Reporter: Vorbiţi-ne, vă rugăm, despre activitatea pe care o desfăşuraţi în România.
Hezi Shayb: Noi am adus conceptul de leasing operaţional în România. Totodată, grupul nostru reuneşte sub aceeaşi umbrelă mari divizii: Rent a Car - suntem reprezentanţi Sixt în România, Second Hand - unul dintre cele mai mari service-uri autorizate pentru brand-urile Opel, Dacia, Renault şi multimarca de gradul 1 şi 2, precum şi dealer pentru noile maşini Opel. Anul trecut, am lansat pe piaţă Programul Prima Maşină Second Hand pentru clienţii noştri din divizia de Second Hand. Am creat proiecte speciale, precum Flexi Lease, pentru companiile de tip start up. Datorită sinergiei Grupului, putem prelua riscurile acestor companii. Am început să închiriem maşini în weekend, la preţul de 9,99 euro pe zi, un beneficiu pentru piaţa locală. New Kopel Group înseamnă 43, 5 milioane de euro cifră de afaceri în 2014, o flotă de aproximativ 3.000 de autovehicule şi peste 500 de clienţi corporate (IMM-uri).
Reporter: Cum a fost anul 2015 pentru dumneavoastră? Cum arată rezultatele financiare?
Hezi Shayb: Anul trecut, compania a investit peste 13.000.000 de euro în România, în creştere cu 16% faţă de 2014, când valoarea investiţiei a depăşit 10.000.000 de euro. Grupul de companii şi-a mărit flota cu 1.000 de maşini noi, în 2014 şi cu peste 1.100, în 2015. Estimăm o creştere cu 20% a investiţiilor în leasing operaţional şi cu 9% a activităţii pe Rent a Car, în 2016.
În zona de Rent a Car, New Kopel Group are ca obiectiv menţinerea creşterii cifrei de afaceri de 9% înregistrată în 2015 şi pentru acest an şi adăugarea a 750 de autoturisme, din toate segmentele, la flota existentă. Pentru 2016, trendul pozitiv este completat de creşterea cu 20% a activităţii service-ului, New Kopel Group având unul dintre cele mai mari service-uri auto din România. Obiectivul de vânzări urmăreşte vânzarea a cel puţin 1.500 de autoturisme noi şi second hand prin intermediul Opel Union Motors (autoturisme noi) şi Sixt SH (second hand).
Reporter: Cum v-aţi înfiinţat?
Hezi Shayb: Anul trecut, New Kopel Group a împlinit 10 ani de activitate în România. Un an mai târziu după lansarea sa pe piaţa locală, în 2006, New Kopel a devenit licenţiat exclusiv Sixt Rent a Car. Sixt este un furnizor Rent a Car, cu 3500 de locaţii, în peste 100 de ţări din întreaga lume. În 2008, New Kopel Group a lansat divizia de vânzări auto second hand, ce oferă clienţilor maşini din flota auto proprie, cu garanţie un an "din bară în bară" - un serviciu unic în România.
În 2014, activele grupului au depăşit 1,5 miliarde de euro, cu o cifră de afaceri de peste 1,3 miliarde de euro. Shlomo Group are o cotă de piaţă de 25% în leasingul operaţional şi de peste 33% în segmentul privat din Israel. Flota Grupului se ridică la 80.000 de autoturisme aflate în administrare.
Reporter: Care sunt domeniile de activitate?
Hezi Shayb: La New Kopel Group poţi găsi toate serviciile sub acelaşi acoperiş - Rent a Car, leasing operaţional, second hand, service autorizat pentru Opel/Dacia/Renault şi multimarca de gradul 1 şi 2, precum şi dealer pentru noile maşini Opel.
Recent, am început să analizăm piaţa imobiliară locală şi am decis să ne extindem activitatea în România. Strategia noastră este să preluăm business-uri unde credem că putem veni cu valoare adăugată. Suntem deschişi spre orice oportunitate unde putem contribui şi aduce valoarea adăugată.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa de leasing operaţional din România?
Hezi Shayb: În România, piaţa de leasing operaţional reprezintă 20% din totalul contractelor semnate pentru maşini noi într-un an, faţă de 30 - 75%, în ţările de Vest. Deci, există destul potenţial de creştere. De asemenea, în ultimii 3 ani, piaţa de leasing operaţional a crescut cu câte două procente şi noi vedem că din ce în ce mai multe companii percep maşina ca pe un instrument şi nu ca pe un bun valoric. Este un fapt care ne face să credem că mediul de afaceri local începe să înţeleagă corelaţia dintre eficienţa şi serviciul de leasing operaţional pentru flota auto. Pe de altă parte, tot mai multe companii realizează beneficiile leasingului operaţional, dar mai au încă mult de muncit pentru a ajunge la nivelul ţărilor vestice.
