Actualizare 15:11 PATRES: "Am sesizat potenţiale disfunţionalităţi în Regulamentul privind pieţele centralizate anonime de certificate verzi"
Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) precizează că a sesizat potenţiale disfunţionalităţi în Regulamentul privind pieţele centralizate anonime de certificate verzi, funcţionale din sepetembrie, din perspectiva mai ales a producătorilor mici de E-SRE, potrivit unui comunicat de presă.
În comunicat se menţionează: "Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România - PATRES apreciază demersurile autorităţilor în vederea deblocării situaţiei de pe piaţa certificatelor verzi. După 3 ani în care pe piaţa centralizată PCCV, administrată de OPCOM, volumul tranzacţionat a reprezentat sub 1% din necesarul anual al furnizorilor, se impunea luarea de măsuri care să asigure posibilitatea de tranzacţionare în regim concurenţial, nediscriminatoriu, transparent şi public pentru toţi participanţii la piaţă. PATRES salută astfel apariţia pieţelor de certificate verzi în regim anonim, în baza prevederilor OUG24/2017, începând cu data de 1 septembrie, cu condiţia respectării scopului pentru care sunt create, respectiv a lichidizării generale a pieţei de certificate verzi într-un mod în care toţi producătorii să aibă acces echitabil la schema de sprijin şi toţi furnizorii să poata avea acces la cel mai bun preţ pentru certificatele ce le sunt necesare conform cotei anuale. Participant activ în procesul de consultare publică a reglementărilor în domeniul energetic, patronatul nostru a analizat Regulamentul de organizare şi funcţionare a pieţei de certificate verzi conform OUG 24/2017, propus de ANRE, precum şi documenţia privind funcţionarea şi administrarea Pieţei de Certificate Verzi - PCV elaborată de OPCOM".
Viorel Lefter, Preşedinte PATRES a susţinut: "În forma propusă de ANRE, cele două pieţe nu vor asigura în realitate cadrul anonim şi nediscriminatoriu prevăzut de legislaţia primară în vigoare. Constatăm lipsa modificării principiului de corelare a ofertelor prin alocare pro-rata în cazul PCSCV (Piaţa centralizată spot de certificate verzi) şi lipsa standardizării cantităţii în cazul PCTCV (Piaţa centralizată la termen a contractelor bilaterale de certificate verzi)".
Conform sursei, la Piaţa centralizata spot - PCSCV, articolul 28 defineşte modalitatea de corelare automată a ofertelor de vânzare cu cele de cumpărare în funcţie de două criterii succesive: preţul şi marca de timp. În condiţiile unui excedent uriaş de certificate verzi în piaţă de 9.482.469 CV, conform datelor OPCOM la data de 21.08.2017, preţul nu poate un element de departajare. Prin urmare, singurul criteriu obiectiv de departajare a ofertelor de vânzare şi cumpărare în viitoarea piaţă va rămâne marca de timp, criteriu considerat de PATRES a fi discriminatoriu şi în defavoarea producătorilor mici şi mijlocii, care nu vor reuşi să îşi vândă certificatele pe această piaţă.
Martin Moise, primvicepreşedinte PATRES a subliniat : "În conditii de excedent uriaş de certificate verzi, reacţia pieţei va fi una singură: toţi producătorii se vor "înghesui" să depună oferte de vânzare la deschiderea porţilor. Cum criteriul de departajare este marca de timp (preţul fiind acelaşi), vor avea succes întotdeauna doar acei operatori care au sau pot avea acces la sisteme performante de trading automatizat, care să poata emită ordine de vânzare exact la ora 9.00. Dată fiind situaţia critică în care se află în prezent, producătorii mici şi mijlocii independenţi nu-şi pot permite să achiziţioneze sisteme performante de trading".
PATRES a solicitat ANRE corelarea ofertelor funcţie de preţ urmată de o alocare pro-rata, cu dorinţa ca această situaţie să se rezolve, similar cu modul de funcţionare actual al PCCV, informează sursa.
În comunicat se aprecizează: "Apreciem faptul că s-a ţinut cont de propunerea noastră şi ordinul ANRE, publicat în Monitorul Oficial, a fost modificat în acest sens, însă începând cu ianuarie 2018! Ceea ce înseamnă că OPCOM trebuie să opereze noi modificări la proceduri până la finele anului. În cazul pieţei la termen - PCTCV, considerăm că păstrarea unor produse ne-standard din punct de vedere cantitate corelate cu ne-eliminarea posibilităţii "tranzactionare integrală cu un participant" încalcă prevederile OUG 24/2017 care impun trazacţionarea anonimă, transparentă şi nediscriminatorie".
