Disputele privind utilizarea sau nu a organismelor modificate genetic(OMG) reprezintă, în fapt, un conflict de interese economice şi nu are nicio legatură cu siguranţa alimentelor, a spus ieri Ioan Popa, proprietarul celui mai mare producător de carne de pui din ţara noastră, Transavia.
Potrivit domniei sale, în acest conflict sunt implicaţi, pe de o parte, producătorii agricoli, iar pe iar pe de altă parte furnizorii de pesticide şi îngrăşăminte. Domnia sa a explicat: "Producătorii vor un randament mai mare al producţiei, pentru că urmăresc, ca orice agent economic, o mai bună marjă de profit. Ar prefera, deci, să folosească OMG-uri. În acelaşi timp, organismele nemodificate genetic au nevoie de mai multe pesticide şi îngrăşăminte. Prin urmare, furnizorii acestor produse sunt în spatele tuturor mişcărilor împotriva OMG-urilor".
Transavia intenţionează ca, în următorii doi ani, să îşi extindă activitatea de producţie vegetală prin cultivarea a încă 5000 de hectare cu soia. "Noi vom respecta cerinţele europene cu privire la soia nemodificată genetic, însă acest lucru nu înseamnă că sunt de acord cu practicile europene în această privinţă". Ioan Popa susţine că poziţia europeană cu privire la OMG nu este foarte etică, deoarece, în timp ce agricultorii comunitari nu le pot utiliza, Uniunea Europeană importă anumite produse despre care nu se ştie cum au fost obţinute.
Transavia cultivă în prezent 8000 de hectare cu produse vegetale (n.r.-cereale) pe care le foloseşte pentru a-şi asigura necesarul de consum pentru fermele de păsări pe care le deţine. Managementul companiei intenţionează, însă, să îşi extindă această suprafaţă la 15.000 de hectare în următorul an. "Astfel ne vom asigura cam 80% din nutreţurile necesare creşterii păsărilor", a spus Ioan Popa.
Produsele Transavia provin dintr-un sistem de producţie integrat. Compania a înfiinţat acum doi ani o divizie vegetală pentru a produce cerealele în regim propriu, având în exploatare terenuri din judeţele Alba, Sibiu şi Cluj.
Potrivit proprietarului, Transavia a ajuns la un nivel la care nu se mai poate dezvolta decât prin achiziţii sau investiţii de la zero. Estimările companiei pentru anul 2013 includ o creştere a cifrei de afaceri cu 10-15% faţă de 2012, după ce investiţiile din acest an au depăşit suma iniţial bugetată, respectiv 8 milioane de euro. "Lucrăm profitabil pentru că am ştiut să nu ne îndatorăm prea mult şi ne-am respectat partenerii", a arătat Ioan Popa.
În ultimii şapte ani, Transavia a realizat investiţii de peste 60 milioane de euro. În acest an compania a investit în modernizarea a trei ferme de păsări, un depozit frigorific de carne, achiziţionarea de maşini pentru transportul de marfă şi utilaje agricole pentru fermele vegetale. Ioan Popa a arătat că, în 2014, Transavia va continua investiţiile în tehnologia procesului de producţie şi în comunicare.
Anul trecut, producătorul de carne de pasăre a avut afaceri de 426,9 milioane lei (95,8 milioane euro), în creştere cu 19% faţă de 2011, şi un profit net de 33,7 milioane lei (7,5 milioane euro), cu 28% mai mare.
Compania rămâne lider de piaţă în producţia de carne de pasăre, cu o cotă de 20% în contextul în care importurile ilegale nu sunt luate în calcul, conform lui Ioan Popa.
• Marea Britanie - cea mai mare piaţă de desfacere pe plan extern pentru Transavia
În ceea ce priveşte exporturile, acestea au reprezentat circa 15% din afaceri şi au avut ca destinaţie ţări precum Marea Britanie, Franţa, Spania şi Croaţia. "Anul acesta, vânzările au mers mai greu, viteza de rotaţie a cărnii s-a schimbat, dar am încheiat contracte cu parteneri europeni şi ne-am extins pieţele", a spus directorul general care a adăugat că Transavia exportă mai ales pe piaţa britanică. În acelaşi timp domnia sa a punctat acum două zile în cadrul târgului internaţional de carne Carnexpo că, în 2012, a fost nevoit să găsească clienţi pe pieţele externe pentru carne în valoare de 10 milioane de euro.
• Majoritatea românilor consumă zilnic carne de pasăre
Conform unui studiu realizat de compania Transavia, anul trecut, 65,5% dintre români consumă carne de pui aproape zilnic, iar 77% săptămânal, cantitatea medie lunară consumată fiind de 2-3 kilograme. Majoritatea celor care o consumă preferă pieptul de pui. De asemenea, 70% dintre respondenţi consideră acest tip de carne sănătos, datorită conţinutului scăzut de colesterol, în timp ce 57% şi-ar dori să afle mai multe beneficii ale consumului pentru sănătate.
"Transavia promovează alegerile alimentare naturale. De aceea, am demarat un program de nutriţie în şcoli, program care se desfăşoară deocamdată numai în Bucureşti", a spus Ioan Popa.
De asemenea domnia sa a punctat că, uneori, a consuma alimente biologice nu este chiar sigur din punct de vedere al normelor sanitare.
Grupul de companii Transavia, din care face parte şi Avicola Braşov, produce peste 50.000 de tone de carne pe an în unităţi de producţie în Transilvania. Transavia deţine 15 ferme de creştere a puilor de carne, două ferme de reproducţie şi două staţii de incubaţie, o fabrică de nutreţuri combinate, două abatoare de industrializare a cărnii şi o fabrică de procesare a cărnii, precum şi două ferme vegetale şi are peste 1.500 de angajaţi.