Reporter: Care este strategia de creştere pentru New Kopel Group?
Hezi Shayb: Suntem în România pe termen lung. Vrem să ne extindem portofoliul de activităţi, în zone unde putem aduce valoare adăugată şi, în acelaşi timp, să ne dezvoltăm mai mult activitatea de bază. Avem încredere în România, atât în ţară, cât şi în români. Credem că anii care vor urma vor aduce evoluţia, iar noi suntem pregătiţi să o susţinem.
Reporter: Care este profilul clientului dumneavoastră?
Hezi Shayb: Clienţii noştri din companiile mari provin din arii diverse - industria băuturilor, farmaceutică, alimentară, construcţii, dezvoltare, auto, IT&C etc. Dacă ar fi să tragem o linie şi să ne gândim la ce au în comun clienţii noştri, ar fi faptul că înţeleg din ce în ce mai bine că maşina nu este un bun valoric, ci un instrument util afacerii. Ei realizează că trebuie să găsească cea mai eficientă soluţie pentru costul total de ownership şi că trebuie să ţină cont de eficienţa costurilor operaţionale.
O altă parte, mai mică, a clienţilor noştri, reprezintă companiile aflate în creştere sau companiile de tip start-up. Acestea preferă să nu îşi blocheze facilităţile de creditare la bancă cu maşini, ci să dea o altă destinaţie acestor bani. Aşa că apelează la noi. Şi faptul că oferim şi servicii de Rent a Car , ne ajută să fim mult mai flexibili cu creditele. Când vedem că o companie are un management bun, o structură stabilă şi potenţial, îi acordăm credit în faţa celor care nu sunt caracterizate de aceste atribute.
Reporter: Cum vedeţi mediul de afaceri din România?
Hezi Shayb: România a atins deja o stabilitate politică, financiară şi economică, fapt ce va atrage mulţi investitori.
Dacă ne referim la imobiliare, ne aflăm acum în proces şi analizăm posibilităţile. Ştim că vom porni de la proiectele simple şi, în viitor, ne vom îndrepta atenţia spre cele mai complexe. Ca locaţii, ne concentrăm pe Bucureşti, dar suntem şi deschişi altor posibilităţi. Nu ne grăbim. Tot ce facem este pe termen lung.
Reporter: Care sunt punctele tari şi cele slabe în deschiderea unui business în România?
Hezi Shayb: Dezvoltarea clasei de mijloc este un aspect-cheie, pe care l-am remarcat ca tendinţă în ultimii ani. Din păcate, până acum câţiva ani, clasa de mijloc nu exista. Oamenii erau împărţiţi în două - cei cu bani şi cei aflaţi la limita supravieţuirii. În ultimul timp, clasa de mijloc a crescut din ce în ce mai mult, fiind un generator pentru economie. Aici găseşti talentele, oamenii motivaţi şi inteligenţi care vor mai mult de la ei, care îşi doresc şi luptă pentru o viaţă mai bună, o educaţie mai bună pentru copiii lor, o maşină mai bună, o casă mai mare etc. Cu cât sunt mai activi, ei devin motorul economiei, făcând-o funcţionabilă. Punctul slab este corelat cu clasa de mijloc. Mi-aş fi dorit ca aceasta să fie de cinci sau chiar de zece ori mai mare. În mod cert, situaţia din România se va îmbunătăţi. Din nefericire, va dura câţiva ani până când acest lucru va deveni realitate. În final, totul este despre oameni. Şi pentru oameni.
Reporter: Ce vă propuneţi pentru anul în curs?
Hezi Shayb: Alergăm... la maraton. Ne dorim ca în 2016 să mai facem un pas în călătoria pe care am început-o în România. Obiectivul nostru central este ca toată lumea să ne cunoască şi recunoască drept o companie care îşi ţine promisiunile şi care este decentă.
Reporter: Care sunt planurile viitoare ale companiei?
Hezi Shayb: Analizăm piaţa imobiliară pentru a găsi oportunităţi de extindere a Grupului în alte arii de business, în România. De asemenea, ca parte a strategiei pe 2016, avem în vedere achiziţia altor companii sinergice cu Grupul, la care putem veni cu valoare adaugată. Mai mult decât atât, ne dorim clienţi pe termen lung, care să revină mereu la noi, la fel de mulţumiţi.
Reporter: Vă mulţumesc pentru timpul acordat!