Seminarul "Oferte de finanţare pentru anul 2005", organizat de Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR) şi desfăşurat la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti (CCIRB), a subliniat importanţa participării firmelor româneşti în derularea proiectelor finanţate prin programele instituţiilor guvernamentale şi ale celor europene.
Cu prilejul simpozionului, Bart de Turk, secretar general al UEA, şi Luigi Perisici, şef proiect FACTS au făcut referiri la Programul FACTS (Furniture and Moodworking Industries Acquis Communautaire Transfer System), derulat de Uniunea Europeană a Mobilei (UEA), în parteneriat cu APMR. Cei doi raportori au analizat situaţia producerii şi comercializării mobilei la nivel mondial şi european, cu referiri la situaţia aces-tui sector în cazul Ro-mâ-niei.
Analizele prezentate prefigurează o dezvoltare extraordina-ră a producţiei de mobilă în ur-mă-torii 50 de ani. Cel mai mare consum de mobilă pe locuitor este de 250 euro/an/locuitor în ţările Uniunii Europene, în timp ce în zona Europei de Est acesta este de doar 36 euro/an/locuitor, în Asia de 13 euro, iar în Africa şi în ţările Americii Latine de doar 2 euro. Tocmai această diferenţă de alocare de fonduri pentru mobilă va genera o dublare a producţiei pe plan mondial, ceea ce creează pentru Ro-mânia oportunităţi deosebite în acest domeniu.
Cu acest prilej, s-a accentuat necesitatea ca producătorii ro-mâni de mobilă să se încadreze în cerinţele legislative şi în normele din Uniunea Europeană. În acest scop, Ministerul Economiei şi Comerţului derulează un amplu program de sprijinire a competitivităţii produselor industriale. Sumele care pot fi accesate se cifrează la 90.000 de euro pentru fiecare proiect, condiţia esenţială fiind aceea ca agentul economic respectiv să aibă profit din activitatea desfă-şu-rată. Pentru acest an, se prefigurează o mare cerere pe aceas-tă direcţie, cele mai multe proiecte vizînd implementarea sistemului de calitate şi a managementului de mediu.
După cum a precizat directorul general adjunct al Centrului Român pentru Promovarea Comerţului, Dumitru Bădică, prin-cipalele instrumente prin care statul sprijină exporturile în cadrul unui program coerent şi eficient, sunt, pentru anul 2005: participarea la tîrguri şi expoziţii internaţionale, organizarea de misiuni economice în străinătate, organizarea reprezentanţelor comerciale în stră-inătate, în parteneriat publicprivat, editarea şi distribuirea în străinătate a ofertei de export o acţiuni de publicitate şi reclamă generală. Bădică a ară-tat că, în anul 2004, datorită sis-temului de susţinere şi promovare a exporturilor, valoarea mobilei exportată de România a depăşit un miliard de dolari, ceea ce reprezintă o creştere cu 20 de procente faţă de anul 2003.
Un subiect de larg interes l-a reprezentat "Adaptarea fabricilor de mobilă din România la cerinţele UE, în condiţiile liberalizării pieţei de energie electrică", în cadrul căruia directorul societăţii de consultanţă în domeniul energiei electrice Electra Total Consulting Bucureşti, Constantin Dîrzan, a expus elementele care caracterizează piaţa energiei din Româ-nia după 1 ianuarie 2005, cînd 55% din energie este în sistem deschis, concurenţial, şi 45% este reglementată. Prin împărţirea pieţei în cele două segmente, consumatorii agenţi economici îşi aleg furnizorul de energie şi contractează cu acesta condiţiile livrării şi utilizării energiei.