Piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată din România a înregistrat o creştere uşoară de 6.4% în trimestrul al doilea din 2015, ajungând astfel la valoarea de 449 de milioane de euro, arată un studiu realizat de GfK TEMAX trimis azi redacţiei.
Atât sectorul telecom cât şi electrocasnicele mari şi electrocasnicele mici au avut o evoluţie pozitivă, fiind singurele sectoare ce au contribuit la creşterea pieţei. Cea mai surprinzătoare schimbare a venit însă din sectorul de electronice care, în trimestrul al doilea din 2015, a înregistrat o scădere de 3.3%.
Iată cum arată evoluţia vânzărilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată în România, conform datelor din studiul citat:
Telecom: smartphone-urile şi căştile au continuat trendul ascendent
Comparativ cu al doilea trimestru al 2014, o creştere de peste 15% a vânzărilor din segmentul de Telecom a fost înregistrată în T2. Vânzările totale au însumat aproximativ 145 de milioane de euro.
Creşterea de 22% a smartphone-urilor a compensat scăderea vânzărilor de telefoane mobile. Totodată, aceasta a continuat să întărească piaţa de accesorii precum cea a căştilor care, în T2 2015, a raportat o creştere puternică comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014.
Electrocasnice mari: creşterile continuă
În al doilea trimestru al anului 2015, valoarea sectorului de electrocasnice mari a atins 95 de milioane de euro, toate categoriile incluse în acesta contribuind la excedentul total de peste 11%. În timp ce electrocasnicele incorporabile şi frigiderele au înregistrat creşteri de două cifre, maşinile de spălat au încetinit rata de majorare la o singură cifră. Niciun semn de stagnare a evoluţiei vânzărilor de frigidere care au avut un plus 20% în T2 2015.
Electrocasnice mici: rată de creştere de o cifră
Vânzările de electrocasnice mici au crescut cu mai bine de 8%, până la 29 de milioane de euro.
Sectorul aparatelor de bucătărie a înregistrat o majorare în valoare a vânzărilor dată de aparatele de preparat mâncarea şi de storcătoarele pentru fructe şi legume.
Roboţii de bucătărie (cu braţul poziţionat deasupra), storcătoarele de fructe şi legume prin presare şi blenderele au avut o contribuţie deosebită la creşterea sectorului de aparate de bucătărie în România. Însă cel mai mare impuls a fost dat de sectorul de aparate de ras şi epilat. Totodată, aparatele de îndepărtat părul cu lumină intens pulsată (IPL) şi male grooming au înregistrat rate de creştere de două cifre.
IT: Calculatoarele portabile au continuat trendul ascendant
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, sectorul IT s-a menţinut stabil în T2 2015, atingând 95 de milioane de euro. După evoluţii foarte bune, tabletele au înregistrat o scădere a cererii, în special pe segmentul de 7 inchi. În contrast, calculatoarele portabile şi-au menţinut trendul pozitiv pe toate segmentele, în special pentru desktop replacement şi convertibile. Perifericele şi desk computing au continuat să crească.
Electronice: evoluţie negativă după mult timp
Cel de-al doilea trimestru din 2015 a înregistrat, pentru electronice, o uşoară scădere de peste 3% în valoare. PTV, sectorul dominant din această categorie a scăzut cu aproape 5%, în timp ce cererea pentru televizoarele cu ecran UHD şi diagonale mai mari de 40 inchi a continuat să crească. Veşti foarte bune vin din sectorul de camere video de acţiune care şi-a dublat valoarea. Piaţa audio are semnale pozitive întrucât sistemele audio, boxele şi boxele cu andocare au înregistrat vânzări mai mari.
Imprimante, multifuncţionale şi consumabile: T2 nu a continuat tendinţa pozitivă a începutului de an
După un prim trimestru bun, vânzările de imprimante, multifuncţionale şi consumabile au înregistrat o scădere de aproape 4% comparativ cu T2 2014. Unul din motivele scăderii a fost performanţa slabă a cartuşelor, atât cu cerneală cât şi cu laser. Echipamentele cu cerneală au scăzut cu 10 procente în timp ce cele cu laser şi-au încetinit ritmul de creştere la 4%.
Foto: scădere de două cifre
Piaţa foto din România a scăzut cu aproape 17% în trimestrul al doilea din 2015, până la o valoare totală de 6 milioane de euro.
Astfel, studiul realizat de GfK TEMAX România concluzionează că piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată din ţara noastră a continuat pe un trend pozitiv şi în T2 2015, însă ritmul de creştere a scăzut la 6.4%. Doar trei sectoare au contribuit la creşterea acesteia: telecom, electrocasnice mari şi mici. Începând cu iunie 2015, în România, TVA-ul la alimente şi băuturi nealcoolice a scăzut de la 24% la 9%. Astfel, este interesant de văzut dacă economisirea făcută de consumator se va duce sau nu către achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată.