Ioan Rusu: "Nabucco este un proiect competitiv"
Aristică Brânzan
Ziarul BURSA #Companii #Industrie Extractivă / 29 octombrie 2012
SNTGN "Transgaz" SA Mediaş este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale din România, având ca principal obiectiv îndeplinirea strategiei naţionale pentru transportul, tranzitul internaţional, dispecerizarea gazelor naturale şi cercetarea-proiectarea în domeniul transportului de gaze naturale.
În cei 12 ani de existenţă ca societate naţională de sine stătătoare, "Transgaz" SA Mediaş a avut ca obiective primordiale atât asigurarea şi menţinerea funcţionării Sistemului Naţional de Transport (SNT) gaze naturale în condiţii de siguranţă, eficienţă economică, calitate, şi la nivelul standardelor de performanţă şi mediu, cât şi dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii SNT, care în prezent cuprinde peste 13.200 km de conducte şi racorduri de alimentare gaze naturale.
În prezent, SNTGN "Transgaz" Mediaş are un capital social de 117.738.440 lei, împărţit în 11.773.844 acţiuni cu valoarea nominală de 10 lei, tranzacţionate la Bursa de Valori Bucureşti (Categoria I-a, simbol TGN), principalii săi acţionari fiind statul, prin intermediul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (73,5%), respectiv Fondul Proprietatea SA Bucureşti (14,98%), în prima parte a acestui an desfăşurându-şi activitatea cu un număr mediu de 4.949 angajaţi.
• Interviu cu domnul Ioan Rusu, director general al Societăţii Naţionale de Transport Gaze Naturale "TRANSGAZ" Mediaş
Reporter: Cum comentaţi evoluţia activităţii companiei în prima parte a acestui an?
Ioan Rusu: Activitatea desfăşurată în cursul semestrului I 2012 a fost una bună, concretizată într-o cifră de afaceri în valoare de 718.276.534 lei, mai mare cu 0,8%, respectiv 5.645.853 lei faţă de cea obţinută în sem. I 2011 şi un profit net de 210.353.385 lei.
Reporter: Ce cantităţi de gaze naturale au fost operate de TRANSGAZ Mediaş în ultimii ani şi cine au fost principalii beneficiari ai serviciilor oferite de companie?
Ioan Rusu: În anul 2009, volumul de gaze vehiculate a fost de 14.381.030 mii mc, în 2010 de 14.735.000 mii mc, iar în 2011 de 15.476.301 mii mc. Creşterea an de an a volumului de gaze transportate prin SNT se datorează creşterii cererii pentru acest produs pe piaţa gazelor. În ceea ce priveşte principalii utilizatori ai Sistemului Naţional de Transport gestionat de noi, aceştia sunt GDF SUEZ Energy România, E.O.N Gaz România, Interagro S.A. Bucureşti, Azomureş S.A. Tg. Mureş, Electrocentrale Bucureşti, Electrocentrale Galaţi, OMV-Petrom S.A. Bucureşti, Petrom Gas Bucureşti, Conef Gaz Bucureşti.
Reporter: Care este ponderea principalelor grupe de servicii în veniturile societăţii?
Ioan Rusu: Veniturile realizate de SNTGN TRANSGAZ SA Mediaş sunt, în cea mai mare parte, realizate din activitatea de bază a companiei, cea de transport gaze naturale, urmată de cea de tranzit internaţional al gazelor naturale.
Reporter: Ce investiţii s-au făcut în anul 2011 pentru modernizarea şi retehnologizarea SNT?
Ioan Rusu: În anul 2011, au fost puse în funcţiune obiective de investiţii în valoare de 162.196.890 lei, din care menţionăm următoarele: modernizare SRM Blaj, modernizare SRM Iaşi, modernizare SRM Turnu Măgurele, modernizare SRM Galaţi (linii de măsură), modernizare SRM Drăgăşani, panou de măsură STC Daneş, conducta de transport gaze naturale 10" Negru Vodă - Techirghiol, conducta de transport gaze naturale 28" Filipeşti - Butimanu - recepţie parţială 17 km, conducta de transport gaze naturale 16" Hârlău - Bucecea - recepţie parţială 14,7 km, sistematizare nod tehnologic Oneşti.
