Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, face apel la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru transmiterea datelor pentru întocmirea unui ordin comun necesar aprobării în Parlament a ordonanţei privind garantarea pachetelor turistice.
Mircea Titus Dobre a precizat că ţara noastră se află într-o procedură de pre-infringement deschisă de Comisia Europeană din această cauză, iar garantarea pachetelor turistice trebuie urgentată.
Domnia sa a declarat: "În data de 30 august am aprobat modificarea OUG 107/1999 privind garantarea pachetelor serviciilor turistice pentru că la ora actuală România se află într-un pre-infringement pentru că nu am transpus directiva din 1990, iar la 31.12. 2017 trebuie să venim cu măsuri concrete pe care să le trimitem Comisiei Europene privind paşii făcuţi pentru această garantare a serviciilor turistice. Suntem într-un impas pentru că în momentul aprobării ordonanţei trebuia să realizăm un ordin comun al ministrului Turismului şi preşedintelui ASF, discuţii începute acum patru luni, din luna a şasea, cu asigurătorii, cu ARB şi FGCIMM, pentru că am vrut să facem un circuit corect atfel încât să ajutăm operatorii economici, dar suntem în impas din cauza ASF. Fac un apel către ASF, către cei care se ocupă de asigurători, să reprezinte interesele cetăţenilor, pentru că sunt plătiţi din bani publici, şi să înţeleagă aceste lucru, dacă nu, ne vedem în Parlament".
Ministrul Turismului a precizat că a primit din partea ASF un răspuns lipsit de profesionalism, o analiză swot, iar problema se aruncă de la unul la altul în interiorul ASF.
Mircea Titus Dobre a explicat: "Asigurătorii funcţionează pe baza banilor cetăţenilor României, fie că sunt companii sau persoane fizice. Cred că unii reprezentaţi ai unor instituţii trebuie să coboare cu picioarele pe pământ. Din păcate, cei de la ASF tărăgănează răspunsul. Ieri am primit unul, după mai multe insistenţe pentru că le-am spus că suntem în criză de timp şi trebuie să treacă OUG de Parlament, mai trebuie promulgată şi de preşedinte şi să trimitem către CE informarea că există garantare. Tărăgănează, aruncă de la unul la altul, este o problemă instituţională la ASF. Ieri am primit un răspuns. Este urât ce au trimis, lipsă de profesionalism. Doar o analiză swot. De ce nu putem să facem nu ştiu ce. Nu cred că ar trebui să identificăm ce nu putem face, ci să identificăm ce putem face, de aceea suntem puşi pe aceste poziţii, iar dacă nu înţelegem putem să plecăm şi în privat dacă suntem aşa profesionişti".
Ministrul Turismului a ţinut să sublinieze că nu îl învinovăţeşte pe actualul preşedinte ASF de această situaţie, întrucât acesta este la început de mandat, dar a adăugat că funcţiile sunt efemere, iar odată obţinute trebuie să se acţioneze în interesul şi spre binele cetăţenilor.
Potrivit domnului Mircea Titus Dobre, s-au realizat etape importante pentru garantarea pachetelor de servicii turistice. Guvernul României a adoptat în data de 30.08.2017 Ordonanţa nr. 26 din 30 august 2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, ordonanţă ce cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie, pe de o parte la protecţia turiştilor iar, pe de altă parte, la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice.
În acest moment, Ordonanţa se află în dezbatere în Parlamentul României şi va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial, conform ministrului de resort.
De asemenea, Mircea Titus Dobre a anunţat, ca urmare a cazului Omnia Turism, că va fi emis un amendament la această Ordonanţă conform căruia agenţiile de turism vor putea vinde pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni.
Pentru a preveni situaţiile în care turiştii sunt păgubiţi, Ministerul Turismului a emis un Ordin pentru aprobarea modelului, conţinutului şi procedurii de transmitere a formularului "Declaraţie privind activitatea desfăşurată de către agenţiile de turism", document publicat pe site-ul instituţional respectând legislaţia în vigoare privind transparenţa decizională în administraţia publică. Potrivit acestui Ordin, agenţiile de turism vor declara o serie de informaţii specifice referitoare la activităţile desfăşurate o dată la trei luni.
Potrivit Ministrului Turismului, sistemele de garantare a pachetelor turistice pot fi reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite. Garanţia trebuie să acopere costurile, inclusiv cele pentru repatriere.
