Banca Naţională a României este singura autoritate în măsură să decidă dacă activitatea desfăşurată de o entitate este de natura activităţii de creditare şi intră sub incidenţa ordonanţei adoptate săptămîna trecută de Executiv. Guvernul a adoptat unele măsuri finan-ciar-fiscale care reglementează, astfel, sectorul de activitate al instituţiilor financiare nebancare şi condiţiile de acces al acestora creditare, precum şi unele măsurile financiare necesare derulării unor proiecte ale Ministerului Finanţelor Publi-ce, se arată într-un comunicat de presă al Guvernului. Măsuri-le prevăzute de actul normativ stabilesc unele condiţii minime, uniforme şi nediscriminatorii de participare la piaţă, asigurarea şi menţinerea stabilităţii sistemului financiar nebancar, precum şi protecţia populaţiei.
Ordonanţa defineşte instituţia financiară nebancară ca fiind persoana juridică constituită pentru scopul de a desfăşura, cu titlul profesional, activităţi de creditare şi ale căror surse de finanţare provin din resurse proprii sau împrumutate de la instituţii de credit, de la alte instituţii financiare sau, după caz, din alte surse prevăzute în legi speciale. Instituţiile financiare nebancare au obligaţia de a se constitui ca societăţi comerciale pe acţiuni. Denumirea unei entităţi care poate desfăşura activitate de creditare va include sintagma "institiţie financiară nebancară" sau abrevierea "IFN".
Instituţiile financiare nebancare pot acorda credite precum cele de consum, ipotecare, imobiliare, microcredite, finanţarea tranzacţiilor comerciale, operaţiuni de factoring, scontare, forfetare. De asemenea, instituţiile finanaciare pot efectua operaţiuni de leasing financiar, emitere de garanţii şi asumare de angajamente, inclusiv garantarea creditului, acordarea de credite cu primire de bunuri spre păstrare, res-pectiv amanetare prin case de amanet, acordare de credite către membrii unor asociaţii fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimţămînt al salariaţilor sau pensionarilor, în vederea sprijinirii prin împrumuturi financiare a membrilor lor, respectiv case de ajutor reciproc. IFN pot emite şi administra carduri de credit şi pot desfăşura activităţi legate de procesarea tranzacţiilor cu acestea, pot acorda servicii conexe de consultanţă, pot efectua operaţiuni în mandat în relaţia cu alte instituţii financiare nebancare sau instituţii de credit legate de activitatea de creditare legate de acestea. În ceea ce priveşte bunurile mobile şi imobile, instituţiile financiare bancare pot desfăşura următoarele activităţi: operaţiuni necesare desfăşurării activităţii, închiriere de bunuri mobile şi imobile către terţe părţi, inclusiv leasing operaţional, cu condiţia ca valoarea bunurilor să nu depăşească un anumit prag, care va fi stabilit ulterior de BNR, operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile dobîndite ca urmare a executării silite a creanţelor instituţiilor financiare nebancare sau renunţării voluntare de către utilizator la bunurile care fac obiectul contractelor de leasing financiar. Potrivit actului normative interzice IFN atragerea de la public de depozite ori alte fonduri rambursabile, emiterea de obligaţiuni, cu excepţia ofertei publice adresate investitorilor calificaţi, în înţelesul legii privind piaţa de capital, includerea în obiectul principal de activitate a oricărei alte activităţi decît cele enumerate anterior. Conform reglementării, capitalul social minim al societăţilor financiare nebancare nu va putea fi mai mic decît echivalentul în moneda naţională a sumei de 200.000 euro. BNR va putea stabili nivele diferenţiate de capital social minim în funcţie de tipul de activitate al instituţiei financiare nebancare. Acţiunile emise de IFN nu pot fi decît acţiuni nominative. Acestea îşi vor putea majora capitalul social prin aporturi băneşti, prin încorporarea rezervelor constituite din profitul net, a dividendelor din profitul net cuvenit acţionarilor după plata impozitului pe dividende. Instituţiile financiare nebancare vor emite, cu res-pectarea reglementărilor BNR, norme interne pentru realizarea obiectului de activitate în conformitate cu regulile unei practici prudente şi sănătoase. De asemenea, înfiinţarea unei instituţii financiare nebancare va fi notificată BNR în termen de 30 de zile de la data înmatriculării în registrul comerţului, iar aceasta îşi va putea desfăşura activităţile specifice numai după primirea de la BNR a documentului care atestă înscrierea în Registrul general. Unele IFN vor fi înscrise de BNR şi într-un Registru special pe baza următoarelor criterii: cifra de afaceri, volumul creditelor, gradul de îndatorare, totalul activelor, capitaluri proprii. În urma notificării efectuate de casele de ajutor reciproc şi casele de amanet la BNR, acestea vor fi luate în evidenţă şi înscrise în Registrul de evidenţă ţinut la BNR. Pentru realizarea unei stabilităţi financiare, BNR va realiza monitorizarea instituţiilor financiare bancare înscrise în registrul general şi supravegherea prudenţială a acelora înscrise în registrul special. IFN sînt obligate să transmită BNR orice informaţie solicitată de aceasta. BNR va putea lua măsuri de sancţionare a instituţiilor financiare nebancare în cazul încălcării prevederilor legii a reglementărilor emise de BNR, inclusiv în domeniul prudenţial, ori a reglementărilor proprii ale IFN, efectuării de operaţiuni fictive şi fără acoperire reală, neraportarea, raportarea cu întîrziere sau raportarea de date eronate privind indicatorii de stabilitate financiară, indicatorii de prudenţă ori alţi indicatori din reglementările BNR, administrarea necorespunzătoare a patrimoniului.