Reporter: În ce stadiu se află proiectul NABUCCO, proiect de mare interes pentru România?
Ioan Rusu: În jurul Europei există suficiente surse care să acopere creşterea preconizată a cererii de gaze pe continentul nostru pentru următoaresle decenii, dar în prezent nu există suficiente posibilităţi de transport a acestor volume de gaze naturale către pieţele gaziere europene. De asemenea, datorită faptului că pentru anumite regiuni din partea centrală a Europei de Vest şi Balcani, distanţa de la Marea Caspică este mai scurtă decât faţă de alte surse (în principal Rusia), se consideră că în acest sens Nabucco este un proiect competitiv. Analiza de piaţă a dovedit aceste presupuneri.
Referitor la stadiul proiectului, vă comunicăm faptul că recent sectorul ungar al conductei Nabucco, care traversează 384 km din teritoriul Ungariei, a obţinut ultima Autorizaţie de Mediu necesară. Ungaria este primul stat în care Nabucco a încheiat cu succes procesul de obţinere a autorizaţiei de mediu.
Nabucco Vest reprezintă noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa şi principala componentă a Coridorului Sudic. Va fi o conductă care va conecta regiunile cele mai bogate în resurse de gaze naturale de pe glob - regiunea Mării Caspice, Orientul Mijlociu - cu pieţele europene de consum.
Conducta va face legătura între graniţa turco-bulgară şi Baumgarten, Austria - unul dintre cele mai importante terminale de gaz din Europa Centrală - via Bulgaria, România şi Ungaria. La momentul finalizării proiectului, capacitatea anuală a conductei lungi de 1.300 km va fi scalabilă între 10-23 mliliarde mc. Construcţia conductei estre sprijinită prin Acordul Interguvernamental semnat la Ankara în 2009, care armonizează cadrul legislativ şi oferă condiţii de transport stabile şi egale tuturor partenerilor şi clienţilor.
Este recunoscut faptul că Europa Centrală şi de Vest se va confrunta în următoarele două decenii cu o scădere considerabilă a aprovizionării cu energie şi cu preţuri ale gazelor ce vor creşte dramatic odată cu scăderea producţiei. În aceste condiţii este crucială crearea unei noi infrastructuri care să facă faţă cererii viitoare şi care să asigure atât securitatea aprovizionării, cât şi diversificarea surselor de aprovizionare.
Reporter: Proiecte de viitor?
Ioan Rusu: Proiectele de viitor ale companiei sunt în principal legate de interconectarea SNT cu ţările vecine. Unul dintre aceste proiecte este interconectarea SNT cu sistemul similar din Bulgaria pe ruta Giurgiu-Ruse. Principalul scop al proiectului este creşterea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a României şi Bulgariei.
Reporter: Care este capitalizarea bursieră a SNTGN TRANSGAZ S.A. în prezent?
Ioan Rusu: Cu o capitalizare bursieră de peste 2,20 miliarde lei (497 milioane euro), TRANSGAZ S.A. Mediaş ocupă poziţia a 5-a în topul companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), fapt ce demonstrează forţa şi capabilitatea acesteia de a performa, de a fi şi rămâne viabilă într-un mediu aflat în continuă transformare, puterea ei de a fi competitivă şi de a face faţă cu succes regulilor pieţei în care acţionează.
Reporter: Mulţumesc!
1. fff slab interviu
(mesaj trimis de antonescu în data de 29.10.2012, 19:36)
foarte slab interviu...iar ultima intrebare e mai mult decit ridicola...ca sa nu spun copilareasca...parca at scrie pt elevi de clasa 2