Acest capitol tratează câteva din cazurile puternic mediatizate şi care au fost gestionate de autoritate, fiecare constituind cazuri aparte.
Astfel, un colos industrial ca SC Fortus SA Iaşi, specializat în fabricarea utilajelor pentru metalurgie, a fost privatizat prin încheierea contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni în 2003, cumpărător fiind SC Metalexportimport SA Bucureşti (64,69% acţiuni cumpărate din total capital social). Iată cum a ajuns această unitate reprezentativă a economiei judeţului Iaşi în procedură de insolvenţă:
Întrucât cumpărătorul nu a îndeplinit la scadenţă angajamentele asumate prin contract, Colegiul Director al AVAS a aprobat în august 2008 executarea gajului constituit în favoarea AVAS asupra pachetului de 22.808.542 acţiuni şi desfiinţarea pe cale judiciară cu daune interese a contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat pentru SC Fortus SA, iar ulterior Depozitarul Central a confirmat că a transferat la cererea AVAS un număr de 22.808.542 acţiuni cu valoare nominală de 2,5 lei reprezentând 60,0296% din totalul de acţiuni la SC Fortus SA Iaşi.
Încheierea judecătorului delegat a fost atacată cu recurs de către administratorul special la acea dată, precum şi de către SC Metalexportimport. După mai multe amânări, dosarul a fost soluţionat în iunie 2009, când instanţa a decis admiterea recursurilor şi casarea în totalitate a încheierii judecătorului delegat.
În urma cererilor mai multor creditori, printre care Administraţia Finanţelor Publice Iaşi şi BCR, în martie 2008 (anterior reîntoarcerii societăţii în portofoliul AVAS), printr-o sentinţă a Tribunalului Iaşi-Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ, Judecătorul Sindic, dispune deschiderea procedurii insolvenţei prevăzute de Legea nr. 85/2006, împotriva debitorului SC Fortus SA Iaşi, ridicarea dreptului de administrare şi numeşte un administrator judiciar, sentinţa rămânând definitivă după ce Curtea de Apel Iaşi a respins recursul formulat de societate.
În legătură cu procesul de insolvenţă al SC Fortus SA, administratorul special la acea dată şi SC Metalexportimport SA au depus cereri de strămutare a acestuia, formându-se alte două dosare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie Bucureşti.
În tot acest proces am urmărit o luptă pentru instalarea administratorului special. Astfel, încă din septembrie 2008, Adunarea Generală a Acţionarilor când acţionar majoritar era SC Metalexportimport SA a desemnat în conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, un administrator special.
Ulterior, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 şi ale Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Statutului SC Fortus SA Iaşi, la cererea AVAS, în calitate de acţionar reprezentând 60,03% din capitalul social al societăţii, administratorul judiciar al SC Fortus SA Iaşi a convocat pentru luna martie 2009 având ca ordine de zi: "revocarea şi alegerea unui nou administrator special". În baza hotărârilor AGA de numire a unui nou administrator special din partea acţionarului majoritar AVAS, judecătorul delegat de pe lângă Tribunalul Iaşi a admis cererea.
Faţă de contestaţiile multiple formulate de către fostul administrator special, administratorul special numit de AVAS a transmis la instanţe cereri de renunţare.
De reţinut că de la instalarea noului administrator special numit de AVAS s-au produs importante mutaţii în activitatea unităţii care dispunea de un număr considerabil de comenzi de la beneficiarii tradiţionali.
Spre deosebire de perioada anterioară, AVAS a constatat că:
- administratorul judiciar a întocmit şi publicat cu regularitate, rapoartele proprii în "Buletinul Insolvenţei", făcând totodată comunicările necesare către CNVM;
- administratorul judiciar a urmărit cu stricteţe plăţile care se fac la nivelul societăţii, iar situaţiile financiare ale SC Fortus SA aferente exerciţiului financiar 2008 au fost depuse la Administraţia Financiară Iaşi;
- conform datelor cuprinse în Planul de Reorganizare, la data de 20.01.2008 situaţia preliminară a creanţelor la masa creditorilor înregistra o valoare solicitată totală de 283.610.177,41 lei, cu recunoaşterea de către SC Fortus SA a sumei de 269.789.484,96 lei, dintre care: creanţe garantate 199.944.778,67 lei, creanţe bugetare 97.152,9 lei şi creanţe salariale 50.393.486,04 lei.
Principalii indicatori ai planului de reorganizare judiciară au fost estimaţi având în vedere continuarea activităţii de bază a societăţii în condiţii de rentabilitate economică şi profit, cuprinzând:
- măsuri de natură organizatorică şi managerială;
- valorificări de terenuri disponibile;
- valorificări clădiri disponibile;
- valorificări mijloace fixe neutilizate;
- reducerea numărului de salariaţi cu 250 persoane (de la 1.590 salariaţi la 1.340 salariaţi, (această măsură având acordul sindicatului).
- măsuri de natură tehnică şi tehnologică;
- modernizarea unor utilaje şi tehnologii şi reabilitarea unor instalaţii şi echipamente absolut necesare continuării activităţii de productie în condiţii de eficienţă şi rentabilitate.
- reamplasarea unor utilaje şi fluxuri tehnologice în vederea comasării activităţilor de producţie şi valorificării activelor disponibile.
- măsuri de natură financiară;
- diminuarea obligaţiilor financiare prin plata creanţelor înscrise la masa credală;
- valorificări de stocuri;
- încasări de creanţe.
(Va urma)