MODA BĂIEŢILOR DEŞTEPŢI NE BÂNTUIE Interese mari în jurul unei noi platforme de tranzacţionare a energiei

Alina Toma Vereha
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 19 noiembrie 2012

Interese mari în jurul unei noi platforme de tranzacţionare a energiei

Marii consumatori de energie, furnizorii şi producătorii duc o luptă pe viaţă şi pe moarte în aceste zile din cauza promovării unui nou produs de tranzacţionare a electricităţii pe OPCOM. Botezat PCCB-DC, acest produs este cunoscut ca platforma de tranzacţionare promovată de marii consumatori de energie, dar care trebuie să armonizeze şi interesele furnizorilor şi ale producătorilor.

Regulile PCCB-DC au fost agreate, cu chiu cu vai, de toţi actorii pieţei într-un grup de lucru dedicat dezvoltării acestui produs. Numai că regulamentul de funcţionare a PCCB-DC postat vineri pe site-ul ANRE nu coincide cu documentul agreat de toţi operatorii, lucru ce a inflamat piaţa şi a activat structurile de "lobby".

Regulamentul de pe site-ul ANRE este discriminatoriu, în opinia furnizorilor, pentru că limitează accesul traderilor de energie, dar şi accesul tuturor consumatorilor. Nici producătorii nu sunt mulţumiţi de anumite condiţii de contractare a energiei (garanţii de livrare, eligibilitate etc).

De aici fiecare grup de interese a început să "tragă" ca să fie mai "deştept" decât celălalt şi să promo­veze propria viziune despre tran­zacţionarea energiei.

Marii consumatori au interesul să excludă traderii din achiziţia energiei, pe care doresc să o cumpere direct de la producători, cu discount mare, în funcţie de cantitate, modul de consum şi de plată. Consumatorii vor să le impună producătorilor, prin PCCB-DC, propriile condiţii de achiziţie.

Traderii luptă, practic, să mai aibă din ce trăi, având în vedere că riscă să fie eliminaţi din grosul tranzacţiilor cu energie, iar producătorii nu sunt încântaţi să dea consumatorilor discounturi atât de mari pe cât aşteaptă.

Regulamentul postat pe site-ul ANRE prevede ca, pe PCCB-DC, în poziţia de cumpărători să se poată înscrie doar mari consumatori care achiziţionează energia electrică numai pentru consumul propriu, fiind interzisă revânzarea acesteia pe piaţă. Marii consumatori sunt companiile care au nevoie de minim 70.000 MWh anual. Deci, din start, există o discriminare între tipurile de consumatori industriali, dar şi o excludere a furnizorilor de pe această piaţă.

În plus, consumatorii pot elimina, prin impunerea condiţiilor de eligibilitate permise de regulament, accesul furnizorilor în etapa finală a negocierilor.

Toate tipurile de jucători ai pieţei de energie au probleme de imagine: furnizorii - pentru că unii dintre ei au fost "băieţi deştepţi", producătorii - pentru că au vândut energia la preţ preferenţial, nerespectând ordinul care impune tranzacţionarea transparentă, marii consumatori - pentru că unii dintre ei au beneficiat de tarife foarte mici pentru energie.

Cum fobia "băieţilor deştepţi" naşte "monştri legislativi" precum obligarea operatorilor privaţi să nu mai tranzacţioneze direct între ei, chiar dacă fac parte din acelaşi grup energetic, iată că PCCB-DC stârneşte noi pasiuni, în care fiecare îşi pledează cauza. Toate aceste spas­me şi anomalii ale pieţei au o singură cauză: statul nu se poate abţine să joace incorect pe piaţa de energie, în condiţiile în care controlează aproape toată producţia.

În realitate, producătorii au interesul firesc să-şi maximizeze profitul pentru că au nevoie de bani pentru investiţii. Marea masă a consumatorilor au nevoie de furnizori ca să-şi asigure necesarul pentru producţie pentru că nu se pricep şi nu trebuie să se priceapă la tranzacţiile cu energie. Furnizorii îi asigură unui consumator şi serviciile de echilibrare (mecanismele de piaţă fiind mult prea complicate pentru majoritatea agenţilor economici). În plus, consumatorii, indiferent de mărimea lor, trebuie să aibă garantat accesul nedis­criminatoriu la energie, la un preţ accesibil.

Poziţia ANRE

ANRE (reglementatorul pieţei de energie) va organiza mai multe dezbateri asupra regulamentului de funcţionare a PCCB-DC în această săptămână, aşteptând reacţii şi propuneri din partea tuturor actorilor pieţei.

