Societatea bucureştenă "Sin", din industria chimică, a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, o pierdere de 76 milioane de lei, comparativ cu profitul de 907 milioane de lei, aferent perioadei similare din 2004. Directorul general al companiei, Anca Rămneanţu, ne-a declarat că principala cauză a acestui rezultat o constituie scăderea volumului vînzărilor, pe fondul unei cereri diminuate. Domnia sa crede că piaţa va continua să scadă, în acest sens compania avînd în vedere măsuri conservatoare de reducere a cheltuielilor. Activitatea companiei este afectată şi de deprecierea monedei euro, întrucît ponderea exporturilor a crescut în acest an la aproape 50%. Toate acestea s-au reflectat în rezultatele obţinute în primul trimestru al anului, mai slabe comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (cifră de afaceri de 20 de miliarde de lei, faţă de 24 miliarde de lei, şi venituri totale de 22 miliarde de lei, faţă de 24 miliarde). Directorul general al companiei speră ca acest an să se încheie fără pierderi masive.
• Creşterea preţurilor la utilităţi - una dintre cele mai mari probleme
La fel ca majoritatea societăţilor din ţara noastră, "Sin" se confruntă cu probleme determinate de majorarea preţului la utilităţi. Directorul general al companiei consideră nejustificată creşterea acestora. "Este inadmisibil ceea ce se întîmplă: doar abonamentul la gaze costă 200 de milioane de lei pe lună. În Ungaria preţurile la gaze sînt cu 20% mai mici", şi-a exprimat nemulţumirea Anca Rămneanţu. Domnia sa a mai subliniat o problemă "spinoasă" - taxele vamale aplicate materiilor prime care sînt importate, în timp ce produsele finite au taxe vamale zero. Astfel, societatea se confruntă cu o concurenţă neloială venită din partea produselor de import, care sînt comercializate la preţuri net inferioare celor ale producătorilor autohtoni.
• Compania caută noi pieţe de desfacere
În aceste condiţii, soluţia companiei este să se orienteze către export, prin căutarea de noi pieţe de desfacere. Tendinţa a existat încă din 2004 (cînd a crescut cu 39,2% producţia pentru export), însă cea mai mare parte a producţiei - aproape 64%, este destinată pieţei interne. Astfel, 36% din distribuţie priveşte firmele "Kober" Piatra Neamţ - 11%, "Izochem Trading" - 13%, "Lubrifin" Braşov - 8%, "Soctech" - 6%, "Danubiana" Bucureşti - 3%, "Chimester" Bucureşti - 5%, "Victoria" Floreşti - 4%, "Chimopar" Bucureşti - 2%. Principalii parteneri pe piaţa externă sînt "Dyo Boya" Turcia - 26% şi "Brentag" Bulgaria - 9%. Directorul general al companiei ne-a declarat că societatea încearcă, acum, să pătrundă pe piaţa Serbiei.
• "Sin" este unic producător de stearină, oleină şi trioleină
Societatea produce şi comercializează în ţară şi în străinătate, prin activităţi directe de import-export, produse din ramura industriei chimice şi petrochimice, materii prime, piese de schimb şi utilaje pentru indus-tria chimică şi petrochimică. Principalele produse sînt stearine (pentru producătorii de plastifianţi şi stabilizatori pentru mase plastice, pentru industria prelucrării cauciucului, pentru producătorii de cosmetice), oleină (pentru producătorii de plastifianţi, pentru industria textilă şi a cernelurilor tipografice), glicerină (pentru industria chimică), acizi distilaţi (pentru industria răşinilor achidice, unsorilor, sintezei cauciucului), trioleină (pentru industria prelucrării pieilor). Compania este unic producător de stearină, oleină şi trioleină şi unul dintre principalii producători şi comercianţi de emulsii hidrofugante pentru plăcile PAL şi PFL, şi de materii prime pentru indus-tria de plastifianţi şi de prelucrare a cauciucului.
"Sin" este principalul agent economic din ţara noastră care deţine tehnologiile şi instalaţiile pentru chimizarea complexă a grăsimilor naturale, animale şi vegetale. Produsele "Sin" concurează pe piaţa internă cu produsele din import, în timp ce pe piaţa externă principalii competitori sînt "Setuza" Cehia, "Henkel" Gmbh Germania, "Unichema" Germania, "Oleofina" Belgia.
Compania se aprovizionează fie de pe piaţa internă, direct de la producători ("Unirea" Iaşi, "Olpo" Podari, "Agricover" Buzău, "Prutul" Galaţi, "Cerealcom" Roşiori), fie de pe piaţa externă ("Fridinchen" şi "Engelhard" din Germania, "Atev" şi "Szatev Feherje" din Ungaria).
• Investiţii de 300.000 de euro în acest an
Din cauza aşteptărilor pesimiste pentru acest an, compania va realiza investiţii ce se ridică la numai 300.000 de euro, ne-a declarat directorul general al "Sin", care a precizat că atenţia va fi acordată politicii de mediu. Anca Rămneanţu ne-a spus că anul trecut investiţiile au fost modeste şi au constat în principal în achiziţionarea de utilaje.
Societatea a fost înfiinţată în 1990, prin preluarea parţială a patrimoniului fostei întreprinderi de săpun "Stela" Bucureşti. Astfel, secţia de chimizare a grăsimilor s-a desprins de secţia de fabricare a săpunului şi s-a organizat ca unitate industrială cu personalitate juridică proprie, cu numele "Sin", denumire înregistrată la OSIM ca marcă de fabrică. În anul 2000, FPS a vîndut procentul deţinut, de 69,96%, către "Resin" Rîmnicu Vîlcea. De atunci au survenit o serie de modificări în structura acţionariatului, astfel încît în prezent "Resin" deţine 61,73%, SIF "Muntenia" - 25,42% şi persoanele fizice Verestoy Attila şi Verestoy Erzsebet - cîte 4,11% fiecare din capitalul social.