Compania de consultanţă IPTANA a prezentat, ieri, studiul de fezabilitate revizuit pentru finalizarea construcţiei Aeroportului de la Ghimbav. "Încă de la începutul acestui mandat am încercat să găsim partea legală ca să continuăm investiţia. Azi vor fi aprobaţi indicatorii tehnico-econnomici, după care vom avea caietele de sarcini şi vom încerca ca până la începutul anului viitor, cel târziu, să începem procedurile de achiziţie pentru prima etapă. La două săptămâni de la intrarea în legalitate cu terenul, am definit actualizarea", a punctat preşedintele CJ Braşov, Adrian Veştea.
• Care este planul de lucrări pentru aeroport
În conformitate cu documentul elaborat de IPTANA, în primul rând, va trebui finalizată canalizarea pluvială, care a fost realizată doar la zona de amprentă a pistei. Laurenţiu Matache director departament infrastructură aeroportuară, a explicat: "Apoi va trebui realizată o cale de rulare care să facă legătura între pistă şi platforma de staţionare aeronave, care va fi prevăzută pentru 3 aeronave pentru început, dezvoltarea acesteia urmând să se facă etapizat, pe măsură ce traficul va creşte. Ulterior vor trebui amenajate clădirile: terminalul, un prim modul pe 3.600 mp cu o capacitate de 400 de pasageri, adică 2 aeronave, cu sosiri plecări interne şi internaţionale. De asemenea, este necesară ameanajarea remizei pentru autospecialele de stins incendii, 7 autospeciale, ceea ce va face aeroportul mai atractiv pentru anumite companii aeriene, dar şi amenajarea de puncte de control acces, un turn de control şi parcare publică. Un prim modul va fi dezvoltat modular cu 170 de locuri, dar şi locuri autobuze şi autocare, dar şi transport public". De asemenea, ar urma să fie realizată şi devierea canalului colector Besălcin până în Bârsa. În conformitate cu studiul de fezabilitate prezentat de IPTANA, în primul an investiţional ar urma să se facă calea de rulare între pistă şi platformă, platforma de parcare a aeronavelor, dar şi echipare cu balizaj a căii de rulare şi a platformei, precum şi realizarea unor elemente de protecţie la banda pistei în caz de ieşire în decor a aeronavei. Preţul pentru finalizarea aeroportului se ridică la suma de 47 de milioane de euro. "Costul investiţiei de bază este de 39 de milioane de euro, însă cheltuielile totale, dacă luăm în calcul şi cheltuielile cu autorizările şi alte taxe se va ajunge la 47 de milioane de euro", a precizat Laurenţiu Matache.
În conformitate cu studiul de fezabilitate aprobat ieri în şedinţa de plen a CJ Braşov, valoarea investiţie (fără TVA) este de 47.921.330 euro, din care construcţii şi montaj totalizează 31.212.730 euro. Valoarea investiţiei cu tot cu TVA este însă de 57.505.596 euro.
• 10 milioane de euro,în buget pentru aeroport
Adrian Veştea a precizat că pentru 2017, într-o primă etapă, va fi prevăzută în bugetul Consiliului Judeţean suma de 10 milioane de euro pentru lucrările la calea de rulare şi platformă. "Vom începe procedurile pentru proiectare şi execuţie la prima etapă, urmând ca în fiecare an să avem lucrări, astfel încât până în 2020 acest proiect să fie realizat. În afară de cele 10 milioane vor mai trebui 29 de milioane de euro pe partea de lucrări. Pentru finalizarea investiţiei, vom gândi forma asociativă cu ceilalţi parteneri, Municipiul Braşov, Municipiul Sfântu Gheorghe şi CJ Covasna, şi conturarea bugetului necesar", a explicat Adrian Veştea.
Totodată, primarul Braşovului, George Scripcaru, a subliniat faptul că în paralel cu derularea procedurilor de licitaţie pentru acest obiectiv, va trebui găsită şi modalitatea legală de asociere pentru ca ceilalţi parteneri să investească legal în acest obiectiv, dar şi demararea procedurii de găsire a unui operator.
• Un test de seriozitate
De cealaltă parte, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, a precizat că juriştii Primăriei Sfântu Gheorghe au găsit ca formulă de asociere crearea unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară din care să facă parte cele patru entităţi, ţinând cont că o astfel de Asociaţie poate realiza în comun proiecte de interes zonal. "Fiind un proiect de interes regional. Până nu a apărut legea cu terenul nu aveam pe ce să ne asociem. Eu consider că acest proiect este un test de seriozitate pentru cele 4 autorităţi locale. Dacă dorim, eu cred că vom găsi resursele financiară pentru această investiţie benefică. Vedem că această regiune este vitregită în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi şi dacă suntem serioşi, acest aeroport va fi construit înainte ca autostrada Braşov - Comarnic sau Braşov - Sibiu să fie realizate. Dacă ne punem pe treabă putem construi aeroportul în termenul prevăzut. Chiar dacă Bucureştiul nu e interesat de acest poriect, vom putea realiza obiectul", a punctat Antal Arpad.
Acesta a precizat că atât Consiliul Local Sfântu Gheorghe, cât şi CJ Covasna au aprobat hotărâri cu privire la investiţia a câte 3 milioane de euro în acest proiect. "Banii vor fi investiţi doar înainte de faza finală, adică chiar înainte de a se da drumul operării. Nu putem băga bani la început şi apoi să stăm şi să aşteptăm, pentru că obiectivul nu este pe teritoriul nostru administrativ", a explicat Arpad.
• Adrian Veştea: "Avem un an de zile la dispoziţie pentru a găsi cadrul legal de asociere"
Totodată, preşedintele CJ Braşov a subliniat faptul că odată clarificată situaţia juridică a terenului, următorul pas este începerea procedurilor de licitaţie pentru continuarea lucrărilor. "Vă asigur că anul viitor nu vom sta cu mâinile în sân şi anul viitor pe Aeroportul de la Ghimbav se va lucra. Trebuie să realizăm procedurile de achiziţie cât mai repede, apoi să se întocmeacă proiectul tehnic, să se obţină avizele şi să se înceapă lucrările efective. Cred că toate aceste lucrări preconizate pentru anul viitor se vor realiza cu fonduri de la bugetul judeţului. Apoi, vom găsi împreună cadrul juridic pentru acest parteneriat de investiţie, astfel ca până în 2020 cele 4 entităţi să ne asumăm suma de 29 de milioane de euro pentru a finaliza acest obiectiv. Nu ni se permitea să începem un demers de asociere înainte de a avea suprafaţa de teren în proprietate. Avem un an de zile la dispoziţie pentru a găsi cadrul legal de asociere", a spus Adrian Veştea.