Reporter: Cum v-aţi început activitatea în domeniul turismului?
Ciprian Enea: Am început activitatea noastră în perioada 2001-2002, ocupându-ne de marketing şi, uşor-uşor, am creat meseria de consultant în turism, la ora actuală existând în piaţă mai mulţi astfel de consultanţi.
Perioada de vârf a afacerii noastre a fost 2006-2008, atunci când toate lucrurile mergeau bine şi când făceai bani fără să-ţi propui. Noi am fost unii dintre cei numeroşi care au câştigat bani mai mulţi decât şi-au propus înainte de a avea o mică afacere. Ulterior, lucrurile s-au dus spre o zonă de disconfort pentru mai toată lumea şi am fost nevoiţi să ne extindem activitatea, intrând pe zona serviciilor turistice. Aveam site-ul besttourism.ro şi l-am transformat într-un hypermarket de turism, practic o agenţie online. La un moment dat, am vândut jumătate din afacere către Christian Tour. Mai târziu, în 2014, ni s-a aprobat un proiect european pe care îl depusesem cu câţiva ani în urmă şi, ca să putem duce mai departe finanţarea, a trebuit să reaşezăm structura acţionaritului de la Best Tourism şi am recuperat partea vândută. Am recumpărat toate acţiunile de la Christian Tour.
Reporter: Ce presupune proiectul realizat cu bani europeni?
Ciprian Enea: Proiectul european se referă la dezvoltarea agenţiei de turism. Acest proiect este în derulare şi trebuie să-l finalizăm. Din fondurile UE, practic, dezvoltăm softurile pe care le are hypermarketul Best Tourism acum - croaziere, cazare, masă, circuite, zboruri etc. Este axat în primul rând pe destinaţii estivale externe, de curse charter gen Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, city break-uri în oraşe europene, destinaţii exotice, croaziere, bilete de avion sau cazări. România este şi ea una dintre destinaţiile pe care le abordăm în activitatea noastră de intermediere.
Reporter: Cum aţi ajuns să preluaţi managementul la Gulliver Delta Resort?
Ciprian Enea: În paralel cu activitatea pe care o aveam, ne-am gândit la un produs pentru familiile cu copii, căruia i-am spus Gulliver Tours. Ne-am dat seama că ne lipseşte un produs aplicat. Am căutat câţiva ani acest tip de produs şi ne-am oprit pe acest hotel, l-am rebranduit, l-am reaşezat etc. Gulliver se adresează familiilor cu copii, în timpul vacanţelor, iar în extra-sezon - în special seniorilor care doresc să descopere sau să redescopere Delta Dunării. Am încheiat un contract de management cu proprietarul hotelului, închiriindu-l pentru o perioadă de cinci ani. Am renovat foarte mult şi aşteptăm să ne vină şi o nouă flotă de bărcuţe.
Reporter: Care este investiţia pe care aţi făcut-o în modernizarea resortului?
Ciprian Enea: În modernizări şi renovări am investit, până acum, în jur de 70.000 de euro şi ne mai costă încă 40.000-50.000 de euro, până la finalul anului, ca să finalizăm lucrările.
Reporter: În cât timp v-aţi propus să vă amortizaţi investiţia?
Ciprian Enea: Ne-am gândit că vom avea primii trei ani pentru amortizare şi următorii doi - pentru profit. Sperăm ca previziunile noastre să se concretizeze.
Reporter: Cum sunt organizate excursiile la acest hotel?
Ciprian Enea: Avem pachete ce conţin plecări din Bucureşti de două ori pe săptămână, din aprilie până la final de octombrie, transferuri garantate de la Murighiol la Uzlina, toate mesele sunt tip bufet şi conţin peşte şi preparate care nu sunt din peşte. Pachetele standard includ, pe lângă transferul din Bucureşti şi cu barca, nopţile de cazare, demipensiune sau all inclusive.
Reporter: Care sunt preţurile pachetelor oferite turiştilor?
Ciprian Enea: Preţul unui pachet adresat seniorilor, cu cinci zile şi patru nopţi, cu demipensiune, porneşte de la 399 de lei, în aprilie, şi ajunge la 449 de lei, în luna mai. Un pachet de weekend, cu pensiune completă, ajunge, în perioada aceasta, la aproximativ 600 de lei.
