Respingerea de către Camera Comunelor a acordului semnat de premierul britanic Theresa May cu liderii Uniunii Europene reprezintă un semnal negativ pentru operatorii de transport rutier.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este profund îngrijorată de efectele unui Brexit fără un acord cu UE, efecte care se vor răsfrânge asupra transportului rutier de mărfuri şi de persoane către şi dinspre Marea Britanie. Operatorii de transport consideră că planurile de urgenţă ale Comisiei Europene şi eventualul plan B solicitat premierului britanic de Parlamentul de la Londra nu vor putea răspunde nevoilor actuale ale companiilor de transport rutier comercial şi ale clienţilor acestora.
Transportatorii cred că un Brexit fără acord va avea consecinţe economice extrem de grave pentru societate şi mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificările privind vama şi accesul pe piaţă pentru milioane de operaţiuni de transport rutier care includ, în mod regulat, curse din şi spre Marea Britanie.
Marea Britanie va fi o ţară terţă în relaţia cu UE, ceea ce presupune faptul că mărfurile vor fi supuse supravegherii şi controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdicţii sau restricţii pentru anumite bunuri, îndeplinirea formalităţilor vamale, iar autorizaţiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile în UE.
Într-un comunicat de presă emis de UNTRR se arată că furnizarea de mărfuri şi comerţul vor suferi, iar costurile vor creşte cu cel puţin 10%. În acest moment, conform datelor furnizate de UNTRR, într-o zi obişnuită, până la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. De aceea, UNTRR susţine că operatorii de transport rutier, clienţii şi guvernele lor nu sunt pregătiţi pentru un scenariu fără acord până la 30 martie 2019.
Fără un acord, companiile de trans-port rutier ar urma să îşi reducă drepturile de exploatare a pieţei, iar acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizării mărfurilor. Un număr din ce în ce mai mare de companii din UE au în vedere suspendarea operaţiunilor în zilele următoare termenului limită Brexit.
UNTRR solicită implicarea activă a factorilor de decizie politică din ţara noastră, prin Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene, şi Marea Britanie să ofere claritate în ceea ce priveşte modul de urmat după 30 martie 2019 şi să-şi intensifice eforturile pentru a pune în aplicare soluţiile potrivite pentru transportul rutier.
Conform Comisiei Europene, repercusiunile în diferitele domenii ale transportului rutier sunt următoarele:
‣ certificatele şi atestatele de competenţă profesională emise conform legislaţiei UE de către Regatul Unit nu vor mai fi valabile în UE-27.
‣ licenţele comunitare pentru trans-portul internaţional de marfă eliberate de autorităţile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile în UE-27.
Operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliţi în Marea Britanie nu vor mai avea acces la piaţa internă a trans-portului rutier de mărfuri din Uniune. Licenţele comunitare pentru transportul internaţional de persoane cu autocarul şi autobuzul eliberate de autorităţile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile în UE-27.
De asemenea, Regatul Unit nu se va mai încadra în domeniul de aplicare al Acordului Interbus privind transportul internaţional ocazional de călători cu autocare şi autobuze.
Guvernul britanic a publicat în luna iunie 2018 un document referitor la structura-cadru pentru parteneriatul dintre Marea Britanie şi UE în domeniul transportului rutier. În acesta se menţionează că Marea Britanie va recunoaşte certificatele de formare profesională a conducătorilor auto din Uniunea Europeană, în speranţa că şi UE va proceda la fel.
Conform acordului iniţial semnat de guvernul britanic cu Comisia Europeană, document respins de Parlamentul de la Londra, obiectivele în domeniul transportului erau:
‣ menţinerea accesului liberalizat la transportul de mărfuri, inclusiv cabotajul şi "drepturile comerţului trans-frontalier"
‣ transportul de călători cu autocarul şi autobuzul să rămână, în continuare, liberalizat în cadrul călătoriilor trans-frontaliere.