Martin Moise, primvicepreşedinte PATRES a adăugat: "Pentru a asigura un regim anonim se impune ca definiţia produselor standardizate să includă obligatoriu şi criteriul cantitate. Propunem ca un ofertant să poată alege o cantitate predefinită (exemplu 100, 500, 2000, 5000 bucăţi), alegerea unei cantităţi de exemplu de 4953 CV putând fi ipotetic stabilită de către producător şi furnizor înaintea emiterii ordinelor de vânzare şi cumăarare pe care le pot emite concomitent, reuşind astfel să materializeze o înţelegere în afara pieţi prin intermediul platformei de tranzacţionare. De asemenea, în cazul produselor standard, propunem eliminarea posibilităţii de alegere a funcţiei "tranzacţionare integrală cu un participant" versus "tranzacţionare cu mai mulţi participanţi", singura posibilitate care să fie valabilă fiind "tranzactionare cu mai mulţi participanţi" din aceleaşi considerente explicate mai sus".
PATRES îşi exprimă speranţa că ANRE şi OPCOM vor lua în considerare observaţiile şi soluţiile propuse astfel ca cele două pieţe centralizate anonime de certificate verzi să corespundă scopului pentru care au fost create. Totodată, aştetăm ca ANRE să supună dezbaterii publice şi regulamentul de funcţionare al pieţei produselor asociate, energie plus certificate verzi, potrivit OUG24/2017, se mai arată în comunicat.
În comunicat se mai relatează: "În noile condiţii de piaţă - creşterile mari de preţuri la energie pe bursă, de care producătorii din surse regenerabile nu beneficiază datorită prevederilor absurde ale Ordinului 78/2014 - crearea acestor pieţe pe OPCOM reprezintă posibilităţi de tranzacţionare a certificatelor verzi pentru furnizori şi producătorii din sectorul regenerabilelor, cu precădere a celor mici şi mijlocii, mulţi dintre ei ameninţaţi cu falimentul. Potrivit estimărilor PATRES, o treime din producătorii mici şi mijlocii din cei 100 membri cu o putere totală instalată de aproximativ 1000 MW din toate tehnologiiile (solar, eolian, microhidro şi biomasă) sunt de-facto în stare de incapacitate de plată şi urmează să intre în insolvenţă sau chiar să închidă capacităţile de producţie".
PATRES şi-a exprimat îngrijorarea în ce priveşte aşteptările investitorilor din sectorul regenerabilelor ca OUG 24/2017 să producă efecte benefice în piaţă, care în realitate întârzie să apară.
Reprezentanţii PATRES au mai precizat: "Apelul nostru la autorităţi este să creeze cadrul de reglementare care să vină în sprijinul tuturor producătorilor de E-SRE. România are nevoie de energie regenerabilă, fapt dovedit şi în perioadele de criză din acest an când aportul regenerabililor a fost considerabil, cu efecte benefice în preţul energiei".
(A.C.)
----------
Plafonarea preţurilor electricităţii este imposibilă într-o piaţă totalmente bursieră, consideră Nicolae Havrileţ, preşedintele Autorităţii Naţionale din domeniul Energiei Electrice (ANRE).
Afirmaţia domniei sale vine în contextul în care ministrul de resort Toma Petcu a spus, recent, că o soluţie pentru rezolvarea problemei preţului crescut la energia electrică ar fi plafonarea sa.
Şi alţi specialişti au opinat, în ultima perioadă, că plafonarea preţului electricităţii ar putea fi o soluţie, însă aceasta a fost refuzată de conducerea ANRE. Niculae Havrileţ spusese, deja, că nu ia în calcul propunerea de plafonare a tarifelor, întrucât nu există elemente din care să reiasă că piaţa nu este funcţională. Şeful ANRE a arătat că plafonarea preţurilor ar însemna măsuri extreme privind funcţionarea pieţei de energie, precum suspendarea tranzacţiilor pe anumite platforme bursiere, suspendarea cuplării pieţei spot a bursei OPCOM cu pieţele din Ungaria, Cehia şi Slovacia, precum şi stabilirea unor preţuri reglementate, conform Legii 123/2012, legea-cadru a sectorului energetic, menţionează sursa citată.
Şeful ANRE a spus, ieri, în cadrul unei conferinţe de profil, că autorităţile ar trebui să se preocupe pentru creşterea capacităţii reale de producţie a energiei electrice în ţara noastră.
După creşterile importante de preţ din această vară, care au urmat celor din iarna trecută, premierul Mihai Tudose şi ministrul Energiei au cerut ANRE un raport referitor la situaţia de pe piaţa spot (Piaţa pentru Ziua Următoare - PZU).
Niculae Havrileţ a arătat, ieri, că instituţia pe care o reprezintă a realizat un raport minimal al cauzelor care au dus la creşterile de preţ din ultimele luni de pe piaţa de energie.
Domnia sa a spus, citat de Agerpres: "Urmare a unor analize realizate de ANRE, împreună cu Consiliul Concurenţei, privind lunile de vară, am ajuns la concluzia comună că nu au existat înţelegeri în piaţă între actori, în special între producători. Când piaţa solicită o creştere a producţiei, producătorii sunt în dificultate de a răspunde acestei solicitări".
Potrivit acestuia, deşi, teoretic, ţara noastră dispune de o capacitate instalată de producţie a energiei de 22.000 de MW în statistici, practic, când piaţa solicită peste 9.000 de MW, apar deja probleme cu asigurarea necesarului.
Şeful ANRE a mai precizat: "Din raportul ANRE reiese că măsura pe care trebuie să o ia în considerare Ministerul Energiei, în principal, este o preocupare pentru a creşte capacitatea reală de producţie, alta decât cea din surse regenerabile, pentru că în secetă nu este nici apă, nici vânt, se merge pe producţie convenţională, iar aici trebuie să reliefăm rolul producătorului pe cărbune".
În opinia domniei sale, o soluţie pentru rezolvarea situaţiei poate fi o mai bună preocupare pentru extinderea capacităţilor de producţie în alte zone decât cele din surse regenerabile, amintind aici proiectul noii termocentrale pe gaze pe care Romgaz o construieşte la Iernut: "Iernut este o investiţie foarte aşteptată. Este adevărat că doar în zona de resurse regenerabile producătorii beneficiază de susţinerea investiţiilor, dar sunt măsuri care să încurajeze şi alţi producători de energie, cum ar fi piaţa de echilibrare, unde preţul este cel de închidere a pieţei din PZU plus 450 de lei, adică 100 de euro, echivalentul a trei certificate verzi. Pe piaţa de echilibrare pot intra acei producători care pot închide şi deschide rapid, care pot virtual să înmagazineze energie în apă şi, mai nou, în gaze. Intrarea în piaţa de echilibrare este ieftină, ieşirea este ieftină. Hidroelectrica este calificată ca un fel de monopol natural pe această piaţă, dar investiţiile care se fac în producţia pe gaze arată că şi acest domeniu se va dezvolta în următorii 20-30 de ani, pentru a face trecerea de la surse convenţionale spre cele regenerabile".
Havrileţ a avertizat, totodată, că Piaţa pentru Ziua Următoare ar trebui să fie una de ajustare, iar jucătorii ar trebui să se bazeze cu preponderenţă pe pieţele pe termen lung.
"Trebuie să învăţăm din tot ceea ce s-a întâmplat în piaţă, iar primul lucru pe care trebui să-l învăţăm este că preţul pe PZU nu va mai fi niciodată în medie mai mic decât cel din contractele pe termen lung. De altfel, pe termen lung, preţul a rămas acelaşi, în jur de 165 de lei pe MWh. Este o modalitate corectă pentru orice furnizor să se bazeze pe pieţele la termen, iar Piaţa pentru Ziua Următoare să fie una de ajustare", a conchis domnul Havrileţ.
De altfel, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus, recent, într-un interviu, că PZU ar trebui să devină mai puţin atractivă, iar PCCB ar trebui să fie mai atractivă pentru jucătorii din piaţă.
Şeful ANRE a menţionat, ieri, că, pentru producători, aceasta a fost cea mai frumoasă perioadă din ultimii 20 de ani din punct de vedere financiar, oferind drept exemplu faptul că Hidroelectrica şi Nuclearelectrica au oferit acţionarilor dividende de un miliard de euro: "Furnizorii sunt cei care au pierdut, pentru că au contat prea mult pe o piaţă speculativă. Preţul, acolo, nu este fix, este speculativ, poţi să câştigi sau poţi să pierzi, dar atunci când pierzi nu poţi să ceri măsuri administrative. Din partea marilor consumatori nu am avut plângeri, pentru că ei au contracte pe pieţele la termen".
