"Malaysia Airlines", compania aeriană care a pierdut un avion cu 239 de persoane la bord în urmă cu trei ani, într-unul dintre cele mai de durată mistere aviatice din istorie, a devenit prima societate care a semnat un acord de urmărire spaţială a aeronavelor sale.
"Malaysia Airlines" a ajuns la o înţelegere cu "Aireon" LLC, "Sitaonair" şi "FlightAware" LLC, prin care va monitoriza căile de zbor ale aeronavelor sale oriunde în lume, inclusiv în regiunile polare şi oceanele cele mai îndepărtate, scrie Bloomberg.
Sistemul de supraveghere utilizează 72 de sateliţi de comunicaţii, operaţi de către firma americană "Iridium" (a cărei activitate principală este vânzarea de telefoane conectate la reţeaua lor prin satelit).
Zborurile vor fi urmărite folosind un standard la nivel de industrie, cunoscut sub numele de "supraveghere dependentă automată - difuzare" ("automatic dependent surveillance - broadcast" ) sau ADS-B, care obţine de obicei date despre locaţia aeronavelor prin intermediul receptoarelor de la sol.
Utilizarea sateliţior va oferi o acoperire mai cuprinzătoare în regiuni îndepărtate.
Cele mai multe zboruri internaţionale transmit deja semnale care pot fi interceptate de la sol sau prin satelit, precizează Engadget.com şi BBC.
Cu toate că utilizarea de sateliţi pentru urmărirea aeronavelor ar trebui să ofere o acoperire mai cuprinzătoare, nu este clar dacă acest sistem i-ar fi permis companiei "Malaysia Airlines" să urmărească avionul pierdut.
Transmiţătorul care permitea companiei să afle locaţia avionului s-a oprit din funcţionare, iar comunicarea cu staţiile de la sol a fost întreruptă. Nu se ştie dacă transmiţătorul a funcţionat incorect sau a fost oprit în mod intenţionat. Totuşi, indiferent de situaţie, avionul nu ar fi fost vizibil pentru sateliţi, conform presei străine.
Cu toate că au fost găsite resturi ale avionului pierdut, locul unde a căzut corpul principal al aeronavei rămâne necunoscut. Până în prezent, se presupune că avionul s-a prăbuşit undeva în Oceanul Indian.