Mentenanţa infrastructurii feroviare va necesita anul viitor suma de 1,1 miliarde lei, faţă de suma alocată în 2009 de 158 milioane lei, a declarat ieri Constantin Axinia, subsecretarul de stat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu, a spus ieri că infrastructura feroviară nu se poate întreţine doar cu TUI (taxa de utilizare a infrastructurii), fiind nevoie ca statul să dea subvenţii: "Am avut o mică intervenţie în şedinţă cu privire la siguranţa circulaţiei feroviare. Am discutat aspectele financiare pentru că rădăcina este în partea de subfinanţare la calea ferată. (...) Nu se poate doar cu TUI (taxa de utilizare a infrastructurii, n.r.) întreţine structura feroviară aşa de mare din România. Subvenţia de la CFR Călători, la noi, este adusă la un nivel ridicol".
În acest an, CFR Călători a primit subvenţii de doar 600 milioane de lei, mai puţin faţă de 2008, când au fost de 1,3 miliarde lei. Ministrul transporturilor a menţionat că în Uniunea Europeană există subvenţii pentru infrastructura feroviară, ceea ce ar trebui să se întâmple şi în România.
Berceanu le-a mai explicat celor prezenţi că în sistemul feroviar sunt chestiuni care trebuie reglementate, dar şi că reprezentanţii căilor ferate au obligaţia să le îndrepte printr-o disciplină, respectiv printr-o pregătire profesională a tuturor angajaţilor, care trebuie realizată permanent.
• Feroviarii descoperiţi, după control, inapţi psihologic vor fi retrogradaţi sau concediaţi
Feroviarii responsabili cu siguranţa circulaţiei care vor fi descoperiţi inapţi psihologic după control vor fi retrogradaţi sau concediaţi, a declarat miercuri subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Constantin Axinia. "În cadrul discuţiilor s-a stabilit că directorii de la siguranţa circulaţiei vor fi testaţi din punct de vedere profesional, iar angajaţii cu abateri şi cei care sunt în concedii medicale vor fi examinaţi psihologic şi medical. Există un ordin de ministru care a fost semnat, prin care personalul din siguranţa circulaţiei trebuie să fie examinat medical. Cei consideraţi inapţi, după controlul medical, vor fi sancţionaţi prin retrogradare sau daţi afară", a spus Axinia, citat de NewsIn.
Subsecretarul de stat în cadrul MTI a menţionat că există legi pe care angajaţii responsabili de siguranţa circulaţiei ar trebui să le cunoască "cu ochii închişi". "Pachetul de măsuri care a fost elaborat s-a datorat accidentelor produse în ultima perioadă. AFER, care este organism al MTI, va face verificarea celor care au deja probleme de sănătate. Personalul de la siguranţa circulaţiei va fi examinat medical, la un interval de unu-doi ani, şi psihologic, în funcţie de categoria de vârstă, la trei-cinci ani", a adăugat subsecretarul de stat din MTI.
Potrivit lui Axinia vor fi examinaţi suplimentar cei care au avut probleme de comportament. El a explicat că mulţi dintre feroviari au concedii medicale de peste 90 de zile, cu probleme grave medicale şi sunt ţinuţi în prezent în funcţii principale.
Trei incidente feroviare au avut loc în mai puţin de zece zile. Ultimul incident s-a produs duminică (27 septembrie), în jurul orei 16.26, când al treilea vagon al trenului rapid 661 în relaţia Bucureşti Nord - Iaşi a sărit de pe şine, la ieşirea din staţia Berheci, judeţul Galaţi (între staţiile Tecuci - Bârlad), nefiind înregistrate victime.