Este prioritară luarea unei decizii în privinţa Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), pentru că aceasta nu este funcţională şi blochează scoaterea la licitaţie de noi proiecte de investiţii, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, după dezbaterile pe proiectul de buget pe 2017 al ministerului de resort, din comisiile reunite de specialitate ale Parlamentului.
Domnia sa a spus: "În acest moment o problemă este ordonanţa care a împărţit Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) în Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR). CNIR-ul, printr-un articol, blochează scoaterea la licitaţie a lucrărilor noi, acestea putându-se face doar de către CNIR. CNAIR nu mai poate face acest lucru şi acest lucru este o problemă care trebuie reglementată".
Ministrul Transporturilor a remarcat că CNIR, nu este populată, deşi este o structură impresionantă, cu salarii foarte mari: "Salariul directorului general ajunge undeva la peste 30.000 de lei, dar pentru a popula această entitate şi a o face funcţională durează foarte mult. Nu cred că mai avem acest timp pentru a începe derularea proiectelor. Eu cred că este foarte important ca fiecare instituţie să aibă rolul ei şi o instituţie în primul rând trebuie să aibă şi salarii adecvate. Eu m-am uitat un pic pe grila de salarizare a acestei instituţii şi am văzut nişte salarii colosale. Apoi am vrut să văd exact cu ce se va ocupa această companie, pentru că am fi putut să facem mai întâi o reformă în cadrul CNADNR până când să spargem, să creăm două instituţii. Or, această instituţie în momentul de faţă blochează scoaterea la licitaţie de proiecte noi ale CNAIR, printr-un articol care apare în acea ordonanţă de splitare a CNADNR la momentul respectiv. Eu nu cred că mai avem timp să populăm această companie de autostrăzi şi să putem întâi să scoatem la licitaţie proiectele noi".
CNADNR şi-a schimbat denumirea, la finele anului 2016, în Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fiind totodată înfiinţată şi o nouă societate pentru dezvoltarea infrastructurii de transport rutiere - Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR). La finele lunii octombrie, ministrul Sorin Buşe declara că, din februarie - martie 2017, CNIR ar putea prelua primul proiect, respectiv Autostrada Sibiu - Piteşti.
• Răzvan Cuc: Săptămâna aceasta va fi dat în circulaţie lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva
Săptămâna aceasta va fi dat în circulaţie lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, de 15 kilometri, iar până la finele anului ne-am asumat un total de 90 de kilometri de autostradă funcţionali, potrivit ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, care a precizat:
"În săptămâna 6-10 februarie vom da în folosinţă cei 15 kilometri de pe lotul 2 Lugoj-Deva, acum comisia de recepţie aflându-se la faţa locului pentru a face toate diligenţele necesare pentru recepţia finală a acestui tronson. Ne-am asumat că la sfârşitul acestui an vom avea o serie de realizări şi anume 90 de kilometri de autostradă funcţionali, tronsoanele Lugoj-Deva, loturile 2, 3 şi 4, Sebeş -Turda, loturile 3 şi 4, cât şi trei kilometri din autostrada Bucureşti - Ploieşti. De asemenea, 273 de kilometri de drumuri naţionale vor fi finalizate tot până la sfârşitul anului şi 45 de kilometri de variante de ocolire pe care le avem acum în execuţie. Când mă refeream la sectoarele de autostradă, mă refeream la sectoarele care pot fi date în folosinţă, pentru că sunt şi alte sectoare care vor fi finalizate, dar nu au conexiunile asigurate''.
Şeful de la Transporturi a evidenţiat faptul că anul acesta există o creştere foarte mare a bugetului, pe baza fondurilor europene.
El a precizat că unele proiecte cuprinse în Master Planul General de Transport sunt prevăzute a se implementa după anul 2020, dar pentru unele proiecte pregătirea va fi începută în acest an, ca de exemplu revizuirea studiului de fezabilitate pentru autostrada Tg. Mureş - Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni sau Centura Bucureşti la profil de autostradă.
Priorităţile mandatului ministrului Răzvan Cuc sunt axate în principal pe câteva proiecte mari de investiţii, precum continuarea lucrărilor pe fostul Coridor IV, actualul coridor Rin-Dunăre, unde se găseşte autostrada Sibiu - Piteşti.
În ceea ce priveşte categoria drumurilor naţionale, ministrul Transporturilor a precizat că sunt prevăzute fonduri pentru finalizarea unor sectoare de drum naţional, cum ar fi DN 18 Baia Mare - Sighetu Marmaţiei, DN 76 Vârfurile - Ştei, DN 56 Craiova - Calafat, DN 66 Bumbeşti - Petroşani, dar şi pentru continuarea sau demararea de noi lucrări la DN 6 lotul 2, DN 73 Piteşti - Câmpulung (continuarea lucrărilor) şi Câmpulung - Braşov (începerea lucrărilor).
Întrebat de ziarişti dacă pentru o reţea de autostrăzi şi drumuri naţionale de peste 16.000 km ajunge suma bugetată de aproape 300 de milioane de lei pentru întreţinere, la jumătate faţă de anul trecut, oficialul de la Transporturi a dat asigurări că această sumă va fi completată cu sume din bugetul CNAIR şi, în caz de nevoie, va fi suplimentată la rectificare.
