Dacă anul 2008 a fost caracterizat de efervescenţă în consum, actuala stare de spirit a românilor are ca principale atribute incertitudinea, teama, precum şi un sentiment de vulnerabilitate. Oamenii sunt mult mai reticenţi şi rezervaţi în asumarea riscurilor, iar legătura emoţională cu familia şi grija faţă de copii au crescut, relevă un raport recent al institutului de cercetare de piaţă "GfK".
"În comparaţie cu anul trecut, frământările şi temerile românilor în 2009 sunt mult mai bazale, fiind strâns legate de asigurarea stabilităţii financiare şi a siguranţei familiei", a declarat Andi Dumitrescu, director general "GfK" România.
În 2008, principalele preocupări erau legate de încercarea de a atinge un nivel de trai cât mai decent şi de a avea un plus de confort în viaţa de zi cu zi. Ceea ce îi frământa la acel moment era rata inflaţiei pentru că ea le ameninţa zona de câştig şi investiţii.
Anul acesta, într-un context dominat de incertitudine şi nesiguranţa privind viitorul apropiat, riscul de a-şi pierde locul de muncă a devenit cea mai puternică temere a românilor. Urmează teama de a nu-şi mai putea plăti datoriile şi îngrijorarea legată de scăderea calităţii vieţii.
Mulţi români cu venituri mici şi mijlocii s-au arătat mai îngrijoraţi anul acesta de riscul unei posibile îmbolnăviri. Este o zonă faţă de care se simt total descoperiţi: deşi public, serviciul de sănătate costă, iar majoritatea nu dispune de economii la care să apeleze în caz de urgenţă. În plus, nu-şi mai pot permite să acceseze un credit pentru a-şi acoperi cheltuielile de sănătate în caz de nevoie aşa cum ar fi făcut anii trecuţi când se puteau baza pe un venit relativ sigur şi puteau accesa produse bancare la preţuri mult mai mici decât acum.
Rolul statului în depăşirea acestei perioade de criză este considerat decisiv, dar există un mare capital de neîncredere în capacitatea Guvernului de a veni cu soluţii de redresare a situaţiei economice actuale.
În schimb, BNR, prin vocea Guvernatorului Mugur Isărescu, este privită cu încredere, fiind percepută drept singura instituţie care ţine cont de interesele românilor şi acţionează ferm în favoarea lor.
Informaţiile provin din studiul sindicalizat realizat de GfK România "Ce s-a schimbat în atitudinile şi comportamentul de cumpărare al românilor", lansat în iunie 2009. Studiul integrează informaţii din trei surse: panel de consumatori, cercetare calitativă şi cercetare cantitativă