O decizie ciudată a reprezentantului statului în AGA Romgaz alimentează speculaţiile că statul trage de timp la aprobarea repartizării profitului la compania de gaze, pentru a vedea cum stau lucrurile cu finanţele publice la jumătatea anului.
În mod normal, dividendul de 2,49 lei/acţiune trebuia deja votat la AGA de bilanţ din 25 aprilie. Numai că, surpriză, reprezentantul acţionarului majoritar (statul, prin Ministerul Energiei, cu 70%), deşi a aprobat situaţiile financiare anuale, a respins propunerea de dividend. Oficial, motivul respingerii este neîncadrarea profitului distribuit în targetul de 90% impus de Guvern pentru companiile de stat. Rezultatul net al exerciţiului financiar era de 1,024 miliarde, iar profitul propus spre distribuire reprezenta 959 milioane lei (93%), dar compania mai raportase şi un profit contabil din anii precedenţi de 405 milioane lei, asfel încât profitul total la care urma să se calculeze rata de distribuiţie de 90% era 1,346 miliarde lei. Adică în loc de 2,49 lei/acţiune s-ar fi putut acorda 3,49 lei acţiune, deci un leu în plus. Teoretic, totul pare logic, numai că ceva nu se leagă. Statul avea toate pârghiile să discute cu conducerea companiei pentru a se pune de acord asupra valorii dividendului după elaborarea primului convocator AGA, cel în care era menţionat un dividend de "numai" 2,49 lei. Aşa s-a întâmplat probabil la "Transgaz", de vreme ce conducerea a rectificat repede propunerea iniţială majorând dividendul. Iar dacă din partea conducerii dorinţa ministerului Energiei ar fi fost întâmpinată cu reticenţă, statul putea face o contrapropunere privind politica de dividend, după modelul Fondului Proprietatea, care ne-a obişnuit să ceară ani la rând o rată mai mare de distribuţie la companiile unde este acţionar, de multe ori cerând şi o felie din rezerve (este adevărat, uzual nu se aprobă, dar măcar FP-ul încearcă deşi este minoritar). Ei bine, statul n-a făcut o contrapropunere înaintea AGA, dar a trimis repede o solicitare companiei după respingerea în AGA a propunerii de dividend în care cerea reanalizarea modului de repartizare a profitului în contextul memorandumului Guvernului privind alocarea a 90% din profit în acest scop la companiile de stat şi OUG în care statul a prevăzut că respectivele companii pot distribui pe lângă profit şi o parte din rezerve. Solicitarea a fost trimisă pe 27 aprilie şi, de atunci, Romgaz n-a produs un nou convocator AGA în care să se discute noua variantă de distribuţie a profitului pe 2016. A convocat însă o AGA Ordinară pe 15 iunie cu o motivaţie cam subţire (aprobarea raportului trimestrial şi a paşilor pe care îi va face conducerea pentru recuperarea unor sume considerate prejudicii de Curtea de Conturi), care se suprapune cu una Extraordinară din aceeaşi zi. Acţionarii ar putea, teoretic, face contrapropuneri de teme de dezbatere pentru AGA din 15 iunie, până pe 29 mai. Numai că statul s-ar pune într-o postură uşor ridicolă dacă ar face acum singur propunerea de repartizare a profitului, în sensul majorării dividendului, după ce solicitase conducerii companiei să revizuiască propunerea iniţială, de 2,49 lei/acţiune, fapt ce ar arăta că nu există comunicare între conducere şi acţionarul majoritar şi un spirit inexplicabil de frondă al conducerii Romgaz. Or, cel mai probabil, statul e cel care trage de timp în ceea ce priveşte politica de dividend şi asta dintr-un motiv destul de simplu - nu ştie cât de mult să ceară. Evident, nu poate rămâne la 2,49 lei/acţiune, câtă vreme a respins această propunere pe motiv că e prea mică. Întrebarea este dacă se va opri la 3,49 lei, cât ar reprezenta 90% din profitul operaţional plus adaosurile contabile sau va plusa aducând şi o felie din rezervele companiei pe masă? Romgaz dispune de lichidităţi de 3,17 miliarde lei, adică 8,2 lei/acţiune, aşa că tentaţia e mare. Cred că autorităţile aşteaptă pur şi simplu să aibă mai multe date privind execuţia bugetară la jumătatea anului, în funcţie de asta urmând să-şi creioneze şi politica de dividend la Romgaz. Vom rămâne pe excedent sau bugetul de stat intră pe deficit acum sau în viitorul apropiat? Creşterea economică va fi la fel de solidă sau arată semne de oboseală? În funcţie de răspunsurile la aceste întrebări va fi decisă şi politică de dividend la Romgaz, iar acţionarii s-ar putea mulţumi fie cu un dividend de 3,49 lei, fie ar putea fi recompensaţi cu 1-2 lei în plus în cazul în care foamea statului de bani la buget creşte.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2017, 09:18)
Conform raportului pe T1 2017 Romgaz dispune de lichiditati nu de 3,17 miliarde ci de 3,452 miliarde lei ( alte active financiare =2,963 mil lei + numerar si echivalent numerar= 0,489 mld lei ).
La aceste lichiditati mai putem probabil adauga si suma de 0,292 mld lei care provine din cresterea creantelor comerciale (active) de la 828 milioane lei la 31.dec.2016 la 1121,5 milioane lei la 31.mart. Conform descrierii facute chiar de SNG in raport pe T1 aceste creante au crescut cu 35% , dar aceste creante devin scadente la inceputul T2 si SNG nu considera ca acestea trebuie ajustate pt depreciere ( vezi paginile 9-10 din raport).
Deci, daca excludem datoriile comerciale (in scadere puternica fata de 31.dec) putem considera ca la 31.martie.2017 SNG are lichiditati de 3,745 miliarde lei ( aprox 9,7 lei pe actiune).
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.05.2017, 09:35)
Legat de subiect, ar mai fi 2 aspecte de punctat: nu se poate da tot cash-ul ca si dividende, sa fim seriosi, fata de 8-9 lei disponibil probabil ca va fi maxim 5 lei, si de ce a demisionat directorul cu 2 saptamani inainte sa-i expire mandatul?