Cea mai importantă resursă a ţării, inteligenţa, este rispită în toate colţurile lumii şi niciun guvern autohton nu pare preocupat să o recupereze. Elevi eminenţi ajung studenţi la universităţi din top 10 mondial, şi preferă să-şi pună în valoare cunoştinţele în afara graniţelor, iar mai nou s-a ajuns în situaţia în care părinţii preferă să-şi trimită copiii la şcoli în străinătate de la vârste tot mai mici. Există temerea ca un copil, oricât de dotat ar fi din punct de vedere intelectual, se poate pierde pe parcurs din cauza sistemului de învăţământ autohton.
Anul acesta am aflat că unul dintre cei mai promiţători copii ai planetei provine din ţara noastră. Conform blastingnews.com, Anthony Popa Urria, un băieţel în vârstă de cinci ani, care locuieşte cu părinţii în Canada, are un IQ de 154, la acelaşi nivel cu cel pe care l-a avut celebrul fizician Albert Einstein. Potrivit organizaţiei MENSA, care reuneşte cei mai inteligenţi copii ai planetei, Anthony se află pe primul loc. La trei ani, acesta era capabil să numere până la 1000, să pronunţe alfabetul şi să vorbească în trei limbi (italiană, engleză şi spaniolă). Este evident că dincolo de mândria legată de originea copilului genial, ţara noastră nu va reuşi să beneficieze în vreun fel de genialitatea acestuia.
De mai mulţi ani există o lege care prevede selectarea copiilor supradotaţi, aceştia urmând să fie educaţi într-un sistem separat de cel naţional. Legea Educaţiei Naţionale din 2011 prevede un pachet de măsuri destinate copiilor supradotaţi, cu performanţe deosebite. Din lipsă de fonduri, totul a rămas la nivel teoretic, mai mult, aceşti copii care sunt cu mult peste medie sunt priviţi cu ostilitate, deoarece "creează probleme", iar sistemul nu face altceva decât să le inhibe toate abilităţile speciale. Ana-Ilinca, un copil din Adjud, cu un coeficient de inteligenţă mult peste medie, nu a mai fost primită de către educatoare la grădiniţă deoarce "nu reuşea să se mai descurce" la nivel cu ceilalţi colegi. Abia la psiholog părinţii au aflat că au un copil supradotat. Presa a relatat în această vară povestea lui Cosmin Andrei, calificat la Olimpiada de Astronomie şi Astrofizică din Indonezia. În vârstă de 15 ani Cosmin este cel mai mic dintre olimpicii calificaţi vreodată la olimpiada de profil, realizând această performanţă exclusiv prin eforturi proprii, pregătindu-se singur, începând din clasa a VII-a, după manualele de fizică de liceu. Exemplele sunt multiple, dar din nefericire fără un cadru adecvat şi fără susţinere materială din partea Ministerului Educaţiei, mulţi dintre ei se pierd. Profesorul Florin Colceag (licenţiat în matematică, doctor în economie şi specialist internaţional în consulanţă sustenabilă), care de mai bine de 20 de ani se ocupă de copiii geniali şi militează pentru schimbarea sistemului educaţional, crede că performanţa nu depinde doar de IQ, ci în special de modul în care sunt educaţi copiii. Conform unor studii de dată recentă, aproximativ 4% dintre copiii care se nasc în ţara noastră sunt supradotaţi, dar sub 2% reuşesc să-şi pună în valoare capacităţile extraordinare.
1. Un moment !
(mesaj trimis de Mihai în data de 19.11.2015, 16:59)
Buna ziua,
Este greu pentru acei profesori de la gradinita sa inteleaga amploarea si importanta unui astfel de copil, daca ei la randul lor nu sunt capabili sa inegreze un astfel de copil si sa ii insufle vorbe positive ca sa il ajute sa se dezvolte.
Ideea este ca multi oameni cand se vad cu o problema prefera sa o dea la oparte decat sa o rezolve.