Reporter: Ce plimbări pot fi făcute, cu barca, în această zonă?
Ciprian Enea: Plimbările sunt opţionale, după cum urmează: sunt plimbări de două ore, de genul "Descoperă Delta", la 100 de lei de persoană, plimbări de patru ore la pădurea Letea, care pornesc de la 220 de lei/persoană şi cele către Sulina, tot de 220 de lei, dacă se optează doar pentru plimbare. La Letea pot fi făcute excursii cu jeep-urile în pădure sau vizite în satele pescăreşti, caz în care pachetul poate ajunge la circa 270 de lei de persoană.
Este posibil ca preţurile să nu fie considerate mici, dar preferăm să folosim bărci acoperite, astfel încât copiii să fie feriţi de vânt şi de ploaie. Acum avem parteneri cu care colaborăm pentru aceste tipuri de bărci, dar urmează să avem şi câteva bărcuţe ale noastre.
Reporter: De ce aţi ales Delta pentru dezvoltarea unui produs turistic?
Ciprian Enea: Mie îmi place foarte mult acest produs şi sunt persoane din România care nu au fost niciodată în Deltă. Acest aspect ne-a determinat să optăm pentru un astfel de produs. România are foarte multe de oferit, important este să nu facem rabat de la calitatea serviciilor.
Reporter: Cum a evoluat turismul în Delta Dunării?
Ciprian Enea: Cred că Delta şi-a dublat numărul de turişti, în ultimii trei ani faţă de 2012-2013. Cred că vorbim despre cea mai puternică explozie turistică din România. Se poate să ne concureze Transilvania, care a fost foarte promovată de prinţul Charles. Cred că Delta Dunării este zona cu potenţial turistic maxim în următorii 5-10 ani. Spunem acest lucru luând în considerare numărul de pensiuni construite şi gradul crescut de ocupare a hotelurilor. De asemenea, perioada de concedii în Deltă s-a lărgit.
Se construieşte atât în zona Deltei, cât şi în zonele periferice. Doar în Murighiol sunt zeci de pensiuni, hoteluri şi case de vacanţă noi, care dispun de câteva zeci până la câteva sute de camere. Totodată, au fost înregistrate foarte multe înmatriculări de bărci. În majoritatea cazurilor, cei care construiesc pensiuni păstrează specificul Deltei, folosind lemnul şi stuful ca materiale de construcţii. Sunt foarte multe locuri nedescoperite aici. Dacă până acum, în Deltă veneu cei pasionaţi de natură, de pescuit, de păsări, acum încep să vină familii cu copii, oameni care-şi doresc să se relaxeze. Nu mai este o aventură, nu mai stai la cort, sunt bucătari specializaţi, bărci din ce în ce mai bune etc. Ai acelaşi confort ca în orice altă locaţie turistică din România, cu spectacolul de rigoare oferit de natură şi cu atracţiile locului, cu specificul culinar etc.
Reporter: În ultimii ani, în Deltă vin mai mult turişti străini sau numărul românilor este mai mare?
Ciprian Enea: Sunt foarte mulţi turişti străini, la care se adaugă un număr important de români şi acesta este câştigul foarte mare.
Reporter: Cum s-a educat turistul român?
Ciprian Enea: Turistul român a învăţat să călătorească, să meargă în vacanţe, să nu mai cheltuiască bani fără rost, să închirieze hotelul care trebuie, să nu îşi mai ia vacanţa după ce spun vecinii sau prietenii etc. Am devenit mai inteligenţi şi mai chibzuiţi şi preferăm vacanţele mai ieftine şi mai dese. De asemenea, profităm mai mult de vacanţele de răsfăţ, cum ar fi city break-urile în oraşe ca Roma.
Reporter: Revenind la afacerea dumneavoastră, ce alte planuri aveţi în vedere?
Ciprian Enea: Este foarte greu să faci prognoze, pentru că suntem într-o piaţă extrem de instabilă. Cred că viitorul nostru în turism constă nu în intermediere, ci în conturarea de pachete de servicii proprii. Cu cât vom oferi mai multe servicii la prima mână, cu atât vom avea o afacere mai bună.
Reporter: Mulţumesc!