ÎN TIMP CE PREŢUL ENERGIEI CREŞTE Definirea consumatorului vulnerabil trenează în Guvern

G.M.
Ziarul BURSA #Macroeconomie #Protecţia consumatorilor / 14 ianuarie 2021

Definirea consumatorului vulnerabil trenează în Guvern

Guvernul a avut, ieri, pe ordinea de zi, în primă lectură, proiectul de lege privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil din sistemul energetic.

"Proiectul respectiv urmează să obţină toate avizele necesare, după care va fi adoptat într-o altă şedinţă de guvern şi va fi înaintat Parlamentului", a precizat premierul Florin Cîţu, după şedinţa de guvern.

Cu alte cuvinte, definirea acestui tip de consumator ce are nevoie de sprijin financiar adecvat va fi aprobată de guvern la o dată ulterioară, după care proiectul de lege va intra în Parlament, data adoptării fiind una incertă. După adoptarea respectivei legi şi promulgarea ei, Guvernul va trebui să aprobe norme privind punerea în aplicare, ceea ce înseamnă o altă perioadă de timp pentru întocmirea acestora. Este posibil ca toată această procedură legislativă să se întindă cel puţin până la începutul verii sau până în luna septembrie, aşa că şansele ca respectivii consumatori vulnerabili să beneficieze anul acesta de sprijin financiar din partea statului sunt extrem de reduse. Aceasta, în condiţiile în care majoritatea analiştilor din domeniul energetic susţin că preţurile vor creşte în lunile următoare, fapt care îşi va pune amprenta asupra veniturilor consumatorilor vulnerabili.

Conform articolului 3 alineat 1 litera a din proiectul de lege, consumatorul vulnerabil este persoana singură sau familia, care, din motive de boală, vârstă, venituri insuficiente sau alţi factori, ar trebui să beneficieze de măsuri de protecţie socială şi servicii suplimentare pentru a-şi asigura cel puţin nevoile energetice minimale.

Acelaşi articol, la litera o, stabileşte că prin sărăcie energetică se înţelege situaţia în care, din cauza combinaţiei între veniturile mici, costurile ridicate la energie şi eficienţa energetică scăzută a locuinţei, o persoană sau o gospodărie nu îşi permite asigurarea nevoilor energetice minimale servicii energetice de bază care să garanteze un nivel de trai decent. Prin nevoi energetice minimale se înţelege, conform articolului 3, consumul minim al unei familii pentru iluminat, încălzirea optimă a locuinţei pe timp de iarnă, susţinerea facilităţilor de gătit şi asigurarea apei calde în locuinţă, utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie sau alimentarea dispozitivelor medicale pentru susţinerea vieţii sau ameliorarea sănătăţii persoanelor. Limita minimă a consumului se stabileşte prin ordin comun al ministrului Economiei, ministrului Energiei, ministrului Muncii şi Protecţiei Sociale şi preşedintelui Autorităţii Naţionle de Reglementare în Domeniul Energiei.

Conform articolului 4, consumatorii vulnerabili sunt clasificaţi astfel: consumatori vulnerabili din motive de venit; consumatori vulnerabili din motive de vârstă; consumatori vulnerabili din motive de sănătate; consumatori vulnerabili ca urmare a faptului ca gospodăria se află în zone izolate.

În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit se încadrează, conform proiectului de lege, familia sau persoana singură al căror venit net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure nu depăşeşte 810 lei/persoană în cazul familiei şi 1445 lei în cazul persoanei singure.

În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de vârstă se încadrează persoanele care au împlinit vârsta standard de pensionare şi care au un venit mai mic de 1445 lei pe lună.

În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de sănătate se încadrează persoanele care se află în una sau mai multe din următoarele situaţii:

a) necesită aparate electrice pentru menţinerea în viaţă sau menţinerea stării de sănătate

b) prezintă probleme de sănătate mintală care conduc la afectarea funcţiilor de percepţie şi cognitive

c) prezintă probleme neuromotorii sau locomotorii care împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora

d) prezintă deficienţe de vedere sau de auz

e) prezintă deficienţe intelectuale.

Ultima categorie, cea a consumatorilor vulnerabili izolaţi, cuprinde gospodăriile situate în afara localităţilor care nu sunt conectate la reţelele de utilităţi şi în care locuieşte o familie sau persoană singură care se încadreaza în categoria consumatorilor vulnerabili.

