Reporter: Cum se situează compania, la un an de la debutul pandemiei?Ce strategie a abordat Eisberg pentru a trece mai uşor prin criza sanitară, în condiţiile în care programul centrelor comerciale a fost limitat, iar unităţile din HoReCa au fost închise total sau parţial?
Mariana Mayer: De la producţie simţim că am atins o linie de normalitate şi, deşi în mod normal am fi avut mai mult de lucru în vârful de sezon, am înţeles de la vânzări că nu toate segmentele de piaţă şi-au revenit la fel, aşadar prin creşterile din retail am recuperat pierderile din restaurantele de sistem.
Eisberg este aliniat condiţiilor de siguranţă a alimentului de când m-am angajat eu, în 2003. Singurul lucru care s-a schimbat de-a lungul anilor a fost ca aceste condiţii să fie mai stricte. Producţia noastră se adresează retailului şi anumitor segmente din HoReCa, astfel încât am fost afectaţi indirect de programul centrelor comerciale.
Reporter: Care este rolul departamentului de producţie în abordarea situaţiei actuale?
Mariana Mayer: Producţia...produce. Provocarea este să produci conform standardelor de siguranţă a alimentului, să implementezi acele reguli de igienă, de sanitaţie, pe care mulţi le găseau absurde. A fost nevoie de o pandemie ca să înţelegem că mâinile trebuie spălate des şi după orice contact cu suprafeţe pe care nu trebuie să le atingem.
Avem periodic discuţii, întâlniri cu oamenii. Dialogul este deschis, noi le expunem situaţia, le explicăm, iar ei pun întrebări până se lămuresc lucrurile.
Facem asta pentru orice subiect de actualitate, indiferent că este vorba de pilonul doi de pensie, contribuţia la CAS sau măsuri de igienă în cazul pandemiei.
Reporter: Cum aţi reuşit să faceţi faţă procedurilor sanitare şi de igienă în această perioadă de criză sanitară?
Mariana Mayer: Cu foarte mare uşurinţă. Nu am avut nicio lipsă de materiale, oamenii erau obişnuiţi cu regulile privind igiena şi modul în care se poartă echipamentul de producţie.
Reporter: Au fost luate măsuri de reducere a costurilor de producţie/preţurilor de vânzare/forţei de muncă/veniturilor la nivelul companiei?
Mariana Mayer: Costul de producţie, preţul de vânzare, veniturile companiei au în componenţa lor multe aspecte pe care le ştie şi stăpâneşte departamentul de financiar.
Ce ştiu eu este că, plecând de la estimările de vânzări, avem nevoie de un anumit număr de oameni în producţie, după care, împreună cu colegii din management, decidem care este cea mai potrivită ofertă pe care o putem face.
Nu am redus salariile, nu am tăiat din bonusul de calitate sau productivitate, nu am concediat oameni din cauza pandemiei.
Am avut 20 de angajaţi în şomaj tehnic timp de 14 zile şi a fost suspendat temporar bonusul pentru angajatul lunii, dar toate aceste decizii au fost comunicate oamenilor şi nouă ni se pare că ei au înţeles.
A fost în perioada de lockdown, toţi angajaţii au simţit scăderea bruscă a volumelor.
Avem un estimat despre ce o să producem, avem un istoric despre câtă productivitate avem în mod normal, vom avea atâţia oameni de cât va fi nevoie să facem lucrurile cum trebuie, aşadar sunt implicată total.
La acest moment facem angajări.
Reporter: Au crescut pretenţiile cumpărătorilor în acest an de pandemie?
Mariana Mayer: Pare că au crescut pretenţiile. Ne-am certificat pentru producţie bio, avem cerere de anumite noi produse, aşadar se mai cere câte ceva nou. Nu este uşor pentru noi să combinăm spănăcel cu mere, quinoa sau grâu spelta, dar înţelegem că este o provocare să convingi oamenii să consume lucruri sănătoase. Acceptăm să facem producţie boutique în speranţa că se va transforma în cantităţi mai mari.
Reporter: Ce soluţii a identificat departamentul de producţie pentru soluţionarea provocărilor de acest gen?
Mariana Mayer: De regulă ne verificăm în mod constant productivitatea pentru anumite produse, nu aşteptăm să intrăm în pierdere ca să sesizăm că este o problemă. În perioada de lockdown am fost mai atenţi la ce şi cum facem, unde sunt pierderi cauzate de volume mici, la materiile prime mai proaste şi ne-am sesizat chiar mai repede decât de obicei.
Reporter: Cum vă diversificaţi produsele în această perioadă?
Mariana Mayer: Pentru început, am adaugat o mică gamă de produse bio.
Lucrăm la dezvoltarea unor reţete pentru ceva salate mai elaborate.
Reporter: Ce obiective de investiţii aveţi în plan pentru 2021?
Mariana Mayer: Să se dea în folosinţă 100% extinderea începută în 2019 şi mai vedem. Avem gata cantina şi 90% din partea de vestiare şi acest lucru a ajutat enorm. Oamenii au nevoie de distanţare fizică, nu de distanţare socială, aşadar o sală de mese în care să fie împreună dar separat a ajutat.
În momentul în care vom avea toate maşinile puse pe poziţie finală şi cu maximum de randament ne vom gândi ce ne mai trebuie.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi avut în 2020 şi ce perspective întrevedeţi în acest an?
Mariana Mayer: Anul 2020 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de de 11 milioane de euro, puţin sub cea din 2019.
Reporter: Vă mulţumesc!