Răzvan Cuc a spus: "Anul trecut s-au consumat undeva puţin peste 500 de milioane de lei. Dacă va fi nevoie, vom solicita la rectificarea din iunie sau iulie o suplimentare, dar nu este pusă în pericol întreţinerea. Am de gând să fac un program de întreţinere şi de modernizare a drumurilor pe o perioadă de 4 ani pentru a veni în întâmpinarea tuturor problemelor care sunt esenţiale. Aici discutăm despre problemele de infrastructură mare, autostrăzi, dar fiecare judeţ are drumuri naţionale secundare care sunt prioritare pentru fiecare. În niciun caz nu vom priva pe cineva de această întreţinere absolut necesară".
Ministrul a vorbit şi despre sectorul feroviar, unde vor fi continuate investiţiile, potrivit Agerpres. Aici sunt prevăzute: finalizarea podurilor dunărene Borcea şi Cernavodă, continuarea lucrărilor de modernizare pe Coridorul IV Sighişoara - Coşlariu - Simeria, demararea lucrărilor de modernizare pe Coridorul IV secţiunea Simeria - Gurasada etc: "Pentru sectorul transportului cu metroul, avem alocate sume pentru continuarea investiţiilor la Magistrala 4, Magistrala 5 şi Magistrala 6. De asemenea, am alocat fonduri pentru modernizarea instalaţiilor de control acces şi ventilaţie şi căi de rulare pentru magistralele M1, M2 şi M3. La Magistrala 4, avem finanţată realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate pentru o nouă secţiune. Toate proiectele din programul de guvernare sunt cuprinse în buget".
• Ministrul Transporturilor: Pentru secţiunea de nord a Centurii Capitalei ne propunem ca în 2017 să finalizăm modernizarea la 4 benzi a sectorului DN 7 - A1
Ministerul Transporturilor îşi propune pentru 2017 să finalizeze modernizarea la patru benzi a sectorului cuprins între DN7 şi A1 al Centurii Capitalei, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
"O altă prioritate a noastră este Centura Bucureşti existentă, secţiunea de nord şi secţiunea de sud. Pentru secţiunea de nord, ne propunem pentru 2017 să finalizăm modernizarea la patru benzi a sectorului cuprins între DN 7 şi A1. Pentru închiderea secţiunii de nord din acest an vom relicita execuţia de lucrări pentru sectorul lipsă DN2 - A2, termenul de finalizare pentru această secţiune fiind 2019, când practic vom putea circula pe centura actuală la profil de patru benzi între autostrada A1 şi A2", a spus ministrul.
Conform lui Răzvan Cuc, pentru secţiunea de sud, abordarea rapidă este reprezentată de începerea în acest an a procedurii de achiziţie publică pentru execuţia de lucrări pentru rezolvarea conflictelor de trafic în intersecţiile critice.
"Şi aici mă refer la intersecţia cu DN 4 de la Popeşti - Leordeni şi intersecţia cu drumul judeţean de la Berceni. Termenul de începere a procedurii este aprilie 2017. Coroborat cu aceste proceduri, demarează şi lucrările pentru realizarea pasajului Domneşti. Procedura de achiziţie pentru execuţia lucrărilor este în derulare, aceasta fiind începută încă din 2014, dar este în contestaţie. Termenul de finalizare pentru pasajul de la Domneşti este de 24 de luni", a precizat el.
Un alt proiect foarte important menţionat de şeful de la Transporturi a fost Centura Bucureşti la profil de autostradă.
• Răzvan Cuc: "Încercăm o accelerare a proiectului autostrăzii Sibiu-Piteşti"
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, doreşte accelerarea proiectului autostrăzii Sibiu-Piteşti, astfel încât, în 2017, ar putea fi demarate procedurile de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie. "Pentru capete, adică secţiunea 1 Sibiu - Boiţa, respectiv secţiunea 5 Piteşti - Curtea de Argeş, documentaţiile tehnice aferente au fost predate către beneficiari şi în acest moment sunt în analiză. În acest context, vom încerca o abordare de accelerare a proiectului, ţinând cont de importanţa majoră a acestuia, respectiv vom încerca în anul 2017 să demarăm procedurile de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie (pentru capete - n. r.)", a spus ministrul.
Însă, potrivit acestuia, un obstacol important este obţinerea acordului de mediu, fiind necesară o conlucrare foarte bună între Ministerul Transporturilor şi cel al Mediului.
• Ministrul Transporturilor: "Sunt premise ca pentru secţiunea de autostradă Râşnov-Cristian să se semneze în acest an contractul de execuţie lucrări"
Contractul de execuţie lucrări pentru secţiunea 5 Râşnov - Cristian a autostrăzii Comarnic - Braşov ar putea fi semnat în cursul acestui an, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. "La autostrada Comarnic Braşov, secţiunile 1 Varianta de Ocolire Comarnic şi secţiunea 5 Râşnov - Cristian sunt foarte avansate. Astfel, sunt premise pentru secţiunea 5 să se semneze în acest an contractul de execuţie lucrări. Pentru secţiunea 1, procedura de achiziţie publică este anulată, însă aceasta va redemara pentru proiectare şi execuţie", a spus Cuc.
În ceea ce priveşte tronsonul de mijloc al autostrăzii, respectiv secţiunile 2, 3 şi 4, se vor declanşa procedurile de achiziţie publică pentru realizarea studiului de fezabilitate.
Potrivit ministrului, până la realizarea autostrăzii, pentru decongestionarea traficului pe Valea Prahovei, se vor demara lucrările pentru aducerea variantelor de ocolire Comarnic şi Buşteni la profil de drum naţional.