Măsurile de protecţie socială prevăzute în proiectul de lege sunt:

a) ajutor pentru încălzirea locuinţei

b) ajutor pentru consumul de energie pentru acoperirea unei părţi din consumul energetic al gospodăriei pe tot parcursul anului

c) subvenţii pentru achiziţionarea, în cadrul unei locuinţe, de echipamente necesare pentru iluminarea, răcirea, încălzirea şi asigurarea apei calde de consum în locuinţă, pentru înlocuirea aparatelor de uz casnic depăşite din punct de vedere tehnic şi moral, precum şi pentru utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun consum de energie

d) subvenţii pentru achiziţionarea de produse şi servicii în vederea creşterii performanţei energetice a clădirilor, ori pentru conectarea la sursele de energie.

Măsurile de de mai sus vor fi stabilite de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei prin ordin al preşedintelui.

Ajutorul va fi acordat în funcţie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, sub forma compensaţiei procentuale, dar nu mai puţin de 10%, aplicată asupra valorii de referinţă şi nu mai mult decat valoarea consumului facturat. Ajutorul se acordă numai pentru locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă.

Proiectul de lege discutat în Guvern este incomplet, iar majoritatea măsurilor poartă amprenta celor din OUG 70/2011 privind ajutorul pentru încălzire, ne-a declarat Silvia Vlăsceanu, director executiv al Federaţiei Patronale a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).

"În proiectul actual, consumatorul vulnerabil este definit mai mult din punct de vedere al venitului minim şi mai puţin din punct de vedere al instalaţiilor tehnice pe care le deţine pentru consumul de energie. Cred că trebuie găsită o formulare care să îmbine cele două neajunsuri ale acestui tip de consumator. Consider că, dacă avem o primă propunere de definire a consumatorului vulnerabil, nu avem un set de măsuri viabil, corect pentru încadrarea persoanelor drept consumatori vulnerabil şi pentru sprijinirea lor. Noi am propus ca în sezonul rece să nu mai fie plătită lunar o sumă drept ajutor de încălzire, deoarece este posibil ca într-o anumită lună de iarnă să fie mai cald. De aceea, susţinem că, în astfel de cazuri, suma respectivă să fie reportată pentru o altă lună de iarnă, în care consumul de energie este mai mare, iar factura emisă consumatorului respectiv este mult mai mare faţă de alocarea lunară stabilită de către autorităţi", ne-a precizat Silvia Vlăsceanu.

Domnia sa ne-a mai spus că deocamdată companiile aşteaptă să vadă cum va ieşi proiectul de lege din dezbaterea Guvernului şi se vor implica mai mult în dezbaterile din comisiile parlamentare pentru a găsi cea mai bună formulă cu privire la acest act normativ.

"Principala problemă în încadrarea anumitor categorii în definiţia consumatorului vulnerabil este lipsa bazelor de date la nivel local şi lipsa centralizării acestora la nivel naţional, cu privire la ajutoarele pentru încălzire acordate. Consider că primarii şi autorităţile centrale nu au vrut intenţionat să aibă o astfel de bază de date, deoarece unele ajutoare sunt date pe plan local de către primari anumitor persoane ca modalitate de păstrare a alegătorilor fideli. Acesta este motivul pentru care definirea consumatorului vulnerabil şi schema de sprijin au fost amânate de toate guvernele", ne-a declarat Silvia Vlăsceanu.

Conform proiectului de lege, actul normativ ar trebui să intre în vigoare în 1 septembrie 2021, după ce în prealabil, după votul din Parlament şi promulgare, Guvernul ar urma să adopte până la 1 iulie normele metodologice de aplicare a actului normativ.

-----------------------------------

Definirea consumatorului vulnerabil este un angajament politic ce trebuie pus rapid în practică, ne-a declarat Cristina Prună, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.

"Un proiect legislativ serios trebuie iniţiat doar de Ministerul Muncii, unde există datele necesare cu privire la persoanele care au nevoie de ajutor financiar pentru plata facturilor la energie. Cred că proiectul de lege discutat în Guvern este un început, dar definirea consumatorului vulnerabil este o urgenţă. De aceea, consider că această chestiune poate fi reglementată şi prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă, care, ulterior, să poată fi modificată în Parlament. Aş dori să văd în prealabil o simulare cu privire la cât reprezintă cheltuielile cu energia din venitul minim al persoanelor vulnerabile. Apoi aş compara acest procent cu media europeană, să vedem unde ne încadrăm. Este clar că avem nevoie rapid de această lege, deoarece consumatorul vulnerabil ar fi trebuit să fie definit până la sfârşitul anului trecut. Aştept ca proiectul să fie trimis Parlamentului, unde vom avea o consultare largă pentru a găsi soluţia cea mai bună", ne-a spus Cristina Prună.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb