Directorul general al Nokia, Stephen Elop, a prezentat, ieri, la Singapore smartphone-ul N9, pe o platformă software la care grupul finlandez a anunţat deja că renunţă, fapt care, în opinia analiştilor, va condamna produsul la obscuritate, transmite Reuters, potrivit Mediafax.
Odată liderul indiscutabil al indus-triei telefoanelor mobile, Nokia a pierdut teren pe piaţa smartphone în ultimii ani în faţa produselor mai inovatoare precum gadget-urile Android şi Apple iPhone, în timp ce segmentul low end este acaparat în tot mai mare măsură de producători asiatici precum ZTE (China) sau Micromax (India), care pot oferi preţuri mult mai avantajoase.
Elop a reiterat, la conferniţa susţinută ieri la Singapore, că Nokia intenţionează să lanseze primul smartphone pe platforma Microsoft Windows în cursul acestui an, deşi scopul evenimentului a fost prezentarea telefonului Nokia N9, care foloseşte platforma MeeGo.
Modelul, cu interfaţă multi-touch, este primul şi ultimul Nokia cu acest sistem de operare.
"Pare fără rost să lansezi un telefon ca N9 pe o platformă la care a renunţat deja managementul", comentează analistul RBS, Didier Scemama.
Sistemul de operare MeeGo, un jucător proaspăt pe o piaţă dominată de Google şi Apple, a fost creat în februarie 2010, când Nokia şi Intel au anunţat fuziunea platformei Maemo a Nokia cu softul Moblin al Intel, ambele bazate pe Linux.
Nokia s-a retras din acest proiect acum patru luni.
"N9 este prea aproape de lansarea primului telefon Nokia cu Windows Phone pentru a avea un impact real asupra problemelor pe care le are compania pe segmentul smartphone. Puterea ecosis-temelor rivale lasă puţin spaţiu pentru MeeGo. Mi-e greu să văd N9 ca altceva decât un produs de nişă. N9 se va vinde cu greu", a arătat Ben Wood, director la CCS Insight Londra.
Analistul IDC Melissa Chau a afirmat că N9 va reprezenta probabil un prototip care va avea rolul de a prezenta ce poate aduce Nokia în următoarele sale modele.
"Nu mă aştept, nici măcar nu cred că Nokia se aşteaptă ca acest telefon să le revigoreze operaţiunile. Tot ce vor să facă cu acest produs este să inspire ceva încredere că nu au ieşit încă din joc", a arătat ea.
Nokia a abandonat luna trecută mai multe obiective financiare, la numai câteva săptămâni după ce le stabilise.
Valoarea de piaţă a companiei a scăzut cu peste jumătate din februarie, după scurgerea în presă a unei scrisori interne în care Elop compară poziţia Nokia pe piaţă cu cea a unui om pe o platformă petrolieră în flăcări.
Cota de piaţă a Nokia a scăzut puternic pe pieţe cheie, precum China, unde amprenta companiei s-a restrâns la 19%, de la 33% cu doi ani în urmă, potrivit estimărilor Gartner.
Aşa-numiţii producători no-name, companii chineze mici care folosesc componente foarte ieftine, controlează acum 45% din cea mai mare piaţă a lumii, estimează Gartner.
Problemele Nokia sunt similare cu cele de la Research In Motion, producătorul telefoanelor Black-berry, ale cărui rezultate slabe şi absenţa unor inovaţii care să entuziasmeze consumatorii au determinat scăderea acţiunilor cu 20% doar în şediţa bursieră de vineri. Acţiunile RIM au pierdut încă 7%, luni, după demisia unui director de marketing din companie, a doua plecare din conducere în numai patru luni.