Organizaţia patronală a operatorilor privaţi împreună cu sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal şi acordarea unor facilităţi pentru operatorii de transport feroviar de marfă şi de călători, similar celor acordate transportatorilor rutieri, necesare pentru depăşirea crizelor existente şi relansarea activităţii, se arată într-un comunicat comun de presă emis de Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private(OPSFPR), Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FMLR), Federaţia Sindicală a Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Federaţia Naţională Drum de Fier (FNDF) şi Federaţia Naţională din Transporturi Elcatel (FNT Elcatel).
Operatorii din transportul feroviar arată că îşi desfăşoară activitatea într-un mediu complet nefavorabil şi discriminatoriu şi că industria feroviară din ţara noastră se confruntă de peste 30 de ani cu lipsa totală de sprijin şi interes manifestat de autorităţile de resort, ducând la un adevărat dezastru în infrastructura feroviară.
"Această situaţie se datorează nealocării fondurilor necesare pentru mentenanţă şi reparaţii, situaţie care a dus la scăderea competitivităţii acestei ramuri, precum şi a apariţiei crizei energetice actuale, pe care nimeni nu pare, în prezent, că îşi doreşte să o rezolve. Atât OPSFPR, cât şi federaţiile sindicale din domeniul feroviar au semnalat în repetate rânduri aceste probleme şi au propus o serie de măsuri concrete, dar fără succes, în condiţiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepţie, concentrat pe problemele şi investiţiile din transportul rutier şi acordarea unor ajutoare mascate şi scutiri de accize pentru acest sector de activitate. Considerăm că evenimentele regretabile din ultimele zile, care au avut ca efect o nouă discriminare în sectorul transporturilor prin acordarea unor facilităţi fiscale şi a unor derogări privind capacitatea de transport şi tarifarea acestei activităţi în sectorul rutier, precum şi consecinţa directă a unei lungi perioade de subfinanţare (...), vor duce transportul feroviar de marfă şi de călători în pragul falimentului", se arată în comunicatul de presă citat.
Patronatele din domeniul feroviar şi sindicarele sunt nemulţumite şide faptul că membrii PSD şi PNL din Comisia de transporturi şi infrastructură au votat împotriva iniţiativei grupului UDMR de a scuti activitatea de transport feroviar de plata accizei pentru combustibil, pentru o perioadă de 5 ani.
"De menţionat este şi faptul că un sector de transport unde consumul de motorină este de 12-14 ori mai mare decât în cazul transportului feroviar, deci inclusiv cantitatea de noxe eliberată în atmosferă este la fel de mare, primeşte frecvent ajutoare şi facilităţi fiscale în detrimentul transportului feroviar. De aceea, solicităm Parlamentului şi Guvernului României să aplice tratament egal tuturor modurilor de transport şi să inceteze cu discriminarea. În timp ce toate marile economii ale lumii investesc în mod susţinut şi substanţial în transportul feroviar care este eficient, sustenabil şi cel mai ecologic mod de transport din lume, în ţara noastră acest sector de activitate este subfinanţat şi nu a primit niciun ajutor din partea statului şi nici facilităţi fiscale", arată autorii comunicatului de presă.
Ei amintesc că în urmă cu o săptămână au trimis o scrisoare premierului Nicolae Ciucă, Secretariatului General al Guvernului şi Ministerului Transporturilor în care arătau că, pe lângă acordarea facilităţilor fiscale echivalente cu cele promovate deja în sectorul transportului rutier, este necesară promovarea unei iniţiative legislative în vederea instituirii unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea pierderilor înregistrate de industria feroviară pe perioada restricţiilor impuse în pandemie, schemă care să se refere la reducerea Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI) feroviare.