Problemele învăţământului sunt multiple, dar cele mai mari provocări vin din mediul rural. Oricâte proiecte au fost demarate pe această zonă, în continuare calitatea procesului educaţional este una scăzută în foarte multe şcoli de la sat. În ţara noastră sunt necesare politici convergente care să crească în zona rurală calitatea educaţiei, susţin mai mulţi foşti miniştri ai Educaţiei.
Preşedintele Comisiei de învăţământ din Senat, Liviu Pop, a făcut mai multe declaraţii în acest sens la prezentarea "Raportului privind starea învăţământului pentru anul şcolar 2017-2018" de către conducerea Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti: "Reprezentaţi 10% din tot ceea ce înseamnă elevii din România. 10% dintre elevii din România sunt în Bucureşti şi sunteţi din punctul acesta de vedere reperul pe care MEN, Parlamentul României, administraţiile locale trebuie să îl preia. De ce spun lucrul acesta? Pentru că încă avem multe lucruri de rezolvat în ţara aceasta, într-o ţară dezechilibrată din perspectiva sistemului educaţional - din cele 3.000 de unităţi administrativ teritoriale - 3.000 şi ceva de primării, 1.600, aproape 1.700, au sub 300 de elevi. Din punctul acesta de vedere, România putem spune că este puţin ruptă în două în zona rurală. Trebuie două politici convergente care să aducă şi să crească din această perspectivă calitatea învăţământului din zona rurală. În zona urbană, avem aproape 600 de unităţi şcolare, care au încă sub 300 de elevi, iar aici este o chestiune de management al primăriilor, al consiliilor judeţene, alături de inspectoratele şcolare. Trebuie să eficientizăm şi acolo managementul. În cei doi ani am separat competenţele". Pop susţine că pentru prima dată după mai bine de 20 de ani MEN "nu se mai ocupă" de construcţii de şcoli şi a susţinut că încă mai există probleme în evaluarea cadrelor didactice şi a managementului.
Senatorul Ecaterina Andronescu a spus, după discuţiile legate de raport, că datele prezentate sunt importante şi ar trebui dezbătute, susţinând că în ceea ce priveşte abandonul şcolar ar trebui făcută o cercetare foarte serioasă, pentru că apar foarte multe date menite să alarmeze care nu au o bază reală.
Ceasuri cu buton de panică
Primarul sectorului 5, Daniel Florea, a anunţat că a fost creat un departament la nivelul Poliţiei Locale din sector pentru combaterea violenţei în şcoli, care este condus de un psiholog, şi că pentru protejarea copiilor vor fi cumpărate şi donate ceasuri care au un buton de panică:
"5.000 de copii din sector vor primi nişte ceasuri inteligente cu un buton de panică. Aceste ceasuri sunt urmărite prin GPS şi sunt corelate cu serverul de la Poliţia Locală. (...) În momentul în care copilul apasă butonul de panică sunt patru numere de telefon presetate - 3 membri de familie şi cel de-al patrulea la Poliţia Locală. Când sună la Poliţia Locală se activează camera de luat vederi, GPS şi ştim exact unde este copilul şi care este pericolul".