltare, "există riscul ca radiodifuzorii să nu folosească spectrul, să rămână la transmisia prin cablu şi DTH (n.r. Direct-to-Home - recepţia programelor de pe satelit cu un echipament personal într-o casă, clădire etc.), privând utilizatorii români de emisia digitală, dar şi de posibilitatea de a recepţiona anumite programe direct din eter, gratuit. De aceea, unul dintre obiectivele Autorităţii este şi acela de a se implica în buna gestionare a acestui proces de tranziţie", a explicat preşedintele ANCOM.
• Piaţa de comunicaţii a ajuns la maturitate
Potrivit domnului Marinescu, datele statistice preliminare privind evoluţia pieţei de comunicaţii electronice din ţara noastră, în anul 2008, arată că avem cea mai mare rată de penetrare a telefoniei fixe de până acum, precum şi un ritm de creştere susţinut al numărului de utilizatori de servicii de telefonie mobilă şi o sporire substanţială a numărului de conexiuni la Internet.
Numărul de linii de acces pentru telefonia fixă a crescut cu 18,3% faţă de anul precedent, atingând numărul de 5,04 milioane, ceea ce înseamnă o rată de penetrare a telefoniei fixe la nivel de populaţie de 23,4%, iar la nivel de gospodării - de 53,6%.
În ceea ce priveşte rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă, calculată pe bază de cartele SIM valabile, aceasta a crescut în anul 2008 cu aproximativ 20,7%, ajungând la un procent de 133%, iar cea calculată în funcţie de numărul de cartele SIM preplătite "active" este de aproximativ 114%, la finalul anului trecut.
Numărul conexiunilor de acces la internet în bandă largă furnizate la puncte fixe a fost, anul trecut, de 2,5 milioane, rata de penetrare atingând valoarea de aproximativ 11,7%. "În ceea ce priveşte accesul la internet la nivelul utilizatorilor rezidenţiali, la sfârşitul anului 2008, se poate spune că aproximativ una din trei gospodării dispunea de servicii de acces la internet în bandă largă, rata de penetrare la nivelul de gospodării ajungând la 30,4% la sfârşitul anului 2008", a conchis Cătălin Marinescu, Preşedintele ANCOM.