În prezent, legislaţia obligă agenţiile de turism touroperatoare să încheie asigurări în caz de insolvenţă pentru o sumă asigurată de cel mult 50.000 de dolari, conform ministrului Turismului.
• Turiştii românii aflaţi în vacanţa contractată prin Omnia Turism sunt în siguranţă
Toţi românii aflaţi în vacanţa contractată prin Omnia Turism sunt în siguranţă, în urma verificărilor derulate de Ministerul Turismului, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Afacerilor Externe, a precizat Mircea Titus Dobre, ministrul Turismului.
În prezent, 244 de turişti sunt plecaţi prin Omnia Turism, dintre care circa 158 luând decizia să îşi plătească singuri cazarea.
Mircea Titus Dobre a declarat: "Turiştii sunt în regulă, nu mai avem reclamaţii. Toţi cetăţenii români sunt în siguranţă".
Domnia sa îi sfătuieşte pe toţi turiştii care au pachete cumpărate prin Omnia Turism să nu mai plece în acele călătorii, deoarece conturile agenţiei au fost blocate de bănci, fapt pentru care nu pot fi efectuate plăţi.
Astfel, un număr de 8300 de clienţi nu-şi vor mai efectua vacanţele contractate prin Omnia Turism, pachete turistice de aproximativ 7,4 milioane de euro pentru 2018. Ministrul Turismului a precizat că această pagubă produsă de Omnia Turism este cea mai mare de după revoluţie. Pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 au mai fost încasaţi 433.000 de euro de la 202 turişti.
Ministrul de resort a afirmat: "Din punct de vedere al legalităţii şi al moralităţii, această agenţie de turism funcţiona perfect, îndeplinea toate caracteristicile unei agenţii de bună credinţă. Erau clienţi care mergeau de 10 ani cu această agenţie. Ce vă pot spune la această oră este că pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 sunt 433.139 de euro încasaţi de la persoane fizice şi juridice, respectiv 202 clienţi care trebuiau să plece în excursie. Nu se mai poate, compania nu mai are aceşti bani. Fac apel către toate persoanele care au pachete achiziţionate prin această agenţie să nu se mai deplaseze chiar dacă au biletele de avion plătite, pentru că acele cazări nu sunt achitate. De asemenea, pentru anul 2018 sunt vândute pachete de aproximativ 7,4 milioane de euro pentru 8.300 de clienţi, persoane fizice şi juridice. Cred că este cea mai mare pagubă realizată de o agenţie de turism de după revoluţie încoace. Este un lucru grav".
De asemenea, ministrul de resort a mai adăugat: "Vreau să fac un apel către agenţiile de turism în general: în momentul în care o agenţie detailistă plăteşte către un touroperator, cum era de exemplu Omnia, şi vinde aceste pachete către o persoană fizică, rog să verifice mai departe - pentru că există această posibilitate - dacă cazările au fost achitate de către touroperatori şi ca turistul să fie în siguranţă, să plece mai departe".
Domnia sa sfătuieşte şi cetăţenii care cumpără pachete turistice să mai facă încă o verificare la unitatea de cazare, dar şi la compania aeriană cu care trebuie să se deplaseze, să se asigure că plăţile au fost făcute mai departe.
Omnia Turism, prezentă pe piaţă din anul 1991, mai avea în conturi numai 30.000 de euro, în urma verificărilor realizate de departamentul de vânzări al companiei. ANAF va intra în control în această zonă pentru că în prezent nu poate preciza la cât se ridică paguba produsă la bugetul statului.
Potrivit datelor Ministerului de Turism, cel mai mare păgubit este o agenţie de turism, care are de recuperat de la Omnia Turism circa 300.000 euro.
Ministerul Turismului a început un control la această agenţie la data de 6 septembrie 2017, iar proprietarul agenţiei a fost invitat, la data de 8 septembrie, să se prezinte personal la Ministerul Turismului, cu o serie de documente. Nu s-a prezentat nimeni din partea agenţiei Omnia Turism, drept pentru care un alt control s-a efectuat la sediul agenţiei, la data de 5 octombrie, când s-a aplicat şi o sancţiune de 2.000 de lei. Proprietarului companiei i s-a lansat o nouă invitaţie de a se prezenta la sediul Ministerului Turismului, cu documentele companiei, pe data de 17 octombrie 2017, la ora 11.00. Consecinţele neprezentării ar fi constat într-o nouă amendă şi ridicarea licenţei, în termenul prevăzut de lege.
Patronul Omnia Turism, George Negru, s-a sinucis luni, cu o zi înainte de data la care trebuia să se prezinte la sediul Ministerului.