El a mai anunţat că, în prezent, se lucrează la introducerea unor derivate financiare pe bursa de energie OPCOM, prcizând: "Se discută şi despre acele derivate financiare care ar trebui să fie gestionate pe bursă. Există o propunere, este vorba de contracte de tip futures, care pot asigura o protecţie împotriva volatilităţii, ducând în viitor aceste diferenţe mari de preţ şi pe o perioadă lungă de timp. Aceste derivate nu există în acest moment, furnizorii nu au posibilitatea de a se proteja. Lucrăm la nivelul ANRE, OPCOM şi Consiliul Concurenţei pentru introducerea acestor mecanisme pe pieţele bursiere".
Ministerul Energiei a iniţiat o dezbatere pentru modificarea articolului potrivit căruia producătorii de energie trebuie să vândă toată cantitatea de electricitate pe bursă, transparent şi nediscriminatoriu, iar Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) susţine că aceste discuţii sunt oportune, deoarece actuala reglementare este prea rigidă pentru dezvoltarea pieţei, a declarat, miercuri, preşedintele ANRE, Niculae Havrileţ.
Producătorii de energie sunt obligaţi să vândă pe bursă întreaga cantitate de electricitate, după ce, în perioada 2004-2012, Hidroelectrica a încheiat mai multe contracte bilaterale cu aşa-numiţii "băieţi deştepţi din energie", la preţuri mult mai mici decât cele de piaţă.
Întrebat dacă ANRE este de acord să existe din nou contracte bilaterale, Havrileţ a răspuns: "Noi nu spunem asta. Noi spunem să se discute. Discuţia este să se poată face acest lucru la producătorii mici, în special din surse regenerabile, să nu fie obligaţi să meargă şi ei în PZU".
1. PseudoPiață de Energie !!!
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2017, 02:46)
Cu acordul Parlamentului : ANRE +CC bagă elucubrații cu - monopol,actori,producători,co nectare la BURSA UE,producem mai mult ..
2. Nu e mult, dar stii ce mult conteaza?!?
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 31.08.2017, 09:32)
Asta era poanta unui banc de pe vremuri, pe care cu siguranta dl. Havrilet il stie.
Si ziceti asa, d-le Presedinte - "De altfel, pe termen lung, preţul a rămas acelaşi, în jur de 165 de lei pe MWh."
Chiar asa?!?!
Pai haideti atunci sa facem o afacere din care dvs. sa castigati o gramada de bani, vorba televiziunilor, fara sa faceti nimic.
Daca pretul pe termen lung e 165 lei/MWh, va platesc eu o banda de vreo 100 MW la 170 lei/MWh si e treaba dvs. cu cat si de unde o cumparati... Faceti din pix un profit de un milion de euro...
Aaa, asa nu va mai convine, ca stai sa vezi, c-o fi, c-o pati... banuiam eu
Realitatea in piata, pe care o poate vedea oricine pe site-ul OPCOM, este ca in 2016 la vremea asta banda pentru anul urmator se vindea intr-adevar la cca 160, sau chiar mai putin, pe cand acum banda pentru anul 2018 se vinde la mult peste 180... Nu e mult, dar stiti ce mult conteaza?!?
Iar preturile se incapataneaza la fel de mult sa nu scada sub acest nivel nici pentru 2019, pe cat se incapataneaza ANRE-ul sa nu permita formule de pret pentru contractele pe termen lung si sa acuze apoi furnizorii ca nu vor, dom'le, capsomanii astia, nu vor sa cumpere pe termen lung si se imbulzesc pe PZU...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2017, 12:51)
Daca la certificate verzi nu ar fi fost pret minim si maxim am fi avut un haos. Acum CV s-ar fi vandut cu 1 leu de certificat, iar in trecut cind se vindeau toate la pretul maxim de 55 de euro, fara limita maxima ar fi ajuns 1000 de euro! Limitele de pret protejeaza pe toata lumea. Fara limite avem un haos. E o treaba sa produci energie cu 100 lei/MWh, sa zicem, si sa o vinzi cu 500! Banii raman la baietii destepti. Cine sunt ei? Pai contractele sunt la secret. Ce sa facem, si dl Havrilet are niste ordine...
4. Producatori mici
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2017, 23:11)
Producatorii mici sunt tratatati de catre ANRE, OPCOM, Transelectrica la fel ca producatorii mari. Birocratia in jurul unui CEF de 0.050 MW este identica cu cea in jurul unui parc de 5.000 MW. Pret reglementat la centralele mai mici de 1.000 MW este solutia debirocratizarii sistemului. dar cine sa auda, pe cine sa intereseze. pe nimeni.