Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI) a lansat ieri licitaţia internaţională pentru faza pilot a proiectului "Economia bazată pe Cunoaştere", care presupune crearea de reţele locale de comunicaţii în zonele defavorizate din România. "Proiectul pilot presupune construirea reţelelor electronice, achiziţionarea echipamentelor de comunicaţii şi servicii de integrare pentru nouă localităţi", a declarat joi ministrul comunicaţiilor, Zsolt Nagy, la Ziua Comunicaţiilor, de la CERF 2005.
Localităţile selectate sunt Pilu (Arad), Albeştii de Muscel (Argeş), Lapusnicu Mare (Caraş Se-verin), Corund (Harghita), Ostra (Suceava), Jurilovca (Tulcea), Şinca (Brasov), Aninoasa (Hunedoara) şi Tîrgu Lăpuş (Maramureş).
Fiecare dintre cele nouă comunităţi locale face obiectul unui lot de achiziţii independent, ofertanţii avînd posibilitatea să liciteze pentru unul sau mai multe loturi. Fiecare lot cuprinde achiziţia de echipamente IT ce vor fi utilizate pentru dotarea fiecărui nod al reţelei locale (primărie, şcoală, bibliotecă, punctul de Acces Public la Informaţie).
De asemenea, în componenţa fiecărui lot de achiziţie este prevăzută instalarea reţelei de comunicaţie la nivel local şi asigurarea accesului la Internet de bandă largă, precum şi la reţelele naţionale şi internaţionale de telefonie pentru fiecare dintre Reţelele Electronice ale Comunităţilor Locale (RECL).
Potrivit ministrului comunica-ţiilor, la licitaţia organizată conform procedurilor Băncii Mondiale pot participa, în calitate de ofertanţi individuali sau în parteneriat, furnizori de echipamente IT şi servicii de comunicaţii din Romînia sau din străinătate.
Caietul de Sarcini şi documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei se poate ridica, contra cost, de la sediul MCTI - Unitatea de Management a Proiectului "Economia Ba-zată pe Cunoaştere".
Proiectul MCTI - iniţiat cu sprijinul Băncii Mondiale - va fi implementat printr-un împrumut estimat la 80 milioane dolari, iniţial fiind disponibile două milioane dolari pentru crearea de reţele ale comunităţilor locale interconectate în nouă localităţi deficitare din punct de vedere al accesului la comunicaţii şi Internet.
În următorii ani, aproximativ 300 reţele virtuale locale - "centre de cunoaştere" - vor fi înfiinţate în mediul rural şi mic urban, pentru a furniza informaţii şi servicii online către cetăţeni şi mediul de afaceri.