Potrivit datelor financiare ale agenţiei Omnia Turism, în 2016 touroperatorul a avut o cifră de afaceri de peste 2,7 milioane lei, iar în 2015, cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la peste 2,2 milioane lei.
Anul acesta Ministerul Turismului a ridicat 88 de licenţe agenţiilor de turism din piaţă, la ora actuală existând 2.061 de agenţii de turism cu licenţă pe piaţa românească.
• ANAT: "Turiştii care nu mai pleacă în vacanţele plătite deja sunt îndrumaţi să depună dosarul de despăgubire"
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) sfătuieşte turiştii care nu mai pleacă în vacanţele plătite deja sunt îndrumaţi să depună dosarul de despăgubire la societatea de asigurări cu care avea contract agenţia, şi anume Omniasig.
Potrivit ANAT, dosarul trebuie să conţină corespondenţa purtată cu agenţia din care reiese că nu se efectuează vacanţa, contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, copii ale documentelor de plată a vacanţei.
Alin Burcea, preşedintele ANAT, a declarat: "Situaţia creată în piaţă de Omnia Turism a arătat cât de necesară este apariţia reglementărilor referitoare la garantarea pachetelor turistice care să prevină cazurile de păgubire a turiştilor şi a agenţiilor de turism partenere care întotdeauna au efecte negative asupra activităţii operatorilor cu un comportament corect în piaţă. ANAT îşi reafirmă dorinţa ca Ministerul Turismului să finalizeze cât mai repede normele metodologice ale actului normativ privind garantarea pachetelor turistice aprobat la finalul lunii august, norme care ar fi trebuit să apară pe 16 octombrie. De ani de zile ANAT solicită insistent apariţia unui mecanism eficient de garantare şi a avansat autorităţilor propuneri în acest sens. Cerem, din nou, ca legislaţia să fie actualizată cât mai curând".
În ultimele două zile, ANAT a căutat soluţii pentru ca 86 de clienţi ai Omnia Turism aflaţi în Egipt şi Thailanda să îşi continue vacanţa până la finalul acesteia.
În cazul a 39 de turişti aflaţi în Egipt s-a stabilit ca fiecare să achite cazarea neplătită de Omnia Turism partenerului local, la un tarif mai mic decât cel din pachetul turistic, în urma negocierilor purtate de conducerea ANAT cu firma din Egipt şi astfel ei să îşi continue vacanţa.
De asemenea, cei 47 de turişti care au plecat pe 9.10.2017 în Thailanda cu retur pe 26.10.2017 şi care aveau excursii cu plecare din Phuket şi ulterior în Singapore, vor rămâne pe insula Phuket, unde îşi vor acoperi personal costurile nopţilor suplimentare de pe insulă, iar ulterior vor zbura spre Singapore de unde vor lua avionul spre ţară. ANAT suportă costurile trasferului Phuket-Singapore, neplătit de Omnia Turism înainte de începerea programului turistic.
1. invirteala in jurul cozii
(mesaj trimis de Mr. X în data de 19.10.2017, 06:50)
La ultimul faliment s-a propus ca societatile din turism sa aiba un cont separat in care cloientii sa dpeuna banii, si din el societatea sa isi ia doar comisionul, si sa plateasca servicile turistice
[as acum e acum spliTVA-aproximativ]
Di acel cont nici ANAF nunar putea sa intre sa ia banii.
Dar interesele meschine au facut sa nu se propuna asa ceva.
Clientul sa plateasca datoriile facute de firmele tursim la un moment dat. Asa cum e acum cu OMNIA
2. Soluție simpla
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2017, 09:36)
Conturi separate pentru banii clienților destinate plății către terți. Ca la brokeri (ssif ).
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2017, 11:20)
Sa se asigure agentiile de turism si daca intra in faliment sau intra in fondurile necesare pentru plata tertilor sa despagubeasca o societatre de asigurare? Cred ca nicio societate de asigurare nu-si poate asuma asa ceva. Poate ar trebui sa se asigure turistul si sa fie alegerea lui daca impreuna cu pachetul turisitic cumpara si asigurare sau nu .
4. Priviti mai adanc!
(mesaj trimis de Andi în data de 20.10.2017, 23:55)
Se pare ca a pierdut banii pe "bursa"! (observator.tv) De fapt, informatii de pe forumuri de trading sustin ca la o firma de trading tip "scammeri" - dintre aceia care te omoara cu telefoanele promitand marea cu sarea.