Preşedintele ANRE, Nicolae Havrileţ, ne-a declarat că preocuparea Autorităţii este respectarea Legii energiei şi asigurarea accesului transparent şi nedis­criminatoriu la piaţă, precum şi libera concurenţă.

În referatul postat pe site, ANRE arată: "În urma analizei acestor documente (n.r. cele primite de la grupul de lucru) de către ANRE şi a discuţiilor cu consumatorii Alro SA şi Feral SA, a rezultat că documentele propuse nu satisfac toate cerinţele de transparenţă ale Legii nr. 123/2012, coroborate cu necesităţile marilor consumatori.

Pentru asigurarea respectării tuturor cerinţelor legale cu privire la concurenţă şi nediscriminare, ANRE a avut consultări cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei, ale căror puncte de vedere vor fi luate în continuare. Interpretarea prevederilor legale prin prisma principiilor de drept a fost avută, de asemenea, în vedere".

Ca urmare a acestor analize, ANRE a propus proiectul de regulament pentru PCCB-DC.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Interesele mari este natural să ducă la lupte intense. Propunerea realizată de un grup de lucru de la OPCOM (PCCB DC) nu este “documentul agreat de toţi operatorii”. ANRE propunând un alt regulament (PMC) dovedeşte cel puţin că un se lasă dus de nici “un grup”.

    Furnizorii consideră discriminare excluderea lor din PCM însă au susţinut excluderea consumatorilor in PCCB şi PCCB-NC. Privind excluderea micilor consumatori uită că au susţinut-o şi in varianta de regulament PCCB DC. 

    Privind producătorii, condiţiile de contractare din regulamentul ANRE sunt similare cu propunerea de la OPCOM pe care au agreat-o şi producătorii participanţi. Omiteţi că producătorii pot fi iniţiatori şi pot impune ei condiţiile de contractare. 

    Marii consumatori au interesul să cumpere direct de la producători, au şi argumente puternice în acest sens, dar regulamentele propuse nu interzic ca „Traderii” să ofere energie marilor consumatori. Da pot oferii energía ce au posibilitatea să o contracteze prin cele 2 pieţe PCCB. 

    Corect “Consumatorii vor să le impună producătorilor, prin PCCB-DC, propriile condiţii de achiziţie” dar acest lucru un este posibil în PMC, tot procesul fiind transparent. 

    Privind PMC şi “o excludere a furnizorilor de pe această piaţă” aceasta este doar în poziţia de cumpărători deoarece natural aceştia un consumă, nu asigură nici pe departe acelaşi nr de locuri de muncă şi produse finite. 

    Nu înţeleg cum de consideraţi monstruoasă interdicţia legii de tranzacţionare directă între privaţi şi vreţi să se impună numai intrepriderilor de stat! Asta un este discriminare?

    1. Stimate domnule Dacu, eu nu sustin discriminarea de niciun fel. Un produs de tranzactionare ar trebui sa poata fi accesat de toti participantii la piata.

      Sigur ca nu trebuie discriminate companiile de stat fata de cele private. In articole recente am aratat ca frica de a mai avea baieti destepti in energie a condus la aceasta prevedere legislativa privind obligativitatea tranzactiilor pe pietele OPCOM, obligand si firmele private sa tranzactioneze, intre ele, transparent. Participarea la piata ar trebui sa fie voluntara. Am aratat de fiecare data, in articole recente, ca principala problema este ca statul, prin companiile sale, nu a jucat corect pe piata de energie, incheind contracte la pret preferential, numai cu anumiti jucatori din piata.  

      Spuneti ca nu sustineti discriminarea de niciun fel dar va referiti la regulamentul pentru PMC ca fiind discriminatoriu uitand sa mentionati ca acei furnizori despre care spuneti: " Traderii luptă, practic, să mai aibă din ce trăi, având în vedere că riscă să fie eliminaţi din grosul tranzacţiilor cu energie" sunt practic singurii care au acces la piata de energie deoarece consumatorului eligibil i se impune licenta de furnizare pentru a accesa platformele de tranzactionare. Asta nu e oare discriminare?

      Corect ..deoarece PCCB elimina consumatorii acum se crează o piaţă PMC şi oarecum rezervată consumatorilor. Este drept că am fost si sunt împotriva eliminării consumatorului din PCCB şi dacă s-ar realiza aceasta aş fi de acord şi cu eliminarea restricţiei din PMC.

      Nu doar statul nu a jucat corect ci şi firmele particulare care au profitat de relaţii la cei ce conduc firmele de stat şi nu sunt traşi la răspundere.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb